Vastloper R1100RT, plan van aanpak

Tice

Die hard MF'er
13 nov 2016
264
237
Geertruidenberg
Goedemorgen allen,

Afgelopen maandag ging ik een eindje rijden met de R1100RT uit 1997 (rond de 100.000 km gelopen).
Ik merkte na een tijdje dat het blok nogal tikte. Olie gepeild, maar er was helemaal niets te zien voor het glaasje.
Omdat ik al best een eindje van huis was heb ik er bij de eerste pomp ongeveer 1,5 liter 10w40 in gegooid.
Vullen was eerder niet nodig en ik weet eigenlijk niet meer wat voor olie er in zat, dus 10w40 leek mij safe om de rit af te maken.
Anyhow; het tikken was weg en ik heb nog ruim 100km gereden.

Tot ik bijna thuis was. Op de A16 begon de motor geluid te maken alsof er los metaal in de carter lag.
Klonk echt alsof er iets los lag de rammelen binnen in de motor.
Ik wilde de eerst volgende afrit afslaan omdat ik ook steeds meer gas moest geven om rond de 100km/u te blijven rijden.
Dat lukte helaas al niet meer. Motor stopte plotsklaps, alle lampjes op het dashboard vielen uit (op olie en accu na, zoals wanneer 'ie nog niet gestart is) en er kwam een fraaie grijze pluim rook uit de motor. Ik vermoed uit de uitlaat, maar dat kon ik niet zien.

Uiteindelijk vrij snel door de ANWB van de vluchtstrook gehaald en de motor thuis laten brengen.
Thuis nog een keer geprobeerd te starten (na laden van de accu, was vrij leeg door de alarmlichten) maar hij krijgt hem niet rond.
Daarna heb ik de olie afgetapt. Daar zaten aardig grote metaalsplinters in. Ongeveer de grote van forse koekkruimels.

Nu heb ik er nog niet verder naar gekeken maar wil ik een plan van aanpak gaan bedenken.
Het getik kwam uit de rechtse cilinder. Die ga ik eerst maar eens open maken.
Mocht het nu een vastloper zijn, wat ik wel verwacht, is het dan nog de moeite het blok te herstellen?
Of heeft de krukas (en vooral de lagers) dan al zo'n opdonder gehad dat dit niet de moeite loont?
Een ander blok koop je al voor rond de 150 euro zag ik, dus dat kan ook een weg zijn.

Iemand tips of gedachtes?
 
Oplossing
Je schrijft dat je anderhalve liter olie hebt bijgevuld. Ik ga er dan even voor het gemak uit dat ie na het vullen dan in de buurt van MAX zat.

Het verschil tussen min en max bij deze boxer is 0.5liter, uit mijn hoofd. Dat zou betekenen dat je al rond gereden hebt met een liter olie te weinig, vanaf het min-punt op het glaasje.

Ik denk dat het lage oliepeil een redelijke bijdrage heeft gehad aan dit.. eehh, massacre.
Tja, zodra je tikken hoort is het eigenlijk al klaar. Direct stoppen en af slepen, misschien valt er dan nog iets te reviseren en herstellen door afdraaien en slijpen en vervolgens overmaats te gaan. Doorrijden is blok vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
download (1).jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Hoi.

Ik zou nog wel eens wat plaatjes willen zien van de krukas, vooral de big enden.
Daar kan je meest meer aan zien waar het nu mis is gegaan.

Groeten, Paul.
Hoi,

Ik ga van de week even kijken of ik nog één en ander uit het blok gehengeld krijg. Er zijn wat stukken in het carter gevallen. Hij heeft ook boven op de sleepwagen gestaan dus dat is allemaal lekker naar beneden geschud.

En mijn schuur heeft een plat dak, dus het is er nogal heet 's avonds.
 
Als je anderhalve liter hebt bijgevuld, en er zat NIET veel te weinig in, kan er ook zo een liter te veel ingezeten hebben. Vindt ie ook niet leuk, want dat loopt dan in de bocht lekker uit het carter de cylinder in. En dan heeft de zuiger opeens een hydraulische rem... (Om nog maar te zwijgen over het feit dat de krukas het lekker tot schuim an het kloppen is, waardoor het ook niet veel meer doet).

En het peilglaasje kan veradelijk zijn. Als je hem direct na het afzetten op de middenbok zet, kan er een hoop olie in de oliekoeler blijven zitten. En dan zie je niks in het glaasje. De truc is om hem eerst een korte tijd op de zijstandaard te zetten, en dan pas op de middenbok, dan krijg je het meest betrouwbare resultaat.

Sowiezo is olieverbruik bij een 1100/1150 boxer op leeftijd een raar verhaal. De nikasil coating op de cylinders is zo hard dat hij letterlijk pas is ingesleten als ie minstens een ton op de klok heeft.

Die van mij had toen ik hem kocht rond de 100.000 nog redelijk wat verbruik, maar dat werd snel minder (half litertje op 10.000km). Op 160.000 heb ik de zuigerveren en klepseals vervangen omdat ik het blok toch open had ivm een zwetende koppakking. Sindsdien al bijna 20.000 km gereden zonder een druppel te hoeven bijvullen, zelfs niet na een vakantie met volle bepakking in de bergen.
 
Olie die in de oliekoeler blijft zitten, is dat niet normaal dan?
Als de olie vanuit jouw koeler terug het blok in stroomt bij stilstand lijkt me dat jouw koeler lek is. Er zal eerst lucht bij moeten komen wil de olie terug het carter in stromen.
 
Dat weet ik niet. Misschien zit het dan ergens anders in het blok. Feit is dat als je hem direct op de middenbok zet, er een grote kans is dat het peilglaasje leeg is, terwijl er genoeg olie in zit.
 
Dat bedoel ik niet, het heeft niet met tijd tussen stoppen en meten te maken, maar de stand van de motor gedurende die tijd.

Als je hem direct op de middenbok zet, kan je soms wachten tot je een ons weegt, maar niet alle olie komt dan terug in het carter. Waar het zit weet ik niet, maar als je hem een minuutje op de zijstandaard laat en dan op de middenbok zet gaat het wel goed.

Een van die dingen die handig zijn om te weten als je een 1100 of 1150 rijdt. Anders kun je er zomaar een liter ingooien terwijl het oliepeil eigenlijk prima was.
 
Dat bedoel ik niet, het heeft niet met tijd tussen stoppen en meten te maken, maar de stand van de motor gedurende die tijd.

Als je hem direct op de middenbok zet, kan je soms wachten tot je een ons weegt, maar niet alle olie komt dan terug in het carter. Waar het zit weet ik niet, maar als je hem een minuutje op de zijstandaard laat en dan op de middenbok zet gaat het wel goed.

Een van die dingen die handig zijn om te weten als je een 1100 of 1150 rijdt. Anders kun je er zomaar een liter ingooien terwijl het oliepeil eigenlijk prima was.

nooit geweten en vind ik raar klinken. Ik zou bijna zeggen dat ik het niet geloof.
Nu zet ik mijn motor nooit op de middenbok dus ik heb dat probleem niet.
Hoe doen de jongens met een zijspan dat dan?
 
Van mij hoef je me niet te geloven. Jouw motor.

Hoe de zijspanjongens (en meisjes) het doen: Geen idee. Zoals ik zei, het gebeurt ook niet altijd, maar ik heb het in de ruim 70.000 km dat ik op dit ding rij regelmatig gezien, en het wordt op het forum van de GS club ook vaak genoeg genoemd dat ik vrij zeker weet dat ik het me niet ingebeeld heb.

En nogmaals, als je het niet weet kun je er zo een liter olie teveel ingooien, en dat is in een oliegekoelde motor geen goed idee... Schuim is niet zo goed in hitte afvoeren.

Doe ermee wat je wilt.
 
Ik ga aan de mijne nog een keer een zijspan maken, vandaar dat ik er benieuwd naar ben.
Maar ik zal het zelf eens vergelijken door hem op de middenbok te gaan zetten en dan peilen. (zonder hem schuin te houden)
 
Hoi.

Het eerst op de zijpoot, even wachten en dan op de middenbok de oliestand controleren is onzin.
Dat verhaal doet al jaren de rondte, weet ook niet waar het vandaan komt.

Het officiële verhaal van Herr BMW, is ook een service bulletin van, luidt als volgt.
Motor op bedrijfstemperatuur, 5 balkjes op het display.
Parkeren op de middenbok, op een vlakke ondergrond.
Een paar minuten wachten en dan in het glaasje kijken.
Evt. bijvullen tot max ⅔ pijlglas.

Groeten, Paul.
 
Van mij hoef je me niet te geloven. Jouw motor.

Hoe de zijspanjongens (en meisjes) het doen: Geen idee. Zoals ik zei, het gebeurt ook niet altijd, maar ik heb het in de ruim 70.000 km dat ik op dit ding rij regelmatig gezien, en het wordt op het forum van de GS club ook vaak genoeg genoemd dat ik vrij zeker weet dat ik het me niet ingebeeld heb.

En nogmaals, als je het niet weet kun je er zo een liter olie teveel ingooien, en dat is in een oliegekoelde motor geen goed idee... Schuim is niet zo goed in hitte afvoeren.

Doe ermee wat je wilt.

Ik lees nu pas dat het niet altijd zou zijn?
Dus bij dezelfde motor soms wel een juist oliepeil af te lezen en soms niet?
Ik vind het verhaal steeds vreemder worden.
 
Ik ga aan de mijne nog een keer een zijspan maken, vandaar dat ik er benieuwd naar ben.
Maar ik zal het zelf eens vergelijken door hem op de middenbok te gaan zetten en dan peilen. (zonder hem schuin te houden)
Ik keek met de 1100 altijd gewoon koud, of als hij bij een stop een tijdje stil had gestaan. Nooit wat raars gezien.
 
@DAF400 Zoals ik zei, je hoeft me niet te geloven. Als jij nog nooit problemen hebt gehad met je oliepeil aflezen, dan is deze tip kennelijk niet voor jou...

Maar ik heb speciaal voor jou even een demo gedaan. Vanochtend ritje naar m'n werk. Half uur, motor goed warm, 5 streepjes op de RID.
Direct na afzetten op de middenbok gezet, en lekker kwartiertje, halfuurtje laten staan.

Toen zag ik dit op m'n peilglas:
IMG_20210624_0824493.jpg


Vervolgens op de zijstandaard gezet, wederom kwartiertje laten staan. Toen weer op middenbok, en (wederom) kwartiertje laten bezinken.

Nu zie ik dit op m'n peilglas:
IMG_20210624_0943155.jpg


(En ja, ik weet dat het daar smerig is).

Nu is mijn oliepeil prima, dus zie ik in beide gevallen olie staan. Maar als er 125cc minder in had gezeten, dan had ik bij de eerste foto kunnen denken dat er geen olie meer inzat, en een halve liter bijgevuld.

Ik weet dat ik op mijn motor een betrouwbaardere meting heb als ik de motor eerst op de zijstandaard zet na het afzetten. Maar BMW heeft behoorlijk wat wijzigingen gedaan gedurende de productie-periode van het 259 blok, dus kan best zijn dat sommige modellen dit wel hebben en sommige niet. Er zijn modellen met en zonder olie thermostaat, modellen met en zonder actieve carter ventilatie, sommige hebben o-ringen in de olieleidingen tussen de cylinder en het blok, andere niet (om over de diameter van die olieleidingen nog maar te zwijgen. Alleen al voor de 1100 bestaan drie verschillende koppakingen). En dan hebben we het nog niet eens over de 1100 en 1150 verschillen. Kan allemaal invloed hebben, geen idee. Ik heb er maar één, dus dat is mijn referentiepunt, en ik deel mijn ervaringen met die motor, in de hoop dat anderen daar wat aan hebben.

Het enige dat ik mee wilde geven:

Als je een oliegekoelde boxer rijdt, en je oliepeil is plotseling veel lager dan je verwacht, dan kan het de moeite lonen om hem even op de zijstandaard te gooien en dan wat later nog eens te peilen. Baat het niet, dan schaadt het ook niet.

En nu ga ik weer wat nuttigs doen met m'n leven.

@Tice Succes met de re-build. Als je nog vragen hebt, of een speciaal stuk gereedschap nodig hebt, ik heb inmiddels aardig wat liggen, en alle kanten van de motor wel eens open gehad, dus aarzel niet om een PM te sturen.
 
Laatst bewerkt:
@Tice Succes met de re-build. Als je nog vragen hebt, of een speciaal stuk gereedschap nodig hebt, ik heb inmiddels aardig wat liggen, en alle kanten van de motor wel eens open gehad, dus aarzel niet om een PM te sturen
Thanks!
Kan even duren voor ik begin, maar zal hier zeker updates blijven plaatsen.
Goed om jou verhaal over het peilen te lezen, houd ik met het volgende blok zeker rekening mee.

Er zat bij mij overigens niet te veel in, met het aflaten van de olie kwam er ongeveer een liter of 3 uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan