vastzittende vuldop

Die ziet er al aardig rond uit dus misschien beter even wachten en maandag (of dinsdag bij maandag sluiting) en meteen een nieuwe halen om er na het vullen in te draaien.
Een keer met de hamer erop slaan om 'm te laten schrikken wil wel eens helpen.
Als je 'm al te rond hebt kan je er een overmaatse torx bit in slaan en dan met een ratel met bithouder losdraaien.
 
Het staal van de dop en het aluminium van het cardanhuis zal aan elkaar gecorrodeerd zijn.
Als je een nieuwe monteert, smeer dan wat vet op de schroefdraad.
 
Zorg altijd voor een goed passende imbussleutel,desnoods slijp je het voorste (gebruikte)stuk weg zodat je weer een scherpe zeskant hebt.Als de hoeken al iets afgerond zijn trek je 'm er zo door en wordt het boren of met een centerpons werken.
 
Dat is niet bedoelt als borging maar schroefdraad afdichting.
Net zoals je teflon tape om je luchtleidingen gebruikt.

Anders zou er toch telkens wat olie langs het schroefdraad zweten wat niet zo netjes staat..

En waar zou die koperen ring of waarschijnlijk in dit geval een O-ring voor dienen die er tussen zit ?

Er zitten op mijn Guuz ook van die vuldopbouten en daar zit trouw een koperenring tussen
Ik zou niet een afdichtings middel er bij gebruiken .
 
Oke my bad.

In de auto wereld zie je vaak dat er schroefdraad afdichting wordt gebruikt en dan geen koperen of o-ring eronder.
Ook bij afdichtpluggen die geen boutkop hebben en vast draaien in conisch schroefdraad.
 
olievuldop.jpg
 
Oke my bad.

In de auto wereld zie je vaak dat er schroefdraad afdichting wordt gebruikt en dan geen koperen of o-ring eronder.
Ook bij afdichtpluggen die geen boutkop hebben en vast draaien in conisch schroefdraad.

Er hoort een aluminium afdichtringetje onder, wat bij iedere oliewissel vervangen dient te worden.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een aftapplug van het cardanhuis rot gedraaid. Als ie vast zit is een flinke klap met een hamer op de imbusdop voldoende om het los te laten komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan