vastzittende bouten

sticks

Rookie
4 feb 2003
2
0
Hazerswoude
Hi motorbroeders,

Ik ben bezig met het vervangen van een voorvork van m'n 23 jaar oude Bol d'or, maar alle bouten en moeren zitten zo giga vast dat imbussleutes kromtrekken en moeren rond worden. Ik ben bezig geweest met kruipolie, wd-40, griptangen maar krijg die fuck....)(*&&$*&*+ dingen nie los. tips zijn Welkom?!?!?!?,

greatz Ed :(
 
Ik niet. Het moment van de bout wordt bepaalt door de trekkracht/rek van de bout naar mijn idee en hoe soepeler het schroefdraad draait, hoe nauwkeuriger het is.

Ro, die anti kopervet en pro kogellager vet is.

Jouw opvatting in deze kan ik goed volgen, en ook zeer goed begrijpen.
Doch het is zo dat de fabrikant dan moet aangeven dat er smeermiddel (ook het soort/type daarvan) op de schroefdraad gedaan moet worden alvorens het op moment aan te draaien.
Ook jij weet (en hebt dat ook hier terecht aangegeven) dat een bout meer uitgerekt wordt, en er harder aan de draadgangen getrokken wordt als de draad gesmeerd is waar dat niet voorgeschreven wordt.
Dat dit kan leiden tot afgeknapte bouten, en stukgetrokken schroefdraad moge duidelijk zijn.
Kijk naar drijfstangbouten, daar wordt heel nauwgezet hiermee omgegaan, vooral bij ducati komt dit erg precies, ik hoop dan ook echt, dat iedere dealer zich hieraan houdt.

Paul, die kopervet en lagervet gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn :+
 
Ik heb begrepen dat een aantrekmoment gegeven kan zijn voor "droog" of voor "gesmeerd".
Deze info heb ik uit een catalogus voor bevestigingsartikelen.
Uitleg die ik kreeg:

Als een droog moment op een gesmeerde draad wordt losgelaten komt er teveel kracht op de schroefdraadgangen, immers de extra wrijving die droog met zich meebrengt ontbreekt.

Daar het hier om algemene bouten en moeren gaat, is het logisch dat beide momenten worden opgegeven; die dingen zitten altijd droog in de verpakking.
Je kunt dus zelf kiezen tussen smeren of droog monteren.

Mijn vraag is nu : zijn de momenten die in werkplaatshandboeken opgegeven worden nu voor "gesmeerd" of "droog" ?

Nog een vraagje : ik ben gewaarschuwd nooit RVS materiaal in het ALU van het blok te draaien wegens vastvreten. RVS op RVS doet dit zeker wel, dus montagepasta gebruiken om dit te voorkomen.
Kun je nu wel of geen RVS in ALU draaien, of alleen mbv Copra Slip?
 
Ik heb begrepen dat een aantrekmoment gegeven kan zijn voor "droog" of voor "gesmeerd".
Deze info heb ik uit een catalogus voor bevestigingsartikelen.
Uitleg die ik kreeg:

Als een droog moment op een gesmeerde draad wordt losgelaten komt er teveel kracht op de schroefdraadgangen, immers de extra wrijving die droog met zich meebrengt ontbreekt.

Daar het hier om algemene bouten en moeren gaat, is het logisch dat beide momenten worden opgegeven; die dingen zitten altijd droog in de verpakking.
Je kunt dus zelf kiezen tussen smeren of droog monteren.

Mijn vraag is nu : zijn de momenten die in werkplaatshandboeken opgegeven worden nu voor "gesmeerd" of "droog" ?

Nog een vraagje : ik ben gewaarschuwd nooit RVS materiaal in het ALU van het blok te draaien wegens vastvreten. RVS op RVS doet dit zeker wel, dus montagepasta gebruiken om dit te voorkomen.
Kun je nu wel of geen RVS in ALU draaien, of alleen mbv Copra Slip?

De meeste opgegeven momenten zijn "droog", draai maar eens een nieuwe motor uit elkaar, dan zul je zien dat de meeste bouten "droog" staan.

Dat van rvs bouten in aluminium draaien en vervogens vastvreten heb ik vaker van gehoord, doch ik heb hier nog nooit last van gehad

Groeten Paul.
 
De meeste opgegeven momenten zijn "droog", draai maar eens een nieuwe motor uit elkaar, dan zul je zien dat de meeste bouten "droog" staan.

Dat van rvs bouten in aluminium draaien en vervogens vastvreten heb ik vaker van gehoord, doch ik heb hier nog nooit last van gehad

Groeten Paul.


Ik heb dus geleerd, om in plaats van kopervet keramische pasta te gebruiken. Dit voorkomt galvanische corrosie. Bovendien is het bestand tegen zeer hoge temperaturen, waardoor b.v. uitlaatbouten ook weer loskomen. Bij mijn eigen motor nog geen last gehad van vastgevreten bouten, maar bij andere motoren wel. Er zijn fabrikanten, die lijsten hebben met gesmeerde en ongesmeerde aanhaalmomenten.
Afgelopen zaterdag heb ik meegeholpen met sleutelen aan de motor van een onervaren clublid. Alle vorkbouten e.d. waren met keramische pasta gesmeerd en gingen moeiteloos los. Bij oudere motoren vaak genoeg meegemaakt, dat de bouten meerdere slagen stroef gingen, voordat ze echt los kwamen, in de schroefdraad zat dan poeder van aluminium oxidatie. De aanhaalmomenten in het handboek waren trouwens voor gesmeerd, dus die maar aangehouden.
 
cupraslib duur....dan pak eens een patroon zilverslib.....( stoominstallaties)
Maar net als Heer Ritzen, heb ik zelf nooit problemen met RVS, en vervang eigenlijk ook altijd alles door rvs.....
en gewoon overal een likje montagepasta aan ( een keer een kwast door het potje doe je de hele motor mee) en nooit problemen met los maken
Beroepsmatig werk ik alleen maar met RVS en alu, en ook daar nooit problemen, en daar wordt de hele installatie een keer per maand met agressieve middelen schoongemaakt
 
cupraslib duur....dan pak eens een patroon zilverslib.....( stoominstallaties)
Maar net als Heer Ritzen, heb ik zelf nooit problemen met RVS, en vervang eigenlijk ook altijd alles door rvs.....
en gewoon overal een likje montagepasta aan ( een keer een kwast door het potje doe je de hele motor mee) en nooit problemen met los maken
Beroepsmatig werk ik alleen maar met RVS en alu, en ook daar nooit problemen, en daar wordt de hele installatie een keer per maand met agressieve middelen schoongemaakt

Zolang je maar (inderdaad!) isolatie pasta gebruikt! :W

Marc
 
Tering jongens. Dat is de zoekfunctie goed gebruiken.

Tien jaar oud topic uit de dood terughalen!

Wel leuk om te lezen hoe uitgebreid en beleefd de pro's toen (nog) waren.

ik dacht al wat is die Zot aardig, tot jouw reactie en ik naar de datum keek. _O-
kniebuiging voor de jonge Zot, duidelijk antwoord, geen botte opmerking waarbij je weer moet denken wat bedoelt ie nou.
 
Terug
Bovenaan Onderaan