Veeeeel uitlaatgassen

sjobbie

MF'er
26 sep 2008
66
0
Beste mede-motorscooterrijders,

Vraagje. Ik heb onlangs in plaats van de terugloopuitlaat die onder mijn SR 150 zit, vervangen door een andere, origineel lijkende, uitlaat. Dit is een Gianelli Freeway, en dus sneller dan de originele.

Foto'tje terugloop uitlaat ter verduidelijking:

p1020739.jpg


Foto'tje Gianelli Freeway uitlaat:

p1020334n.jpg


Nu doet het volgende probleem zich voor: nadat ik deze uitlaat heb gemonteerd, en ben teruggegaan van sproeier 88 naar 76, rookt de scooter heel erg.

Het is een luchtgekoelde scooter, dus het kan geen lekkende koelvloeistof zijn bij de cilinderkop o.i.d.

Hierbij een aantal motorische veranderingen:

Malossi 172cc cilinder met cilinderkop
Malossi VL13 membraam
Malossi/Dellorto 25 mm carburateur
Malossi v snaar
Malossi vario
Malossi trekveertjes
Polini racekoppeling
Polini racebell

Zal ik alsnóg een kleinere sproeier moeten nemen? Vond 12 maten toch wel.. veel.

Alvast bedankt voor de reacties!

Ps. de motorische veranderingen die ik zojuist vermeldde, zijn niet i.c.m. met de uitlaatverandering, dit was al zo voordat ik van uitlaat ging veranderen..
 
Laatst bewerkt:
Is dat niet gewoon de nieuwigheid vd uitlaat? Als dat voor de eerste keer heet wordt, kan er wel wat gaan roken.

Zo niet, kan het niet zo zijn dat je met die Gianelli een minder volledige verbranding hebt dan met de Tecnigas en dat'ie daardoor meer rookt?

Daarnaast zou ik sowieso de afstelling wel even controleren. Ik denk niet dat dat (veel) met de rook te maken heeft. Maar ik vind 12 maten kleinere sproeier wel erg veel. En een te kleine sproeier is niet goed voor je blok uiteraard.

Gr. Karl
 
zo te zien is de uitlaat niet nieuw, dus dat in schroeien kan je denk wel vergeten.

wel vind ook ik 12 maten kleiner erg veel :O
roken is niet erg als het bij warmer worden minder wordt, tot practisch verdwijnt.

zorg in ieder geval niet dat die te arm gaat lopen dit kan je je cilinder kosten.
en om een beetje roken zou ik me niet druk maken, wijst er vaak op dat het zootje goed gesmeerd wordt.
trouwens rookt die met de ene olie ook meer als de andere, dus niet per ongeluk toevallig geswitched van olie ?
 
Kachel84: Ligt idd niet aan de nieuwe uitlaat, is een gebruikte.., de onvolledige verbranding lijkt me zeer sterk, hoe veel zou de motorscooter dan wel niet roken met de standaard uitlaat :o?

Edter: Zal ik binnekort even controleren, is kut bij te komen door al die.. vervelende (maar mooie ;)) kappen.

Joeyverveer: het roken blijft, niet alleen als de motor koud is. Plus hij stinkt ontzettend naar 2-takt uitlaatgassen, als m'n vriendin achterop heeft gezeten stinkt haar haar behoorlijk, en stinkt ook wel de rest van de dag ongeveer (als ze zich daarna niet doucht dan).

Ik ben inderdaad wel van olie gewisseld, zou het daardoor komen? Olie is olie toch.. Wel is de overstap van een vrij duur merk (castrol tts geloof ik, vol synthetisch) naar een vrij goedkoop merk gegaan (half synthetisch).

Afstelling van de oliepomp zijn trouwens niet veranderd (hoeveelheid olie), en met de vorige uitlaat had de scooter nergens last van.

Ik zal even proberen met de ietwat duurdere olie, en hoop dat het werkt. Laat het jullie weten! Bedankt voor de reacties.

Trouwens.. Om nog even in te gaan over de sproeiermaat, hier loopt hij wel het beste mee. Met die 88 erin stotterde hij ontzettend, nu iets minder maar loopt nog steeds niet lekker. Tijdje stilstaan bij stoplicht en pruttelt de eerste +/-20 meter even. En dat iedere keer is best vervelend. Vol gas, remmen en dan stilstaan en weer optrekken daarentegen doet de scoot perfect. Had hij óók niet met de andere uitlaat. Misschien daar nog tips voor? De overstap naar deze uitlaat heb ik overigens gemaakt omdat de andere uitlaat in de regen erg roest, en deze 'roestvrij' is (zover een uitlaat dat kan zijn dan). Van de zomer komt de terugloop er weer op.
 
Laatst bewerkt:
als hij onderin niet helemaal lekekr loopt kan je je gasnaald clipje standje hoger zetten.
zo valt de naald diepr in de carb en krijgt hij onderin net wat minder benzine

ook kan je evt een kleinere stationair sproeier monteren als hij wat teveel benzine krijgt bij stationairlopen.

ik vrees dat er toch echt veel aan je olie kan liggen, en aangezien je deze vol hebt gegooid zal je eerst flink wat moeten rijden wil je met nieuwe (betere) olie verschil merken
 
Oké, ik zal dat gasnaaldclipje even verstellen, kijken of het verschil maakt.. Als het nog steeds aanhoudt zal ik de stationairssproeier even verkleinen.

Over de olie.. Kan het er ook uit laten lopen, geeft alleen zo'n klerezooi idd. Toch maar even wachten totdat hij weer eens bijgevuld moet worden denk ik :(.

Thanks voor je reactie.
 
He,mijn foto`s gebruiken zonder toestemming |( !!!
Maargoed,waarom koop je in godsnaam goedkope olie |( ,ik zei toch,goeie olie gebruiken,wat scheeld dat nu,een nieuwe cilinder is duurder..
En dat je naar olie riekt is normaal,het is een 2-takt,en door de zog slaan de uitlaatgassen op je achterste,had ik ook,als je een goeie olie had gebruikt,klaagde je niet dat het stonk,want die Vol Syntheet ruikt heerlijk!! (wou dat mijn vrouwtje zo naar motorgassen rook,lekkerrrrr :Y
Mijn maat gooit ook die goedkope shitolie in zijn scoot,rookt en stinkt als een gek,en de hele bende verkoold helemaal van binnen,uitlaat/cilinder |( |(
Stotteren heb ik ook geen oplossing voor,had dezelfde sproeier voor beide uitlaten..misschien een grotere sproeier nu het kouder wordt? (geforceerde koeling iets knijpen,dat de cilinder ietsje minder koeling krijgt doormiddel van een plaatje met een gat erin tegen de inlaat geforceerde koeling drukken)
Verder blazen met scoot!!
Gr Mike
 
Ten eerste moet je het wel echt bij je oude merk olie houden.
Is dit een snelle ontgrensde uitlaat?
Zoja dan is het wel heel vreemd dat je nu een kleinere sproeier moet gebruiken.
De stelling bij een snelle uitlaat is eigenlijk het tegenovergestelde.
Je hebt het over het verstellen van je gasnaald; daar kan ik wel het volgende over zeggen:
De gasnaald bepaald het mengsel tot het ongeveer het midden van het toerengebied daarna wordt het volledig overgenomen door de hoofdsproeier.
Gasnaald naar beneden stellen betekent een schraler mengsel en omhoog viceversa.
Sputtert je scooter nu (en rookt) met wegrijden dan moet de naald naar beneden worden gesteld.
Blijft over: de maat van je hoofdsproeier; voor mij nu nog even een raadsel.
Ik zou zeggen: check de eerste tijd even regelmatig de kleur van je bougie, dan weet je of je met de sproeiermaat goed zit.
Zou zonde zijn van je setup als het spulletje in de soep zou draaien.
By the way: wat voor merk scooter is dit?
"t ziet er best wel leuk uit voor een lichte motorscooter.
Succes Greetz,
 
Laatst bewerkt:
Het is mijn oude Aprillia SR 150 2-takt met een 172cc Malossi set-up..toen ik hem verkocht,liep die perfekt,met een perfekte sproeierbezetting (liep goed door het toerenbereik heen)
Verder weet ik niet wat er is,2-takt is heel gaaf,maar je moet het niet verkloten,het is erg gevoelig,net een vrouw O-) (koste mij ook de eerste Malossi cilinder binnen 100 kilometer,reden....geen idee,ik blijf erbij dat Malossi een produktiefout verkocht heeft,zat niets geen nicasil meer op de wand :? )
 
Terug
Bovenaan Onderaan