Vaste kosten na aanschaf??

isildur

Rookie
29 jan 2003
1
0
Den Bosch
Gegroet allemaal, ik ben net een paar daagjes 18 en ben dus van plan om motorrijles te nemen, omdat ik bij de gedachte aan touren op een motortje al half wegdroom :]

Alleen zat ik als beginnend motorrijder, en volbracht nietsweter, met een paar vraagjes:

- hoeveel rijlessen heb je gemiddeld nodig als je nog nooit op zo\'n ding hebt gereden?

- ik heb al een aantal topics hier gecheckt over kosten enzo, maar dat is voornamelijk van de aanschaf van motor(spullen). ik krijg het wel voor elkaar dat bij elkaar te sparen.
Maar wat ik me dus afvroeg: hoe zit het met de kosten NA aanschaf van alles? ik heb iets over een wegenbelasting gelezen, van een eurootje of 55 per jaar (toch?) waar ik me dus niet druk over kan maken. Maar hoeveel zijn jullie kwijt op jaarlijks/maandelijkse basis aan verzekering? en zijn er nog andere kosten/lasten?

m.a.w.: hoeveel ben jij nou gemiddeld kwijt aan je motortje elke maand? (afgezien van benzine)

dit wil ik even weten omdat ik ná rijbewijs en aanschaf (van motor + accesoires) volgensmij behoorlijk platzak ben :P

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen jaar mijn rijbewijs gehaald en ben toch rond de € 1300 uitgekomen. Dit waren dus lessen (6u.), examen, rijbewijs, taks, verzekering (+/- € 230), kledij, helm,.... :Z

Nu nog een motor en dan MAG je rijden |( , de kosten voor benzine en onderhoud volgen nog, maar zijn dus afhankelijk van je motor en niet te vergeten je rijstijl ;)
 
50 euro pm all risk verzekering, 50 euro pm aan accessoires, 20 euro pm aan banden, 50 euro onderhoud pm en vorig jaar 100 euro benzine pm

totaal dus zo'n 270 euro pm (best veel eigenlijk als je alle optelt)

en dan de motor van mijn vriendin nog, die is bijna even duur
 
Laatst bewerkt:
pfff ik denk dat ik 60 Euro aan verzekering kwijt ben per maand, beetje wegenbelasting (iets van 5 Euro ofzow :? ) en dan brandstof 200 Euro per maand (in het hoogseizoen he), onderhoud en banden tikt ook wel aan....kan me goed 350 Euro per maand kosten denk ik........ow en dan vergeet ik afschrijving nog volgens mij :(

Duuuuuuuuure hobby *D

Maar zoals je al merkt weet ik het niet precies omdat het me weinig uitmaakt eigenlijk......voor motorrijden heb ik VEEL over!
 
Een motor rijden is ongeveer net zo duur als het rijden van een auto. Natuurlijk is het een beetje afhankelijk van je rijstijl (en dus je bandjes) maar gezien alle kosten:
- aanschaf
- wegenbelasting
- verzekering
- benzine
- pak, laarzen, handschoenen, helm
- onderhoud
komen ze beide wel aardig bij elkaar in de buurt.
 
Scheelt nogal wat je rijdt... koop je een exotische italiaan of een budget japannertje.
Wegenbelasting is 56 euro,
verbruik van meeste motoren is tussen de 1 op 13 en 1 op 18, liter euro95 is ca 1,17 en de meesten rijden toch wel een 10,000km per jaar. Tel maar effe uit.

Onderhoud is dus erg afhankelijk van je motor, maar bij 10,000km per jaar moet je ongeveer tellen: 1,5 achterband, 1 voorband, 1/2e ketting/tw set, 1/2 set remblokken, bijna 1 grote + 1 kleine beurt.

Verzekering, als 18 jarige is all-risk wel erg duur, WA(+) is met een paar honderd euro per jaar wel gemaakt.

Al met al denk ik dat je moet tellen rond de 10 tot 40 eurocent per kilometer, EX afschrijving of aanschaf, incl. brandstof/onderhoud/verz/wbl. Voor 40 rij je een hele mooie dure bike, voor 10 een wat \"minder spannend\" mobiel.

Tip: begin niet te duur, omhoog kan je altijd nog.

Grtzz HagaSan.
 
Ik mis toch een vrij belangrijke tip,..... Als je motor overschrijft op jou nam maak dan kenbaar bij de dame/heer van het postkantoor dat je eens per jaar wegen belasting wilt betalen en niet per kwartaal of half jaar,. als je voor een heel jaar betaalt (ineens) dan kostje dat 128 GULDEN en anders 64 GULDEN per kwartaal
levertje toch weer 128 piek op om bv in je tank te storten :)

en niet te vergeten speel verzekerings maatschappijen tegen elkaar uit, dat levert je de meeste korting op !! (is mij ook gelukt, betaal nu 200 piek per jaar met gelijk al trede 3 !!! )
 
Terug
Bovenaan Onderaan