Vastzittende startmotor

kaatje75

MF'er
17 jun 2004
119
0
San Francisco Bay Area, USA
De accu van m'n BMW K75S was zo leeg dat ik'em heb leeggestart... Aan de acculader dus, maar als ik de accu weer aansluit begint'ie meteen te starten. Kan ik zonder de zaak erger te maken er nog op rijden?

Ik denk wel dat ik'em kan starten, maar het risico is natuurlijk dat de startmotor blijft lopen. Ik meen dat er een pen in de startmotor zit die het kontakt maakt, en die is dus niet teruggeschoten zoals het hoort. Ik zou graag de motordealer willen bereiken... (2 a 3 km, dus dat valt mee).

Zou maar niet slaan weet niet hoe dat bij een BMW zit maar een bendix is erg gevoelig voor geweld. Bel anders effe rien van de motorkelder in Capelle a/d IJssel die heeft daar mogelijk best wat ervaring mee!

Heb je een los startrelais of eentje die aan de startmotor 'vast'zit? In het eerste geval, gewoon vervangen met eentje van de sloop. Tweede geval, uitelkaar halen en schoonmaken.
Controleer eerst of het probleem uberhaubt in het relais zit. Kan natuurlijk ook zo zijn dat de startknop oid blijft hangen. :)

Bedankt voor alle reacties zover.

Ik neem aan dat het relais in/aan de startmotor zit. Ik heb wel ooit aan m'n oude R75/5 uit 1969 gesleuteld, maar nog maar nauwelijks aan deze K75S. Met al die electronica vind ik dat toch een stuk minder uitnodigend...

Ik zal vanavond eens kijken of ik het relais/bendix schoon kan maken. Ik ben redelijk zeker dat het probleem daar zit, en niet in m'n startschakelaar.

Ennuh, nee, ik woon niet in Joure.

Overigens, om op m'n originele vraag terug te komen: kan ik met een niet-afslaande startmotor naar de dealer rijden, of maak ik alles dan erger?

Niet mee gaan rijden in ieder geval.

Slaat die bendix niet terug als de motor eenmaal loopt? Dus accupolen eraan, begint te starten, motor start, klats-startmotor uit?

Anders proberen gewoon een tik op de startmotor te geven met een rubber hamer. Kun je niet zoveel aan kapot maken, het gaat erom dat de boel even weer loskomt.

Niet mee gaan rijden in ieder geval.

Slaat die bendix niet terug als de motor eenmaal loopt? Dus accupolen eraan, begint te starten, motor start, klats-startmotor uit?

Anders proberen gewoon een tik op de startmotor te geven met een rubber hamer. Kun je niet zoveel aan kapot maken, het gaat erom dat de boel even weer loskomt.

De startmotor loopt door: starten, motor loopt, contact uit, startmotor blijft lopen...

Ik zal proberen om met een tik op de startmotor de boel lost te krijgen. Laat morgen wel weten of het gelukt is!

Contact uit en startmotor blijft lopen?? Dan hoef je em ook geen tik te geven, zit er ergens in de voeding wat verkeerd. Check je relais dus maar eens. Moet toch te vinden zijn bij een BMW? :)

Is een bekend BMW probleem als je accuspanning te laag wordt en je blijft doorstarten branden de contacten van je startrelais in.
Vervangen van je relais (zit in de relais/zekeringkast) is de enige optie.
Is trouwens maar een heel klein relais, maar wel duur!

Is een bekend BMW probleem als je accuspanning te laag wordt en je blijft doorstarten branden de contacten van je startrelais in.
Vervangen van je relais (zit in de relais/zekeringkast) is de enige optie.
Is trouwens maar een heel klein relais, maar wel duur!
Ik heb eerst een pool (naar de startmotor) van het relais losgemaakt, en toen zweeg de startmotor inderdaad in alle talen. Het lijkt dus aan het relais te liggen. Maar nu heb ik het relais naar m'n werk genomen, en getest. Het ding werkt als een zonnetje! Goed kontakt als 'tie is bekrachtigd, en oneindige weerstand in de open stand. Er is ook geen lekweerstand van de bekrachtingsspoel naar de kontakten. :?

Het kan natuurlijk zijn dat de kontakten weer zijn losgeschoten ergens tussen mijn motor en m'n werk. Thuis dus maar proberen of het euvel verholpen is. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Terug
Bovenaan Onderaan