Vastzittende trommelrem (cb 250n)

chemicalcoil

Die hard MF'er
6 apr 2006
512
0
Provincie Groningen
Hallo, sinds gister ben ik in het bezit van een oldtimer:





Nou zijn de remmen niet goed, voor heb ik al uit elkaar gehaald en ga maar op zoek naar een 'nieuwe' klauw. Achter zit echter de trommelrem in het wiel.

De achterrem is helemaal niet meer in te drukken, het geval waar een rode pijl naar wijst zit compleet vast:


De vraag: Hoe krijg ik de trommelrem los. Moet ik gewoon de 'kap' eraf trekken?
Of moet ik misschien de andere kant loshalen (tandwielen etc):


 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet gewoon de plaat van de trommelrem eraf kunnen ja! Tandwiel moet niet hoeven, dat is anders bevestigd.

Die plaat zal wel over een lager as zitten omdat dit stilstaat en de onderdelen erin draaien.

Zoals gezegd plaat eraf, en binnenin lekker schoonmaken gaan. Als je nieuwe schoenen monteerd vergeet niet je remrand op te schuren.

Succes toegewenst!

PS. leuk ding die motor!
 
Zoals hier al eerder gezegd: tandwiel hoeft niet los, die plaat moet je er zo af kunnen halen. De remschoenen komen dan ook mee naar buiten. Ook dat armpje waar je de rode pijl hebt getekend hoeft niet los. Succes!
Trouwens, gefeliciteerd met je aankoop, leuke fiets! (ik heb de 400n, die is vrijwel hetzelfde)
 
Ik heb ooit ook een CB250N gehad. Zover ik me kan herinneren zit die 'plaat' met een lager op/in het wiel geschoven. Het zal wel door roest o.i.d. vast zitten, met een plastic hamertje rondom los proberen te tikken. Als dat gelukt is de remschoenen en asje verwijderen. Schoonmaken en asje met een beetje kopervet invetten, ook waar de remschoenen op de assen draaien. Een heel klein beetje is genoeg, anders krijg je een probleem met je rem. ;) Geen ander vet gebruiken, kopervet bestand tegen warmte en loopt niet weg als het warm wordt.
Alle remstof verwijderen (voorkomt piepende remmmen) en alles weer terugbouwen.
Op zich moet het niet al te moeilijk zijn. Er is een kleine kans dat ik het werkplaatshandboek nog heb. Als ik 'm nog heb mag je 'm wat mij betreft zo hebben.

Suc6 met je motor, is idd een leuke motor. :]
 
Bedankt voor de snelle reply's met de nuttige info!

Ik zal morgen proberen de boel los te krijgen.

Het zou heel mooi zijn als je het werkplaatshandboek nog hebt, met een kopietje (of scan) ben ik al superblij! Ik kan namelijk nog geen werkplaatshandboek download aanvragen omdat ik nog geen half jaar lid ben :( (cb250n&cb400n_twins_ned)


I'll keep it posted!
 
Als het "ouderwets" in elkaar zit zoals in mijn jeugd, dan drukt er een draaiende nok de remsegmenten van elkaar af en als daar kantjes teveel van zijn gesleten komt die nok "uitgeregeld" dwars klem te staan en houdt alles tegen.

Toen al waren de modellen niet allemaal precies eender en ik herinner mij er 1 (maar niet meer hoe-ie er precies uitzag) waarbij het lukte om de nok om te keren, voor een tweede leven.

Was wel op brommers, dus lichter spul.
 
Ik heb het werkplaatshandboek op mijn pc staan in pdf-formaat geloof ik.
Als je wil kan ik voor je uploaden...
Het duurt sowieso wel enkele uurtjes (is ongeveer 50mb dacht ik).
Als ik moest vergeten van hier nog terug te komen kijken,
stuur dan een mailtje naar joostroels@hotmail.com

ciao
 
Ik heb het werkplaatshandboek op mijn pc staan in pdf-formaat geloof ik.
Als je wil kan ik voor je uploaden...
Het duurt sowieso wel enkele uurtjes (is ongeveer 50mb dacht ik).
Als ik moest vergeten van hier nog terug te komen kijken,
stuur dan een mailtje naar joostroels@hotmail.com

ciao
Kunnen jullie beter even meeten op MSN! Dat is een stuk sneller met filetransferren. Succes he.

Wel lomp van die vent trouwens dat hij zo ophing... beetje sneu.

Heb ook wel eens mensen voor iets, bied ik wat aan voor 120 euro, gaan ze 50 euro bieden. Wat denk je zelf?
 
Als het traag is heb je een firewall aanstaan of bepaalde poorten dicht of iets anders. Hier kan ik op max. upload rate zo doorgaan. Sommige mensen kunnen echter maar heel traag versturen en ontvangen. Dan is dat een goede oplossing!
 
Bedankt voor het wphb!


Okay, de rem'plaat' is los!
Nu was het probleem dat het getande staafje supervast zat. Gelukkig heeft vandaag de motorsloop het met een pers los gekregen! *O*

De boel beetje schoongemaakt en opgeschuurd en nu wilde ik het wiel er weer in zetten. Alleen:
klopt het dat de rem'plaat' zo losjes op het wiel zit? (veel speling zeg maar)


bedankt nog voor de reacties :}
 
Als je as erdoor zit lijkt het me niet logisch dat er speling op mag zitten.

Je hebt je as, en je tegenhouder van de deksel tegen je voorvork. Als hier speling op zit gaat het deksel kantelen en de remschoenen maken slecht contact.
 
Hallo, sinds gister ben ik in het bezit van een oldtimer:
Een Honda 250N van 1980 met 48.000 km op de teller.

http://www.techzine.nl/f/g/4668phpATXYWP.JPG ((Afbeelding))


Nou zijn de remmen niet goed, voor heb ik al uit elkaar gehaald en ga maar op zoek naar een 'nieuwe' klauw. Achter zit echter de trommelrem in het wiel.

De achterrem is helemaal niet meer in te drukken, het geval waar een rode pijl naar wijst zit compleet vast:

http://www.techzine.nl/f/g/4668phppoaOfq.JPG ((Afbeelding))

http://www.techzine.nl/f/g/4668phpxFZNIF.JPG ((Afbeelding))


De vraag: Hoe krijg ik de trommelrem los. Moet ik gewoon de 'kap' eraf trekken?
Of moet ik misschien de andere kant loshalen (tandwielen etc):


http://www.techzine.nl/f/g/4668phpLDhK2a.JPG ((Afbeelding))


is de rechteruitlaat ooit vernieuwd? Dan is die van mij geweest. (een maandje)
 
De as zit er nog niet door dan. Ik heb nooit eerder een trommelrem los gehad, dus heb er (nog) niet zoveel verstand van. Ik zal morgen de as er even door doen.



De rechter uitlaat is inderdaad mooier dan de linker. Kan je me er meer over vertellen? :}
 
lopen de schoenen wel vrij? Dus draaid hij soepel rond in de trommel? Probeer anders eerst de as te draaien li.re. en kijk of hij dat soepeler gaat. je moet hem zo(als de as eruit is)uit de trommel kunnen trekken. Daarna kan je de schoenen loshalen, daarna kan je de af eruit tikken en schoonmaken opnieuw invetten ed.
 
ik had hetzelfde met me N.
In eerste instantie denk ik aan wat al gezegd is, de as van normaal staal is vast geroest in het huis.
Haal de ankerplaat los van het wiel (moet zo lukken, kan niet stuk) en je kan bij de achterkant met de remvoering, vering, as met nokken etc etc.

Spuit er een beetje kruipolie/WD40 op de as aan beide kanten, laat het ff intrekken, en kijk of de as kan draaien, zolang je hem er maar op een of andere manier uitkrijgt.

Als je dat voor elkaar hebt het asje ff netjes oppoetsen, en het huisje ook met een fijn schuurpapiertje van binnen schoonmaken, allebei helpt t als je wederom de kruipolie erbij pakt.

DAarna alles weer netjes met lagervet in elkaar frotten, en hij moet t weer doen.
While your at it, maak de remtrommel binnenin ff lekker schoon met remmenreiniger, en misschien kan je de remvoeringen nog wat opruwen met een grof schuur papiertje.

DAn moet ie t weer lekker doen, hielp bij mij teminste wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan