Vastgerotte oliekeerringen voorpoot Suzuki GSX600F

DeMotorduvel

MF veteraan
16 feb 2008
4.694
335
Hey,

Ik heb een 1994 Suzuki GSX600F, en omdat de oliekeeringen en stofkappen verrot waren heb ik de poten gedemonteerd. De hele poot ligt uit elkaar en de olie is er vanaf, volgens een instructie zou je de oliekeerring samen met de binnenpoot in een keer naar buiten kunnen rukken, maar....

De oliekeering zit helemaal vastgerot in de passing en wil gewoon niet naar buiten komen, ik heb de keerring afgeschraapt aan de bovenkant tot het metaal, en dat gedeelte zit blijkbaar helemaal vastgerot in de passing aan de buitenpoot!!! Ik heb de poot nu vertikaal vastgeklemd in de bankschroef en WD40 in de passing op de bovenkant van de keerring gespoten, en dit laat ik nu inweken.

Wie heeft ervaring met dezelfde situatie, en heeft een goede tip?

Alvast bedankt,

T
 
Hey,

De borgveer (dat gebogen stukje veerstaal boven de keerring) is eruit, en de imbus aan de onderkant ook.
Het probleem is als ik de binnenpoot nu aantrek met een ruk, dan klemt hij direct vast en moet ik hem terugtikken met een hamer (met een houtblokje natuurlijk), hij hapt blijkbaar ergens in dus hard aantrekken lijkt niet echt een mogelijkheid...

Mzzlz
T
 
Hey,

De borgveer (dat gebogen stukje veerstaal boven de keerring) is eruit, en de imbus aan de onderkant ook.
Het probleem is als ik de binnenpoot nu aantrek met een ruk, dan klemt hij direct vast en moet ik hem terugtikken met een hamer (met een houtblokje natuurlijk), hij hapt blijkbaar ergens in dus hard aantrekken lijkt niet echt een mogelijkheid...

Mzzlz
T

Misschien trek je de bus om de binnenpoot vast in het glijlager omdat het zo vast zit, gewoon even blijven proberen met flinke rukken.
 
Dat verwarmen zie ik niet helemaal zitten, het is wel hard alu he, ben bang dat hij door het warmteverschil zal knappen...

Ik heb echt hard aan die binnenpoot getrokken, en ik ben groot genoeg om er flink kracht achter te zetten, maar hij hapt steeds vast en verder gebeurt er niks. Is die ring niet in te boren ofzo, om de spanning wat te breken ofzo, of zou dat te link worden.

Mzzlz thanx,
T
 
Hey,

Haha, sorrie hoor, no offense!
Het zijn mn eerste haha, dus voor mij is zoiets nog nieuw.

Ik ga vanmiddag even weer aan de gang, gewoon eruit zien te rukken en misschien ook voorzichtig verwarmen, jullie horen zsm of het gelukt is of niet.

Groetens en bedankt,

Tjakko
 
dit probleem kwam ik deze week ook tegen,
eerste keer dat ik de keerringen van mijn honda Four 500F wou vervangen.
Ik was ook van het gedacht dat die krengen er nooit uit zouden geraken, maar zie, de aanhouder wint. Ik heb het geheel verwarmt nadat ik er uren had aan zitten sleuren.
Door het opwaren komt de aangekoekte olie ook terug los, waarna je een stevig uitgevoerde schroevendraaier als hefboom gebruikt en je de keerring er als het ware uitdrukt.
Het lijkt makkelijk en als je de eerste eruit weet te halen, is het ook makkelijk.
Hopelijk heb je er iets aan.
 
Ze zijn eruit!

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik er vanmiddag mee naar een motorzaak ben gegaan.
Ze zaten echt vast, en ik durfde er zelf niet te veel kracht op te zetten.

Aan de binnenkant bleek die onderste messing glijbus zich steeds vast te happen in de bovenste glijbus, dus die moet ik nu ook vervangen. Vind het niet erg, als ze straks weer in elkaar zitten dan weet ik tenminste zeker dat ze netjes werken en veilig zijn.

De oude keerringen waren trouwens echt stokverrot, en de olie stonk een uur in de wind, volgens mij was dat spul nog nooit vervangen!

Case closed, alles paletti!

Thanx,
T
 
Ze zijn eruit!

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik er vanmiddag mee naar een motorzaak ben gegaan.
Ze zaten echt vast, en ik durfde er zelf niet te veel kracht op te zetten.

Aan de binnenkant bleek die onderste messing glijbus zich steeds vast te happen in de bovenste glijbus, dus die moet ik nu ook vervangen. Vind het niet erg, als ze straks weer in elkaar zitten dan weet ik tenminste zeker dat ze netjes werken en veilig zijn.

De oude keerringen waren trouwens echt stokverrot, en de olie stonk een uur in de wind, volgens mij was dat spul nog nooit vervangen!

Case closed, alles paletti!

Thanx,
T

Dat zei ik :Y
 
Ik heb precies hetzelfde gahad, en met 1,5 in de WB40 en Brunox weken, en goed warm stoken is het toch gelukt. (Nou, eigenlijk is de binnenste glijbus door de buitenste gekomen, maar daarna had ik alle ruimte om de kering eruit te krijgen.) MAar ik moest ook serieus hard trekken. Ik had een stukje pijp in de bankschroef gekremt, en deze zat op de plaats waar de vooras hoort te zitten. Zo kan je HARD trekken. ;)
 

Inderdaad, maar ik had er nog niet echt een beeld bij en wist dus niet wat je precies bedoelde.

Ik wacht op dit moment op een setje nieuwe glijbussen en stofkappen, keerringen heb ik al. Ik heb inmiddels ook de buitenpoten opgeknapt, fris opgeschuurd, opgeschoond en gespoten, is mooi gelukt en staat nu uit te harden.

Nogmaals bedankt!
T

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan