Vastzittende voor rem na lang stilstaan (hendel voelt los)

Hoop63

Rookie
22 mei 2021
6
6
Mijn motor heeft lang stil gestaan. Hij startte perfect na het opzetten van de accu. Maar na een keer aantrekken van de voor rem zit deze nu vast en de hendel voelt los.
De hendel voelt flink los. Geen tegenkracht meer. En de ren zit muur vast. Heb er ook al even tegen aan " getikt" met een rubber hamer, maar nog geen resultaat.
Iemand een idee wat er aan de hand is?
 
Mijn motor heeft lang stil gestaan. Hij startte perfect na het opzetten van de accu. Maar na een keer aantrekken van de voor rem zit deze nu vast en de hendel voelt los.
De hendel voelt flink los. Geen tegenkracht meer. En de ren zit muur vast. Heb er ook al even tegen aan " getikt" met een rubber hamer, maar nog geen resultaat.
Iemand een idee wat er aan de hand is?
Voorzichtig remnippel losdraaien. Komt dan dot uit, ff opvangen en schoonpoetsen.

Ik denk dat je compensatie gatje dicht zit.

Goed schoonmaken / doorspoelen.
 
Welkom.
Over wat voor motor hebben we het eigenlijk?
Wanneer heeft de motor voor het laatst fatsoenlijk onderhoud gehad?
Wanneer is dus de remvloeistof voor het laatst vervangen?
Kun je zelf iets repareren of moet je alles laten doen?
Heb je JIS schroevendraaiers?

Je hoofdremcilinderzuiger zit vast. Kan vuil in het compensatiegaatje zijn, kan een leeg rempotje zijn, kan oud dik vet in je hendel zijn, kan van alles zijn.
Eerst meer info, dan pas een fatsoenlijk antwoord.
 
@Hellracer Veel vragen :-)
Maar je hebt gelijk.

Is een oudje een Yamaha XJ600.
Heeft zo'n 4 jaar stil gestaan (i.v.m verbouwing...).
Heeft net daarvoor een onderhoudsbeurt gehad. Toen reed ik er op naar m'n werk.
Denk dat toen de remvloeistof ook vervangen is.
Ben handig genoeg, maar weet niet of ik het juiste gereedschap wel heb.
JIS schroevendraaiers zeggen me niets.
 
Want het lijken gewoon kruiskopjes en dat zijn het niet.

Als je ze niet hebt ( waarschijnlijk) dan een zo goed mogelijk passende PH schroevendraaier pakken, een klap op de kop geven en voorzichtig gaan draaien.
Remcilinder open maken, schoonmaken en weer vullen, ontluchten en dan zou het weer moeten werken. Tenzij je remslang vergaan is aan de binnenkant.
Hoe oud zijn de remslangen?
 
Spul er van af. Hoofdremcylinder zit muurvast.(plunjer zit in ingedrukte toestand in de HRC)
Zie dat er revisie setjes bestaan. Iemand die raad weet? Of hoe nu verder?
 
Ik heb gevonden de

Nissin Hoofdremcilinder revisie set​

Maar dan moet je een uitvoering kiezen. Weet iemand welke?

Tjek ff bouwjaar, geen idee of daar verschil in zal zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Hoop63 Draai de banjobout van de hoofdremcilinder af en duw met die JIS schroevedraaier die je moest kopen of eender welke phillips die je hebt liggen de zuiger door het gat van de aansluiting terug, je kan nog effe heen en weer jutteren ook om hem een beetje gangbaar te krijgen. Soms zijn die gatjes te klein dan kan je er een spaak of zoiets insteken maar bij oude Yamaha's lukt dit doorgaans, ik heb er verder geen ervaring mee...

edit: XJ heeft de aansluiting aan de zijkant, dan gaat dit verhaal moeilijk worden. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan