Vastloper

ET01

Die hard MF'er
20 jan 2010
383
432
Oud-Gastel ( Brabant)
Hallo allemaal,

Sinds kort zit ik ook op dit forum en wel om de "oude brikken landmarkrally" mee te rijden.
Ik rij rond met een oude tweetaktscooter. Een Dürkopp Diana 200cc.
Op mijn laatste tocht van afgelopen weekend heb ik een vastloper gehad. Na 580 km gestrand in Rotterdam, gelukkig niet al te ver van huis.
Vandaag heb de de motor opengemaakt.
Wel even schrikken toen ik bij de zuiger kwam. Er zijn komplete stukken afgebroken. De hele onderrand is weg en ook een stuk uit de wand. De vastloper is uiteindelijk niet gekomen doordat de zuiger vastzat aan de cilinder, maar omdat stukken van de zuiger het vliegwiel/krukas blokkeerde. Zoiets heb ik nooit eerder gezien. De zuiger ziet er ook niet oververhit uit. Ook heeft de cilinder, wonder boven wonder, geen schade. Dit was een vrij nieuwe zuiger met pas een paar duizend kilometer gelopen.
Ook zitten er geen echte verkleuringen door oververhitting op de zuiger.
Is er hier iemand die zoiets wel eens heeft meegemaakt? Ik zou toch wel graag weten wat de oorzaak is voor ik de boel weer in elkaar zet.

full
 
Je zegt dat de zuiger pas nieuw was, maar wat is er toen met de cilinder gedaan? Is die geslepen of nieuwe nicasil, of niks aan gedaan en alleen een nieuwe zuiger?
Lijkt er namelijk op dat de cilinder te conisch is uitgesleten en je zuiger is gaan kantelen rond bdp, hierdoor gaat ie hard slijten op de spoelpoorten waardoor het kantelen steeds erger wordt waarna.... the rest is history ;)
 
Lijkt erop dat je zuiger onder de pistonpen te lang is. Die heeft op de krukas staan "kloppen"
tot ie brak. Vandaar dat je ook stukjes in je krukas tegenkwam. De vraag is nu: was je vervangingszuiger wel identiek aan z`n voorganger. Zou bij de volgende maar heel goed de lengte gaan meten.
 
Lijkt erop dat je zuiger onder de pistonpen te lang is. Die heeft op de krukas staan "kloppen"
tot ie brak. Vandaar dat je ook stukjes in je krukas tegenkwam. De vraag is nu: was je vervangingszuiger wel identiek aan z`n voorganger. Zou bij de volgende maar heel goed de lengte gaan meten.

Deze lijkt me door te gaan voor de 10.000 Euro vraag...... :Y :Y
 
Je zegt dat de zuiger pas nieuw was, maar wat is er toen met de cilinder gedaan? Is die geslepen of nieuwe nicasil, of niks aan gedaan en alleen een nieuwe zuiger?
Lijkt er namelijk op dat de cilinder te conisch is uitgesleten en je zuiger is gaan kantelen rond bdp, hierdoor gaat ie hard slijten op de spoelpoorten waardoor het kantelen steeds erger wordt waarna.... the rest is history ;)
Scootertje is 53 jaar oud. Nicasil, helaas niet. Gwoon gietijzer denk ik.
Cilinder was gehoond bij Stolk motoren in R-dam. ( nu met pensioen)
Zuiger was eerste overmaat, geleverd door de duitse Dürkopp club ( die overigens geen teken van leven meer geeft, maar dat terzijde) De zuiger was exact even lang als de oude, maar d=64,25 mm ipv 64mm. Als het honen niet goed is gedaan, dan is dat wellicht het probleem. Ik heb nog een 2e overmaat van 64,5 mm, maar hoop er eerst achter te komen waardoor de eerste is gesneuveld voor ik deze er aan waag.
 
Je zegt dat de zuiger pas nieuw was, maar wat is er toen met de cilinder gedaan? Is die geslepen of nieuwe nicasil, of niks aan gedaan en alleen een nieuwe zuiger?
Lijkt er namelijk op dat de cilinder te conisch is uitgesleten en je zuiger is gaan kantelen rond bdp, hierdoor gaat ie hard slijten op de spoelpoorten waardoor het kantelen steeds erger wordt waarna.... the rest is history ;)


ff topic jatten.... dat nicasil opnieuw aanbrengen, iemand daar ervarin mee? (en prijzen??)
 
Ik weet niet of je de restjes nog hebt. Als ze nog een beetje formaat hebben kun je kijken of je een "gepolijst" stukje erbij hebt zitten. Wellicht zie ook wat aan je drijfstang. Dat zou mijn verhaal bevestigen. Daarbij geef je net aan dat de cilinder gehoond is en dus 100% zuiver. Daarbij de onderkant van een zuiger breekt nooit zomaar af. En een tekort aan smering of te hoge temperatuur zou een heel ander beeld geven. Ik denk nog steeds aan mijn € 8000= vraag. Als je zuiger maar lang genoeg licht in contact is geweest met je drijfstang zou je dit soort lange breukvlakken kunnen krijgen. Je ziet nl aan je foto dat er grote stukken zijn losgekomen. Kijk je naar je laatste foto lijkt het er ook op dat deze de kop heeft geraakt. Maar goed wie ben ik.
 
Laatst bewerkt:
het heeft iets van pingelen, iets hoogfrequents. Heel gek dat de bovenkant bijna niets heeft, maar het hemd gedesintegreerd. Misschien een gietfout, afkeur zuigertje.
Ik zou op zoek gaan naar een andere 1e overmaat zuiger. De boring zal nog wel goed zijn.
Maar dan voor montage eerst meten of de zuiger wel rond is.
Er zijn handelaren die allerlei zuigers kunnen leveren, vast ook wel iets in jouw maat.

Ik heb een website gevonden: klik
volgens hun diagnose is de cilinder te ruim voor de ze zuiger. kantelen dus.
 
Laatst bewerkt:
De zuiger kan wel exact dezelfde lengte hebben, maar heb je geen ruimte op je bigend lager.
Het verhaal van ninja-nine zou best wel eens kunnen klopen.

Hier denk ik niet aan want bij de neergaande beweging gaat ook de spelling liniair omlaag. Wat wel zou kunnen is dat je ruimte hebt op de krukaslagers. Dit veroorzaakt
dwangbewegingen en als er krap gehoond is wordt het ook buigen of barsten. Daarbij als je slijtage onder in je cilinder hebt, gaat de zuiger alleen kantelen. Gevolg hiervan zijn meestal rare geluiden. Rauw lopen. Zuiger zal evenredig meeslijten. Breuk zal heel lang duren.
 
Laatst bewerkt:
Hier denk ik niet aan want bij de neergaande beweging gaat ook de spelling liniair omlaag.

Maar op het ODP gaat de zuiger door naar beneden en de kruktap weer naar boven. waardoor de speling aan de andere kant komt te zitten.
En dan gaat jouw verhaal weer op dat de onderkant van de zuiger de drijfstang raakt.

Pingelen geeft meestal gaten boven in de zuiger, en dat is niet het geval.
En kantelen maakt een hoop herrie , maar dan breken er geen stukken uit.

Spelingen op bigend, smalend en krukas lagers zijn in iedergeval simpel te controleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een website gevonden: klik
volgens hun diagnose is de cilinder te ruim voor de ze zuiger. kantelen dus.

Hier ben ik het mee eens.

Op de eerste foto zie je een symmetrische vermoeidsheidsbreuk (glimmende plekken op de breuk), dus ergens is iets fout.

Het kan een poort zijn, maar een te ruime cilinder zou de meest voor de hand liggende oorzaak kunnen zijn.

1e overmaat zuiger in 2e overmaat cilinder, waarom niet?
 
Motor heeft na de nieuwe zuiger niet veel gelopen, waardoor het verbrandingspatroon minder goed te zien is. Toch denk ik dat de motor misschien te "arm" heeft gelopen en daardoor de rand van de zuiger heeft beschadigd. Is de voetpakking en of de koppakking wel van dezelfde dikte? Toch een rare breuk onder de pistonpen. Misschien meerdere problemen.
 
Scootertje is 53 jaar oud. Nicasil, helaas niet. Gwoon gietijzer denk ik.
Cilinder was gehoond bij Stolk motoren in R-dam. ( nu met pensioen)
Zuiger was eerste overmaat, geleverd door de duitse Dürkopp club ( die overigens geen teken van leven meer geeft, maar dat terzijde) De zuiger was exact even lang als de oude, maar d=64,25 mm ipv 64mm. Als het honen niet goed is gedaan, dan is dat wellicht het probleem. Ik heb nog een 2e overmaat van 64,5 mm, maar hoop er eerst achter te komen waardoor de eerste is gesneuveld voor ik deze er aan waag.

Door honen gaat er bijna niets af van de binnendiam. van de cylinder. In elk geval geen 0,25 mm. ik denk dat de diameter van de zuiger te groot is .
Hij past er koud net in maar als de motor warm is loopt die vast.
Tijdens korte ritten of testritten merk je daar nog niets van maar als de motor echt warm wordt, zomerse temperaturen of files dan gaat het mis.
 
Maar op het ODP gaat de zuiger door naar beneden en de kruktap weer naar boven. waardoor de speling aan de andere kant komt te zitten.
En dan gaat jouw verhaal weer op dat de onderkant van de zuiger de drijfstang raakt.

Pingelen geeft meestal gaten boven in de zuiger, en dat is niet het geval.
En kantelen maakt een hoop herrie , maar dan breken er geen stukken uit.

Spelingen op bigend, smalend en krukas lagers zijn in iedergeval simpel te controleren.
Nu het blok toch uit elkaar ligt ga ik dat zeker even nameten. Ben benieuwd wat ik tegenkom.
 
Nu het blok toch uit elkaar ligt ga ik dat zeker even nameten. Ben benieuwd wat ik tegenkom.
Bigendlager is gemeten. Geen afwijking. :) Krukaslagers oké. Klein deukje in krukaswang, maar volgens deskundige geen probleem.
Helaas bleek er ook een haarscheur in de cilinder te zitten. ;( Eén wang welke in het carter gaat is er nu dus af. Volgens Fred Motoren te R-dam kan de cilinder nog wel gebruikt worden. Wordt nu pas gemaakt voor 2e overmaat. Ook was het (bronzen?) busje in het small-end waar de pistonpen in past verdraaid, zodat de smeergaten dichtgedraaid zitten. Dus ook busje moet nog vervangen worden.
Eerder vermelde theorie dat zuiger onderin geraakt wordt lijkt me niet geheel onmogelijk. Daar de zuiger toch overdreven lang is lijkt het mij een goede zaak deze iets in te korten om eventuele herhaling te voorkomen.
Ben nu bezig een ander blokje, cq incomplete scooter te kopen om weer wat reservedelen te hebben. Staat alleen in Polen, dus dat wordt wat geregel om e.e.a. hier te krijgen. Eerst maar een kijken of Pool en ondergetekende het over de prijs eens kunnen worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan