Vastloper 2-takt motorscooter

hornetgirl

MF'er
22 aug 2004
67
0
Utrecht
Vraag: Als een 2-takt motorscooter is vastgelopen en de cilinder + zuiger is vervangen. Kan de motorscooter dan nog meer schade hebben opgelopen behalve de cilinder en de zuiger? Of is het probleem hiermee goed verholpen?
 
Vraag: Als een 2-takt motorscooter is vastgelopen en de cilinder + zuiger is vervangen. Kan de motorscooter dan nog meer schade hebben opgelopen behalve de cilinder en de zuiger? Of is het probleem hiermee goed verholpen?

Het probleem kan opgelost zijn, MAAR er kunnen ook meerdere dingen zijn die een tik hebben gekregen. Denk bijvoorbeeld aan krukas(lagers) en keerringen.
 
Als het door iemand met redelijk technisch inzicht is gedaan zou hij extra schade meteen hebben gezien/gevoeld en mee-verholpen.

EDIT: ik vergat die keerring(en); verraderlijk puntje. Maar weer: iemand met ervaring zou die keerring bij zo'n defect "voor alle zekerheid" vervangen als de boel toch open ligt.
 
Laatst bewerkt:
Ja precies die andere onderdelen die een klap gekregen kunnen hebben. Ik kan nl. een motorscooter kopen, maar deze heeft dus 3000 km geleden een vastloper gekregen en daarbij is dus de cilinder + zuiger vernieuwd en nog wat kleine onderdelen van een paar eurootjes. Het is wel door een bedrijf vervangen.

Zou jij als je mij was die scooter kopen? *D
 
Ligt eraan waarom hij is vastgelopen. Als er een stukkie zuigerveer is afgebroken, of een lager vastgelopen is, dan krijgt de rest van het blok idd ook een behoorlijk grote klap.
Maar is simpelweg ooit een keer de olie vergeten, en de beschadigde onderdelen zijn netjes vervangen, dan lijkt mij dat het gewoon goed is.

Dankzij de centrifugaal-koppeling wordt de aandrijving direct verbroken bij een vastloper, waardoor de schade dan relatief meevalt.
 
Als hij is vastgelopen doordat er 'simpelweg' geen olie was bijgevuld, dan is de schade aan krukaslager en drijfstanglagers groter dan dat hij vastgelopen is door een gebroken zuigerveer. Zo'n motortje staat namelijk nooit in een keer stil als er een stukje zuigerveer tussenkomt, maar draait de zaak gewoon lekker in de soep.
Als er geen olie is bijgevuld, en dus vastgelopen is omdat er geen smering plaatsvond, dan hebben alle andere lagers(krukas, drijfstang) dus ook zonder olie gelopen, en een grotere schade dan je vaak verwacht. Als hij vastgelopen is door te weinig of geen olie, dan zit hij vaak heel snel muurvast, dit geeft vaak ook grotere schade aan de lagers dan een gebroken zuigerveer ofzo.

Ik heb al vaak op mijn werk meegemaakt dat mensen verkeerde benzine hadden getankt of geen olie hadden bijgevuld, en dan zit ie (vooral als het geen watergekoelde is) meestal muurvast in elkaar gedraaid, waardoor er dus echt een hamer aan te pas moet komen om de zuiger uit de cilinder te slaan.

maar waarschijnlijk als het door een bedrijf is gedaan zou ik het wel vertrouwen, je kunt bijvoorbeeld vragen naar de rekening, en kijken naar de onderdelen die er nieuw ingegaan zijn, zijn dit alleen de zuiger en de cilinder, en geen lagers/drijfstangsetje, dan zou ik het al minder vertrouwen.

greetz, gixfighter
 
als dat ding goed loopt zou ik het als ik jou was gewoon doen. Zouden er meer onderdelen een tik hebben gehad dan zou dat na 3000 km wel naar boven moeten zijn gekomen. En een drijfstang en krukas kunnen wel wat hebben hoor.


Al zou ik persoonlijk nooit een motorscooter kopen :X
 
Ik kan er niets aan doen, maar ik denk elke keer weer dat er hornygirl staat.

Zal maar eens het topic gaan lezen.
[edit]
Welk merk en type scooter gaat het over :?

 
foei, zo iets zou ik nou nooit denken }) :+ (Dr Freud wist hier alles van)

iig ik zou me niet zo druk maken om een vastloper. Zelfs dan, een krukasje leggen bij een 2T is easy. Maar krukassen zijn meestel goed overgedemensioneerd
 
ik zat te kijken op het forum en kwam dit onderwerp tegen.
Nu wil het verhaal dat mijn burgman 400 ook een vastloper heeft gehad afgelopen zondag.

Eerst leek het erop dat er een vuiltje in de spoeier zat oid. Hij haperde drie keer en toen sloeg hij stil en deed niets meer. Als ik hem probeer te starten dan hoor je alleen maar klik.

Na de stop kwam er een hoop witte rook onder de deksel van de aandrijfriem en stonk het een beetje naar brand. '(


Ik vermoed dat dat de zuiger vast zit met alle gevolgen van dien. (kromme krukas en gat in de cilinder).

Wat is bij jouw de reparatie geweest. Dan kan ik me alvast voorbereiden. '( ;( :(
 
ik zat te kijken op het forum en kwam dit onderwerp tegen.
Nu wil het verhaal dat mijn burgman 400 ook een vastloper heeft gehad afgelopen zondag.

Eerst leek het erop dat er een vuiltje in de spoeier zat oid. Hij haperde drie keer en toen sloeg hij stil en deed niets meer. Als ik hem probeer te starten dan hoor je alleen maar klik.

Na de stop kwam er een hoop witte rook onder de deksel van de aandrijfriem en stonk het een beetje naar brand. '(


Ik vermoed dat dat de zuiger vast zit met alle gevolgen van dien. (kromme krukas en gat in de cilinder).

Wat is bij jouw de reparatie geweest. Dan kan ik me alvast voorbereiden. '( ;( :(

burgman is een 4 takt en die lopen alleen maar vast door onbenulligheid van de eigenaar omdat ze nooit oliepeilen/nakijken.
2 takt loopt vast gewoon omdat het kan *O* .
enne zot wat meer respect voor de dames O-) .
Die snappen de mannenhumor niet :9
 
wat een oud topic omhoog geschopt (2004).
als bij jou ook de zuiger en krukas is vastgelopen heb je veel meer schade dan de TS.
want je motorscooter is idd een 4takt.
dan deze is nu waarschijnlijk overleden en total loss.
maar ik zou eerst de boel open (laten) maken voordat we hier gaan zitten gokken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan