Vastzittend vliegwiel (xl600r '83)

Chilled

MF'er
11 okt 2019
99
196
Hoi allen,

Ik zit vast met mijn resto project en kom hier met hangende pootjes terug om mijn beklag te doen advies in te winnen.

Het vliegwiel is dusver mijn grootste vijand. Nummer ÉÉN zeg ik je. Mijn (on)kunde staat stipt op nummer twee, maar het ligt echt niet aan mij!:z Ik had hier al veel eerder om advies moeten vragen, maar het zij zo. Eerst even inleidend stukje en dan komt de vraag.

Het vliegwiel dus. Die zit er nog steeds op én muurvast. Het was al een gevecht om de bout er af te krijgen. Die was namelijk niet meer 6 hoekig maar afgerond. Met een metaalvijl heb ik hem 6-hoekiger gevijlt en daarna de dop er met beleid op getikt. Zat er goed strak op, waardoor ik het wel aandurfde om hem los te draaien, maar wat een kracht heb je nodig joh! Ik was gewoon bang dat mijn ratelsleutels het zouden begeven. Uiteindelijk ging die los en jullie kunnen mijn vreugde wel begrijpen.*D
Afbeelding


En toen.. het vliegwiel zelf. Niks aan de hand hier. Alleen de bout er uit gedraaid.
Afbeelding


Vervolgens op basis van dit topic en dit topic een puch(bosch) vliegwieltrekker gekocht. Het bericht van chineesboer stemde mij hoopvol, maar die hoop vervloog al snel. Ik draaide hem er in zonder bout en hij kwam niet los. Warmstoken (al heb ik dat maar matig gedaan i.v.m. de lijm/hars in het vliegwiel) hielp niet. Tikken onder spanning hielp ook niet.
Afbeelding


De bout zelf draai je er zo in, dus de trekker kan zich ook nergens op afzetten.
Afbeelding


Toen kwam ik op een goed idee *D:X Wat nu als ik een bout (1 maat kleiner) stop in de schroefdraden van de krukas, kan de vliegwieltrekkerbout zich daar op af zetten. Niet gek bedacht toch? Op internet nog even gecheckt of ik niet de eerste was met dit goede idee. Nope, anderen hadden er ook succes mee. Groen licht dus! Probleem, de kop van de bout past niet in de vliegwieltrekker, waardoor de vliegwieltrekker niet geschroefd worden op het vliegwiel.

Vijlen we toch de kop op maat? Dus dat gedaan. Wat kan er fout gaan?:+ Gevijlde bout in het schroefdraadgat van de krukas gestopt, vliegwieltrekker in het vliegwiel gedraaid, de vliegwieltrekkerbout erbij en draaien maar!

Draaien;
Tikken met de hamer;
Draaien;
Tikken;
Draaien;
Tikken.
Draaien.. dit gaat nu wel heel zwaar. Dat zou niet moeten volgens de boekjes/internet.
Losdraaien.

K*t.
Afbeelding

Afbeelding


De gevijlde bout is er in "geperst". Ik krijg hem er niet zo uit met een tangentje. Ansich maak ik me daar niet druk om, kan uitgeboord worden en dan valt die er zo uit. Immers, de bout is kleiner dan het gat. Mogelijke schade zien we dan wel.
MAAR DAAR HEB IK HET VLIEGWIEL NOG NIET MEE LOS! :(:(

Iemand die raad weet? Of adresjes weet in de buurt van Duiven/Arnhem?

Dus. TLDR:
1. Vliegwiel krijg ik niet los;
2. Help?

Alvast bedankt!

P.s Uitlachen mag, doe ik zelf ook :+.
 
Haal die bout er eerst uit. Nu is er minder draad voor de trekker. Gebruik een platte ring ipv die bout.
Meer spanning, wat warmte een een vuistje.
 
Anders even bellen met Boks Motyre in Duiven. Wim doet normaal alleen banden en remmen etc maar als je het lief vraagt wil hij hier misschien ook wel naar kijken. Of Liemers Motoren in Lathum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan