Tice
Die hard MF'er
Goedemorgen allen,
Afgelopen maandag ging ik een eindje rijden met de R1100RT uit 1997 (rond de 100.000 km gelopen).
Ik merkte na een tijdje dat het blok nogal tikte. Olie gepeild, maar er was helemaal niets te zien voor het glaasje.
Omdat ik al best een eindje van huis was heb ik er bij de eerste pomp ongeveer 1,5 liter 10w40 in gegooid.
Vullen was eerder niet nodig en ik weet eigenlijk niet meer wat voor olie er in zat, dus 10w40 leek mij safe om de rit af te maken.
Anyhow; het tikken was weg en ik heb nog ruim 100km gereden.
Tot ik bijna thuis was. Op de A16 begon de motor geluid te maken alsof er los metaal in de carter lag.
Klonk echt alsof er iets los lag de rammelen binnen in de motor.
Ik wilde de eerst volgende afrit afslaan omdat ik ook steeds meer gas moest geven om rond de 100km/u te blijven rijden.
Dat lukte helaas al niet meer. Motor stopte plotsklaps, alle lampjes op het dashboard vielen uit (op olie en accu na, zoals wanneer 'ie nog niet gestart is) en er kwam een fraaie grijze pluim rook uit de motor. Ik vermoed uit de uitlaat, maar dat kon ik niet zien.
Uiteindelijk vrij snel door de ANWB van de vluchtstrook gehaald en de motor thuis laten brengen.
Thuis nog een keer geprobeerd te starten (na laden van de accu, was vrij leeg door de alarmlichten) maar hij krijgt hem niet rond.
Daarna heb ik de olie afgetapt. Daar zaten aardig grote metaalsplinters in. Ongeveer de grote van forse koekkruimels.
Nu heb ik er nog niet verder naar gekeken maar wil ik een plan van aanpak gaan bedenken.
Het getik kwam uit de rechtse cilinder. Die ga ik eerst maar eens open maken.
Mocht het nu een vastloper zijn, wat ik wel verwacht, is het dan nog de moeite het blok te herstellen?
Of heeft de krukas (en vooral de lagers) dan al zo'n opdonder gehad dat dit niet de moeite loont?
Een ander blok koop je al voor rond de 150 euro zag ik, dus dat kan ook een weg zijn.
Iemand tips of gedachtes?
Afgelopen maandag ging ik een eindje rijden met de R1100RT uit 1997 (rond de 100.000 km gelopen).
Ik merkte na een tijdje dat het blok nogal tikte. Olie gepeild, maar er was helemaal niets te zien voor het glaasje.
Omdat ik al best een eindje van huis was heb ik er bij de eerste pomp ongeveer 1,5 liter 10w40 in gegooid.
Vullen was eerder niet nodig en ik weet eigenlijk niet meer wat voor olie er in zat, dus 10w40 leek mij safe om de rit af te maken.
Anyhow; het tikken was weg en ik heb nog ruim 100km gereden.
Tot ik bijna thuis was. Op de A16 begon de motor geluid te maken alsof er los metaal in de carter lag.
Klonk echt alsof er iets los lag de rammelen binnen in de motor.
Ik wilde de eerst volgende afrit afslaan omdat ik ook steeds meer gas moest geven om rond de 100km/u te blijven rijden.
Dat lukte helaas al niet meer. Motor stopte plotsklaps, alle lampjes op het dashboard vielen uit (op olie en accu na, zoals wanneer 'ie nog niet gestart is) en er kwam een fraaie grijze pluim rook uit de motor. Ik vermoed uit de uitlaat, maar dat kon ik niet zien.
Uiteindelijk vrij snel door de ANWB van de vluchtstrook gehaald en de motor thuis laten brengen.
Thuis nog een keer geprobeerd te starten (na laden van de accu, was vrij leeg door de alarmlichten) maar hij krijgt hem niet rond.
Daarna heb ik de olie afgetapt. Daar zaten aardig grote metaalsplinters in. Ongeveer de grote van forse koekkruimels.
Nu heb ik er nog niet verder naar gekeken maar wil ik een plan van aanpak gaan bedenken.
Het getik kwam uit de rechtse cilinder. Die ga ik eerst maar eens open maken.
Mocht het nu een vastloper zijn, wat ik wel verwacht, is het dan nog de moeite het blok te herstellen?
Of heeft de krukas (en vooral de lagers) dan al zo'n opdonder gehad dat dit niet de moeite loont?
Een ander blok koop je al voor rond de 150 euro zag ik, dus dat kan ook een weg zijn.
Iemand tips of gedachtes?