vastloper met GT 500

Nou hij staat terug in elkaar gelukkig met de geweldige hulp van Andy Brown uit Hansweert, en afgelopen week voor het eerst gereden, maar wat een pech linker cilinder doet niet altijd mee...
Heb alles gecontroleerd, compressie, zuigerveren,carb's diverse malen ultrasoon gecleand en geen resultaat, tip van Andy:
Ontsteking checken met stroboscoop en wat blijkt in de linkercilinder niet altijd een ontsteking dit is ook duidelijk te zien met de lamp en ook goed te horen, je hoort nm heel goed dat hij minder ploft dan de rechter, maar waar moet ik hier de oorzaak in zoeken wie weet raad....

Ruud

Nou Ruud............Andy weet heel goed hoe een 500 in elkaar zit hoor :Y

Volgens mij zit "hier" je probleem en moet je dit eerst gaan uitsluiten voordat je verder zoekt. Op 4 of 5 plekken/mogelijkheden zoeken gaat je niet lukken. 1 ding tegelijk.
Veel problemen (electrische) worden veroorzaakt door slecht contact of slechte massa.
Dus goed je massapunten op het frame en het motoblok blank maken en insmeren met zuurvrije vaseline of kopervet. Een van de bobine's kan ook stuk zijn of een bougiekabel kan zijn contact bijna zijn verloren met de bobine :Y

De bougiekabels zijn met een beetje beleid goed te vervangen. Ik heb het ook bij mijn GT
750 gedaan en daarna (tot nu toe) nooit meer storing op/mee gehad.

Heb er ook foto's van gemaakt en geplaatst in de "GT750 van Dunsz"

Succ6 Dunsz


Zie bij het verzenden van dit bericht dat het om een GT gaat................dan heb je 1 bobine met 2 bougiekabels en die geven via de cdi zowel links als rechts elke slag tegelijk een vonk. Dan zou je gaan denken aan een slechte geleiding van de linker bougiekabel en moet je dus die gaan vervangen om te kijken of dat het probleem is ........

Ik heb een GT250X7 en die heeft exact de zelfde ontsteking/cdi als de GT500 en had ook dat soort problemen en heb de bobine vervangen door een aftermarket via Marcel V en daarna nooit meer die problemen gehad. Heb voor Marcel V. ook een tijdje de vervangings CDI getest op m'n X7. Dit moest een betaalbaar alternatief worden voor de niet meer verkrijgbare originele.
 
Laatst bewerkt:
Maar zodra je meer gas gaat geven gaat hij wel mee doen raar..


Dan staan je carburateurs niet gelijk. Luchtfilter verwijderen en met linker wijsvinger en duim tegen de gasschuiven duwen en met rechts gas open draaien. Dan zul je merken dat rechts eerder open gaat dan links en daar zijn de T en GT 500 erg gevoelig voor.
Het hoeft maar om 10-den van een mm te gaan..............

Grtz. Dunsz
 
Laatst bewerkt:
Dan staan je carburateurs niet gelijk. Luchtfilter verwijderen en met linker wijsvinger en duim tegen de gasschuiven duwen en met rechts gas open draaien. Dan zul je merken dat rechts eerder open gaat dan links en daar zijn de T en GT 500 erg gevoelig voor.
Het hoeft maar om 10-den te gaan..............

Grtz. Dunsz
Dat synchroniseren van de carbs heb ik gedaan door als je het gas loslaat heel goed te luisteren en te kijken naar de gasschuiven. Wel even gedoe want luchtfilter moet er even af en voor het mooie ook de carbs even los van de cilinder zodat je mooi zicht heb op beide zuigers van de carbs. Dan gas geven en langzaam terug laten gaan. Dan moeten ze tegelijk "landen" dat hoor je en zie je ook. Je kunt dit heel nauwkeurig afstellen zodat ze gelijk staan.
Bij mij is dat voldoende om hem goed te laten lopen. Ik heb het niet zo op de oude ontsteking van de gt 500 en eigenlijk ook niet op die van een t 500. Ik heb er nieuwerwetse electronische ontsteking opgezet. Loopt als een tierelier. Maar ja niet helemaal origineel natuurlijk maar goed wel van alle zooi af!
 
Dat synchroniseren van de carbs heb ik gedaan door als je het gas loslaat heel goed te luisteren en te kijken naar de gasschuiven. Wel even gedoe want luchtfilter moet er even af en voor het mooie ook de carbs even los van de cilinder zodat je mooi zicht heb op beide zuigers van de carbs. Dan gas geven en langzaam terug laten gaan. Dan moeten ze tegelijk "landen" dat hoor je en zie je ook. Je kunt dit heel nauwkeurig afstellen zodat ze gelijk staan.
Bij mij is dat voldoende om hem goed te laten lopen. Ik heb het niet zo op de oude ontsteking van de gt 500 en eigenlijk ook niet op die van een t 500. Ik heb er nieuwerwetse electronische ontsteking opgezet. Loopt als een tierelier. Maar ja niet helemaal origineel natuurlijk maar goed wel van alle zooi af!


Hoi Pepijn, als 'ie mooi loopt oke' Te gelijk neer laten schieten van de schuiven en 1
klik horen ............= aardig.... maar belangrijker is dat de beide schuiven gelijk om hoog komen. Je kunt er naar kijken maar preciezer als het voelen met duim en wijsvinger is er niet :N Ik heb het zelf niet uitgevonden maar min-of-meer toevallig daar in een soort les gehad van Willy van Wanrooij..............de oude monteur van Wil Hartog. Sinds dien doe ik het niet meer op een andere manier :} :}
 
Elektra is nu goed laadspanning van net geen 15volt, mar hij blijft op 1 cilinder lopen.... Rechts doet niet mee, was eerst links?,?
RaRa waar kan ik nog naar kijken hij neemt geen valse lucht, hij krijgt benzine, bougie kabels al gewisseld en geen verschil, bougie doppen vernieuwd geen verschil, hele bobine gewisseld geen verschil, diverse nieuwe bougies gekocht en geprobeerd geen verschil...mogelijkheden geraken uitgeput of zijn er hier nog specialisten met een idee, het kan zijn dat het synchroniseren beter moet maar kan dit echt de oorzaak zijn van niet insteken??

Ruud
 
Elektra is nu goed laadspanning van net geen 15volt, mar hij blijft op 1 cilinder lopen.... Rechts doet niet mee, was eerst links?,?
RaRa waar kan ik nog naar kijken hij neemt geen valse lucht, hij krijgt benzine, bougie kabels al gewisseld en geen verschil, bougie doppen vernieuwd geen verschil, hele bobine gewisseld geen verschil, diverse nieuwe bougies gekocht en geprobeerd geen verschil...mogelijkheden geraken uitgeput of zijn er hier nog specialisten met een idee, het kan zijn dat het synchroniseren beter moet maar kan dit echt de oorzaak zijn van niet insteken??

Ruud
Doen je chokes het van beide carbs, staat hij inderdaad synchroon?
 
Hoi Pepijn, als 'ie mooi loopt oke' Te gelijk neer laten schieten van de schuiven en 1
klik horen ............= aardig.... maar belangrijker is dat de beide schuiven gelijk om hoog komen. Je kunt er naar kijken maar preciezer als het voelen met duim en wijsvinger is er niet :N Ik heb het zelf niet uitgevonden maar min-of-meer toevallig daar in een soort les gehad van Willy van Wanrooij..............de oude monteur van Wil Hartog. Sinds dien doe ik het niet meer op een andere manier :} :}
Ok ok je hebt natuurlijk gelijk! al komt het als je het met de kabel op spanning houdt en dan zachtjes neerlaten komen, op het zelfde neer. Maar eens met je gevoel kan het nog beter.
 
Maar zijn er nog ideeën om het probleem op te lossen😌😌😎😎

Tja Ruud............heb je zelf bij gehouden wat je hebt gedaan en wat de verschillen waren en waarom...............
Dit soort "uitdagingen" kun je alleen oplossen door 1 ding te veranderen en als dat het niet is terug te brengen tot de "vorige" situatie. Pas daarna ga je een andere "mogelijkheid" na kijken en als dat het niet is................ook weer terug brengen naar de bestaande situatie.

Als je dat niet gedaan hebt weet je daarna ook niet meer hoe het zat en waardoor het ook al weer kwam. Ik heb het niet helemaal gevolgd.............maar als 1 cilinder het niet doet..........zijn er 2 oorzaken mogelijk............hij heeft geen vonk of benzine.........

Je geeft zelf aan dat "alles verder goed is en klopt" dus veel simpeler kan het niet zijn volgens mij ;)

Is de bougie van de niet werkende cilinder nat.......dan heeft hij "peut"............

Geeft de bougie een vonk...................

Zo ja komt de vonk wel op het goede moment.................

De benzinekraan.................is het membraam volledig werkzaam en komen er uit beide openingen benzine....................
 
Heb je een stroboscooplamp om ontstekingen op tijd te kunnen af stellen?
Zoja dan kun je per kant controleren of het een ontstekingsprobleem is.
Gewoon de plus en min aansluiting op een 12V accu en de inductieklem om de bougiekabel.
Motor laten lopen en als de lap flitst dan heb je vonk en is het dus een benzine probleem.

Als je gas gaat geven dan gaat de 2e cilinder wel mee doen?
 
Het is raar maar volgens mij is het opgelost, wat heb ik als laatste gedaan( had dit misschien beter als eerste kunnen doen😡) andere warmte graad bougies gestoken ipv de zeven de negen.
Wat bleek zodra motor warm werd viel er 1cilinder en geen vonk.... Bougie aflaten koelen en prompt deed hij het weer, dus twee andere bougies en volgens mij probleem opgelost, allen bedankt voor je hulp en mocht blijken dat het later toch niet is opgelost dan kom ik weer in de lucht.

Ruud
 
Het is raar maar volgens mij is het opgelost, wat heb ik als laatste gedaan( had dit misschien beter als eerste kunnen doen😡) andere warmte graad bougies gestoken ipv de zeven de negen.
Wat bleek zodra motor warm werd viel er 1cilinder en geen vonk.... Bougie aflaten koelen en prompt deed hij het weer, dus twee andere bougies en volgens mij probleem opgelost, allen bedankt voor je hulp en mocht blijken dat het later toch niet is opgelost dan kom ik weer in de lucht.

Ruud

9 is erg koud voor een 500....................
 
Dat daar zo veel verschil in zit .Moet je ook net maar even weten.
vroeger bougie stuk van je brommer andere er in en rijden maar.
Maar dit is dus wel even anders.Gelukkig loopt die weer.
Heb je er al weer op gereden zo ja ging dat goed.
 
Ja rijdt goed merk alleen dot hij meer doet bokken dan voorheen, maar dat neem ik maar voor lief want ik ben blij dat hij weer rijdt.
 
Het lijkt dat die dan toch nog wat van tijd staat .Zou toch de
ontsteking nog eens na kijken even een afstel lamp er op.
Kan nooit kwaad dan weet je gelijk dat die 100% staat.
Fijn dat die in ieder geval weer draait .
 
Heb met lamp goed gezet maar wat is juiste punt, nu neem ik gewoon de standaard, dus langste streep ( middelste van de drie) op aangegeven merkstreep, dus gewoon op tijd en niets vroeger of later..of moet het anders??
 
Heb met lamp goed gezet maar wat is juiste punt, nu neem ik gewoon de standaard, dus langste streep ( middelste van de drie) op aangegeven merkstreep, dus gewoon op tijd en niets vroeger of later..of moet het anders??


Heb je geen service-manuel of sleutelboek ? Daar staan alle gegevens in. Je kunt wel een streepje "uitkiezen" maar dan moet je toch eerst gecontroleerd hebben met de schuifmaat of micrometer of dat streepje gelijk is met 24 graden voor het BDP wat overeen komt met
3,4 mm voor het BDP gemeten in het bougiegat. Als dit correct is kun je de streepjes wel aanhouden. Gezien het standaard toerental van een 500 is later zetten van het ontstekings tijdstip geen optie en vroeger zetten vragen om mooie gaatjes in de zuigers.......

Grtz. Dunsz.
 
Heeft de suzuki nog gewoon het originele luchtfilterhuis en luchtfilter en de daarbij behorende originele sproeier bezetting?
 
Op devies van specialist Andy twee powerfilters en sproeiers 100 geplaatst.
Filters geplaatst ivm niet goed passen vn origineel luchtfilterhuis, zat lijd te wringen.
Loopt verder ook prim alleen bokken is vrij hinderlijk.

Ruud
 
Ik wist het.

En zeker van die hele goedkope dingen bij de scootahhh shop vandaan?

Als je dit soort dingen plaatst koop dan ten 1e de echte en goede K&N of goede daarop lijkende filters en dan heb je echt wel even iets meer aanpassingen nodig als een paar iets grotere sproeiers om hem goed te laten lopen.
Dit varieert van grotere stationair sproeiers via ander model gasnaalden en eventueel andere gasbuizen naar flink grotere sproeiers.
En dan vooral veel proef rijden en bougiekleur af lezen.
En dit wel graag op de juiste manier doen dus vol gas rijden contact af en dan meteen koppeling in en de motor uit laten rollen. Niet op de motor af remmen of hem stationair laten draaien want dan is het resultaat meteen verpest.
Er komt nogal wat bij kijken bij het afstellen van zulke eenvoudige 2takt techniek.
 
Ik ben het helemaal eens met vader Flip. Wil je gewoon lekker rijden zonder al te veel gezeik dan gewoon origineel luchtfilter en sproeiers etc monteren. Loopt hij best goed op!
Wil je echt harder oid dan is het een hoop gezoek om de juiste combinatie van filters, naalden sproeiers en bougies te vinden. Het kan natuurlijk wel. Ik ken mensen die hebben tig setjes sproeiers en gaan daninderdaad volgas rijden meteen motor uit etc en naar de bougies kijken om zo te bepalen wat de meest passende sproeier is. Maar daar komt veel kennis en kunde bij kijken want dan heb je de naalden nog en de naald positie, vervolgens de stationairsproeiers etc etc. Je blijft kloten! Tuurlijk uiteindelijk kun je hem echt heel mooi afstellen maar dan moet je de optimale mix zien te vinden. Bij de originele zaken is dat echt best goed voor elkaar! Dus wil je jezelf veel tijd en uiteindelijk ook veel geld besparen, zou ik voor originele naalden sproeiers en luchtfilter gaan! En let op suzuki heeft twee types carburateurs gebruikt met vschillende sproeiers! Eerste vroege type heeft grotere sproeiers dan het late type 97,5 zo uit mijn hoofd het vroege type iets van 150 dit zijn beide dan mikuni 32 mm carbs. Voor de cobra was er dacht ik een 34 mm carb met een 410 sproeier
 
Laatst bewerkt:
O en nog een klein en onbelangrijk feitje

Als de motor niet precies goed afgesteld staat dan vind je zomaar ineens een zuiger terug in je cilinder met allemaal kleine aluminium deeltjes er op gesmolten.
Zoiets als wat je in je O P geschreven had zeg maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan