"Veel automobilisten durven niet op spitsstrook"

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
'Spitsstrook is onveilig bij weinig verkeer' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De spitsstrook is onveilig omdat veel automobilisten onwennig zijn op de spitsstrook en dan onvoorspelbaar gedrag gaan vertonen. Nou, laten ze die automobilisten dan helemaal niet meer op de weg laten, die zijn dan sowieso een gevaar op de weg, en dan wordt het voor ons motorrijders een stuk veiliger.

Dat spitsstroken pas open gaan als het kwa verkeersdrukte nodig is, is wel goed, verkeersdynamisch gezien.
 
Eens.

Of, laat de spitsstrook voor bussen, taxi's en motoren,
en zet de auto's op de normale rijstroken.
Dan is het voor iedereen duidelijk, denk ik.
 
'Durven niet op de spitsstrook'

Moet je eens op de A2 kijken op dat traject gecontroleerde deel tussen Utecht en Vinkeveen (?) Daar durven ze niet eens op de rechter 3 banen!!!!
 
'Durven niet op de spitsstrook'

Moet je eens op de A2 kijken op dat traject gecontroleerde deel tussen Utecht en Vinkeveen (?) Daar durven ze niet eens op de rechter 3 banen!!!!

Ik rijd er niet vaak, maar dat is inderdaad een bijna grotere irritatie dan de trajectcontrole zelf!
 
Lekker 'veilig' op de middelste baan blijven plakken. En als je ze rechts inhaalt krijg JIj een bekeuring...
 
De manier waarop die prutsers allemaal als de pest die spitsstrook vermijden is echt de triestigheid ten top. En inderdaad, als jij er dan wel op rijdt en binnen de kortste keren een hele opgestopte rijstrook gaat inhalen met 100 km/h, dan ben jij de overtreder omdat je rechts inhaalt.

Ach, verklaart ook meteen waarom mensen wel eens 10 van die matrix units "over het hoofd zien" bij een wegafzetting. Stelletje schapen.
 
Kan het me wel voorstellen. Je weet haast ook niet waar je aan toe bent op s'heren wegen.
 
9 van de 10x dat ik een geopende spitsstrook tegenkom is er in geen velden of wegen spits te bekennen. Ik schuif pas een baantje op als er iemand achterop komt rijden. De tyfus voor je spitsstrook en andere vormen van debiele weg-inrichting. Sowieso had iedereen lang van tevoren kunnen voorspellen dat de gemiddelde NL bestuurder zich totaal geen raad weet met dit soort situaties.
 
Ik begrijp het wel. Bij iedere afrit een doorgetrokken streep (!) van links naar rechts over je baanvak. Past niet helemaal in mijn verkeerslogica en is iets waar ik toch iedere keer bij moet nadenken... Daarnaast rijd ik wel eens zonder nadenken uiterst rechts en dan blijkt een stuk verder het baanvak afgesloten te zijn middels het kruis. En aangezien je daarvoor een boete kunt krijgen mijd ik dat hele baanvak nu als de pest.
 
Hoe moeilijk kan het zijn om uiterst rechts te houden.
Erger me dood aan de mensen die links blijven rijden.
Ga lekker fietsen als je niks begrijpt van het rijden.
 
ik zie dit elke ochtend. driebaansweg, waarvan de aller rechter een spitsstrook is.
die elke ochtend, en avond, gewoon open is.

Elke dag is het weer hetzelfte liedje, ze rijden allemaal structureel in de middelste baan of helemaal links. |( en ik zit dan lekker in me eentje op de spitsstrook te chillen.
niemand voorme en niemand achter me. iedeaal dus houden zo! :+
 
Veel automobilisten durven wel meer niet..

- op de baan het dichtste bij de tunnelwand rijden
- invoegen op een rotonde zodra er ook maar enige aanwezigheid is van ander verkeer
- met een normale snelheid invoegen (dus matchen van de snelheid aan het overige verkeer)
- met een normale snelheid het verkeer volgen (dus niet 90 gaan rijden op een 130 weg, dat is voor vrachtwagens)
- Überhaupt rechts rijden
- Gas geven om in te halen

etc etc
 
Men snapt de doorgetrokken streep niet. Is ook een gekke constructie: normaal mag je er niet overheen, dan ineens wel.
 
Men snapt de doorgetrokken streep niet. Is ook een gekke constructie: normaal mag je er niet overheen, dan ineens wel.
Tis ongeveer de enige doorgetrokken streep waar je altijd al juist wel overheen mocht.
Hoe wilde je anders op de vluchtstrook komen bij pech?
 
De manier waarop die prutsers allemaal als de pest die spitsstrook vermijden is echt de triestigheid ten top. En inderdaad, als jij er dan wel op rijdt en binnen de kortste keren een hele opgestopte rijstrook gaat inhalen met 100 km/h, dan ben jij de overtreder omdat je rechts inhaalt.

Ach, verklaart ook meteen waarom mensen wel eens 10 van die matrix units "over het hoofd zien" bij een wegafzetting. Stelletje schapen.
Het is technisch geen inhalen.
Als jij langzamer rijdende auto's rechts voorbij gaat, ben je in feite in een file aan het rijden.
De rechter heeft ooit besloten dat een file niet per definitie een max snelheid hoeft te hebben.
Ook hoeft het niet om honderden voertuigen te gaan.
 
Men snapt de doorgetrokken streep niet. Is ook een gekke constructie: normaal mag je er niet overheen, dan ineens wel.

Ik rijdt niet vaak op wegen met spitsstroken, en als ik daar wel een keer kom (meestal met koekblik) moet ik ook zeggen dat ik het onwennig vind. Met name door een gebrek aan ervaring met spitsstroken vind ik dan met name de situaties rond afslagen altijd ingewikkeld. Ik rijd er dan wel, maar zeker niet zo comfortabel als op een normale rechter rijstrook.

Wellicht moet hier wat meer aandacht voor komen in de rij-opleidingen en misschien postbus51-spots.
 
Het ligt er ook aan welke kant de spitsstrook ligt.
In zwolle ligt hij aan de linkerkant en dan worden de 3 banen gewoon netjes gebruikt.
Jammer genoeg ook af en toe als hij afgekruist is.
 
En alsnog zijn mensen vaak bang voor een spitsstrook die links licht! Deze zijn meestal een stuk smaller dan een normale rijstrook.
 
Normaal optrekken is ook een probleem bij automobilisten. Ik rij soms in een Mercedes bakwagen (0-100 in 2 minuten oid) en bij stoplichten trek ik serieus harder weg dan 60% van alle auto's. En dat ding is echt TRAAG. Ze komen vervolgens heel langzaam voorbij kakken als ik al 50-60 rij. Hier erger ik me ook dood aan als ik achteraan moet aansluiten bij stoplichten en dat volk zo traag wegtrekt bij groen dat er net 3 auto's over de streep zijn voor het weer rood wordt.
 
Normaal optrekken is ook een probleem bij automobilisten. Ik rij soms in een Mercedes bakwagen (0-100 in 2 minuten oid) en bij stoplichten trek ik serieus harder weg dan 60% van alle auto's. En dat ding is echt TRAAG. Ze komen vervolgens heel langzaam voorbij kakken als ik al 50-60 rij. Hier erger ik me ook dood aan als ik achteraan moet aansluiten bij stoplichten en dat volk zo traag wegtrekt bij groen dat er net 3 auto's over de streep zijn voor het weer rood wordt.


Maar dat heeft weinig met spitsstroken te maken, toch?
 
ik rij regelmatig op de A9 en zodra de spitsstrook open is zie je inderdaad een stereotype chauffeur lekker in het midden blijven rijden en dan ook het liefst onder de max snelheid.

het is niet moeilijk, groene pijl boven de rijbaan dan mag je deze gebruiken ook bij op en afrit
je zal eerst een witte pijl zien als de baan verderop gesloten gaat worden en daarna een rood kruis boven de baan.

DURF VERDER DAN JE MOTORKAP TE KIJKEN !!!!!
 
Als je al uiterst rechts rijdt en je een trits blik voorbij wilt dat halsstarrig op de middelste baan blijft plakken zou je dus vijf maal een bijzondere verrichting moeten doen, nml. tweemaal een baan opschuiven naar links, inhalen en dan weer twee rijbanen naar rechts.
M.i. is het minder risicovol om gewoon rustig rechts langs te rijden te rijden. Technisch geproken haal je niet in omdat je er niet speciaal voor van rijibaan wisselt. Het is eerder voorbij rijden. Wat al eerder aangegeven werd: eigenlijk rijdt je een file voorbij.
 
Hier zie je het ook, op de E40 van Brussel tot Leuven.
Is de spitsstrook open, blijven zowat alle voertuigen op de tweede baan ...

Is de spitsstrook dicht, rijden er juist heel wat auto's langs daar de vrachtwagens voorbij ...

Enerzijds vind ik dat hele "spitsstrookgedoe" onnodig ...
Maar anderzijds, de signalisatie is toch duidelijk genoeg om het te snappen ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan