Vastgeroeste moeren, een oplossing!

mytime1970

MF'er
11 jun 2004
48
0
Harderwijk
Hoi allemaal,

Ik wou 'n nieuw achterbandje monteren om mijn Hondaatje.
Echter kwam ik er al snel achter dat de moer van de achteras dusdanig vastgeroest zat dat de splitpen die door deze moer zit overbodig was geworden.
Vervolgens van alles geprobeerd tot een luchtsleutel toe.
Loskrijgen?
Nee vergeet 't maar.
Toen kreeg ik een ander idee.
Kruipolie.
3 keer daags inspuiten twee dagen lang laten weken.
Toen met een grote kruissleutel geleend van de eigenaresse van een oude Type III landrover een poging gewaagd.
Poot op de ene kant, hand aan de andere kant, en voorzichtig een keertje "veren".
Bij de eerste serieuze poging hoorde ik een harde knal.
Ik schrok want dacht even dat de as dwars doorgedraaid was.
Gelukkig niet, de moer was los, verder niets.
Analyse van het hele geval leerde mij dat alles (de hele schroefdraad, ook onder de moer) zwart en nat van de kruipolie was.
De olie was er helemaal tussen gekropen.
Wat een wonderspul die olie :} .
Het heeft de moer helemaal losgeweekt, en mij een moer of misschien erger een nieuwe as bespaart.
Moraal van het verhaal: als iets niet los wil, pak kruipolie spuit 3 keer daags er een beetje op, en stel de reparatie gewoon twee dagen uit.

mytime
 
Bij mij werkte dat dus niet...
Heb er toen een ring sleutel opgezet, stalen pijp van 3 meter eromheen, frame vast geklemd en houwen maar! Kwam zeker los, moer en draad alles :P Ging om de achterbrug trouwens, heb ik helemaal los moeten slijpen....Niet alleen de bouten zaten vast, de gehele scharniering van de brug zat vast...Ding had 15 jaar stil gestaan ;)
 
Meestal gaat het pas echt fout als de moer een ander metaal is dan de bout.

Natuurlijk werkt kruip-olie meestal goed, alleen moet je er desnoods een nachtje of zo op kunnen wachten.

Veel lukt ook met diesel-brandstof.

"Met geduld en een (spaans) rietje lukt alles".
 
wel grappig, de vraag is natuurlijk wat veroorzaakt de los werkende werking?
het zuur? (ja zeker kola is zuurder dan azijn!!!)
de bubbels (zie zuur)
of zijn er nog andere bestandsdelen!?

theo
 
Terug
Bovenaan Onderaan