Vastloper R1100RT, plan van aanpak

Tice

Die hard MF'er
13 nov 2016
264
237
Geertruidenberg
Goedemorgen allen,

Afgelopen maandag ging ik een eindje rijden met de R1100RT uit 1997 (rond de 100.000 km gelopen).
Ik merkte na een tijdje dat het blok nogal tikte. Olie gepeild, maar er was helemaal niets te zien voor het glaasje.
Omdat ik al best een eindje van huis was heb ik er bij de eerste pomp ongeveer 1,5 liter 10w40 in gegooid.
Vullen was eerder niet nodig en ik weet eigenlijk niet meer wat voor olie er in zat, dus 10w40 leek mij safe om de rit af te maken.
Anyhow; het tikken was weg en ik heb nog ruim 100km gereden.

Tot ik bijna thuis was. Op de A16 begon de motor geluid te maken alsof er los metaal in de carter lag.
Klonk echt alsof er iets los lag de rammelen binnen in de motor.
Ik wilde de eerst volgende afrit afslaan omdat ik ook steeds meer gas moest geven om rond de 100km/u te blijven rijden.
Dat lukte helaas al niet meer. Motor stopte plotsklaps, alle lampjes op het dashboard vielen uit (op olie en accu na, zoals wanneer 'ie nog niet gestart is) en er kwam een fraaie grijze pluim rook uit de motor. Ik vermoed uit de uitlaat, maar dat kon ik niet zien.

Uiteindelijk vrij snel door de ANWB van de vluchtstrook gehaald en de motor thuis laten brengen.
Thuis nog een keer geprobeerd te starten (na laden van de accu, was vrij leeg door de alarmlichten) maar hij krijgt hem niet rond.
Daarna heb ik de olie afgetapt. Daar zaten aardig grote metaalsplinters in. Ongeveer de grote van forse koekkruimels.

Nu heb ik er nog niet verder naar gekeken maar wil ik een plan van aanpak gaan bedenken.
Het getik kwam uit de rechtse cilinder. Die ga ik eerst maar eens open maken.
Mocht het nu een vastloper zijn, wat ik wel verwacht, is het dan nog de moeite het blok te herstellen?
Of heeft de krukas (en vooral de lagers) dan al zo'n opdonder gehad dat dit niet de moeite loont?
Een ander blok koop je al voor rond de 150 euro zag ik, dus dat kan ook een weg zijn.

Iemand tips of gedachtes?
 
Oplossing
Je schrijft dat je anderhalve liter olie hebt bijgevuld. Ik ga er dan even voor het gemak uit dat ie na het vullen dan in de buurt van MAX zat.

Het verschil tussen min en max bij deze boxer is 0.5liter, uit mijn hoofd. Dat zou betekenen dat je al rond gereden hebt met een liter olie te weinig, vanaf het min-punt op het glaasje.

Ik denk dat het lage oliepeil een redelijke bijdrage heeft gehad aan dit.. eehh, massacre.
En nu de vraag, hoe is dat gekomen, want er is behoorlijk gesloopt aan die kant.
Ja, dat is wel de vraag he. Olie zat er genoeg, dus een verstopt kanaal oid aan die kant lijkt mij stug. Wat mij wel opvalt is dat de bout op de tweede foto nog helemaal heel is, alleen krom. Wellicht dat die los gelopen is.

Maja...alles is nu zo vervormd en gesloopt dat ik daar nooit achter ga komen vrees ik.
 
Weet ik niet helemaal zeker. Ben nu maar naar binnen gegaan, want het was voor mijn vriendin ook zo ongezellig :+

Ik zag net ook dat de aansluiting voor de synchronisatie niet was afgedopt. Kan dus ook dat ie gewoon vreselijk arm heeft gelopen aan de rechterkant.
Dan zou je verbranding op klep of steel.moeten zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Je schrijft dat je anderhalve liter olie hebt bijgevuld. Ik ga er dan even voor het gemak uit dat ie na het vullen dan in de buurt van MAX zat.

Het verschil tussen min en max bij deze boxer is 0.5liter, uit mijn hoofd. Dat zou betekenen dat je al rond gereden hebt met een liter olie te weinig, vanaf het min-punt op het glaasje.

Ik denk dat het lage oliepeil een redelijke bijdrage heeft gehad aan dit.. eehh, massacre.
 
Oplossing
Je schrijft dat je anderhalve liter olie hebt bijgevuld. Ik ga er dan even voor het gemak uit dat ie na het vullen dan in de buurt van MAX zat.

Het verschil tussen min en max bij deze boxer is 0.5liter, uit mijn hoofd. Dat zou betekenen dat je al rond gereden hebt met een liter olie te weinig, vanaf het min-punt op het glaasje.

Ik denk dat het lage oliepeil een redelijke bijdrage heeft gehad aan dit.. eehh, massacre.
Ik denk dat dat de meest aannemelijke verklaring is.
Klote wel...
Duur leermomentje. Toch vaker olie pijlen en niet wachten tot je het gaat horen :')
 
Ga er bij een luchtgekoelde boxer maar van uit dat ie olie verbruikt, en dat je het regelmatig moet peilen. BMW schrijft bij de modernere nog steeds dat een verbruik tot een liter op 1000km acceptabel is :')

15w50 is wat er momenteel staat voorgeschreven trouwens.
 
Ik denk dat dat de meest aannemelijke verklaring is.
Klote wel...
Duur leermomentje. Toch vaker olie pijlen en niet wachten tot je het gaat horen :')
Dan moet er toch ook wel iets anders aan de hand geweest zijn, als oliepeil in korte tijd 1 liter onder normaal staat.

Mijn verbruik is ca 1 liter op 10.000-15.000km Verschilt iets als er veel bergen zijn gereden.
Aan het einde van het seizoen knippert lampje wel eens rood. Effe een scheutje erbij en dan kan ie weer.
 
Dan moet er toch ook wel iets anders aan de hand geweest zijn, als oliepeil in korte tijd 1 liter onder normaal staat.

Mijn verbruik is ca 1 liter op 10.000-15.000km Verschilt iets als er veel bergen zijn gereden.
Aan het einde van het seizoen knippert lampje wel eens rood. Effe een scheutje erbij en dan kan ie weer.
Misschien vaker op laag peil gereden, maar niet doorgehad omdat er elke keer een beurt tussen zat?
 
BMW heeft heel lang geen klepsteelhoedjes gebruikt en heeft daardoor een hoger olieverbruik dan andere merken.
Ook bij de wat oudere modellen auto's en die hadden dan ook vaak last van bovensmering _O- wat zich liet zien door een blauwe walm.
 
Hoi.

De 1100 was de 1e BMW waar klephoedjes gemonteerd waren.
Nu is (was) de motor 25 jaar oud, dan kunnen die dingen aan het eind zijn.
Maar daar verdwijnt geen liters olie langs.

Oververhit door arm mengsel agv. het missende dopje zie ik niet terug in de restanten.

Olie gebrek, kan.
1.5 ltr bijvullen betekend dat er nog ruim 2 ltr over was.
Met olie verversen incl filter gaat er 3,75 ltr in.
Die 2 ltr was ooit genoeg om een oude 2klepper te smeren, en zoveel verschillen deze motoren niet.
De olie wordt ook gebruikt voor koeling via een apart circuit, te kort olie wordt te heet en verbrand, en dan gaan de smerende eigenschappen achteruit.
Kijk eerst maar eens hoe de krukas eruit ziet.

En een ex jap rijder, daar heb ik laatst een 1150GS motor vervangen van een ex Honda rijder.
Die kocht dat ding, beurtje gegeven en na 8000 km, krak.
Daar kwam nog 3/4 ltr drap uit, had dat ding 3 ltr verstookt op 8000km.
Honda rijder wist niet beter.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Over dat olie verbruik.

Een lucht/olie gekoelde motor heeft wat ruimere toleranties dan een vloeistof gekoelde.
Daarbij zijn die zuigers +/- 100 mm in diameter, wat ook al niet helpt om strakkere passingen te gebruiken.

Ander ding is domweg het inrijden van zo'n ding.
Te voorzichtig, en de zuigerveren lopen niet in.
Te vroeg overgaan naar een vol-syntheet, helpt ook niet.

Ik had er hier een paar klantjes die na 40-50k nog olie zopen.
Navraag leerde dat het baasje het beste voor had, na die 1e 1000 km een vol-syntheet erin, jammer joh.
Gewone minerale olie erin, en blazen maar, dat hielp in sommige gevallen.

Feit blijft dat je tussen 2 onderhoudsbeurten wat moet bijvullen, en regelmatig peilen.
De latere vloeistof gekoelde boxermotoren schijnen daar geen last van te hebben.

Groeten, Paul.
 
Hij kan altijd nog als anker dienen..😉
Kan me niet heugen dat schoonvader's R80RT ook zo'n olieboot was, maar inderdaad; luchtkoelers lusten een slokje meer..

In de Handleitung van m'n '58 AWO wordt gesproken over een acceptabele bovengrens van 1 : 100....😳
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Terug
Bovenaan Onderaan