"Veel automobilisten durven niet op spitsstrook"

Nee, dat werkt niet. De spitsstrook werkt als volgt. Als het verkeer drukker wordt, en drukker wordt, en steeds langzamer gaat rijden, dan ontstaat file en staat ineens alles stil. Hoe sneller het langzamer gaat, hoe meer file je dan urenlang hebt. Wat RWS doet is op het moment dat de file dreigt "dicht te slaan", dwz dat het echt file wordt, dan zetten ze de spitsstrook open, dan gaat het afremmen een stuk geleidelijker, slaat het niet dicht, en dat leidt effectief tot veel minder file. De truuk van een spitsstrook is dus niet dat er meer rijstroken zijn, de grote truuk is dat je op precies het juiste moment een strook bij kunt schakelen. Daarom moet je de spitsstrook normaal dicht doen.

Zo werkt het lang niet overal, bij Zwolle gaat de 3e rijbaan (geen spitsstrook) meestal rond 7 uur 's ochtends open, of het nu druk is of niet. De vmax gaat dan helaas gelijk omlaag naar 80. Op de linkerbaan wordt dan meestal zo hard gereden, dat als daar ooit gericht een snelheidscontrole op wordt gezet, het begrotingstekort gelijk opgelost is.
 
Volgens mij gaat de spitsstrook juist dicht op het moment dat het verkeer te langzaam rijdt (dreigende file) , en helpt hij door continue open te zijn, te voorkomen dat die files uberhaupt ontstaan.

Bij een echte file moeten hulpdiensten (en soms lijnbussen) er nml gewoon langs kunnen.

Overigens vind ik de strook heerlijk, cruise control op 100-105 en gaan. De arme drommels die het concept intellectueel niet aan kunnen mogen lekker links blijven. :W

Daarvoor zou het inderdaad handiger zijn de spitsstrook weer af te kruizen bij echte file.
Voorkomt dat er weer een stel van die justitie wagens (je weet wel, van die dikke Audi's of BMW's ofzo,
zwart of wit, met zo'n opplak zwaailichtje op het dak).
zich zonodig door de file moeten wurmen.

Afgelopen maanden een paar keer meegemaakt.
Hopeloze file op de A10 en A1, en die wagens met groot licht knipperend en toeterend
proberen ruimte te krijgen.
Meer dan de helft van de automobilisten heeft waarschijnlijk niet eens door dat ze er waren.
En de anderen kunnen geen kant op vanwege die eerste.

Het zwaailicht is nauwelijks te zien op die wagens (Zeker op de witte, met de zon van achter in je spiegels) , de sirene bijna niet te horen.

Zoek dan een rustiger moment op zou ik zeggen, scheelt een hoop reistijd...
Of laat een rijstrook afkruizen zodat je ruim baan hebt.


Nogmaals, maak van de spitsstroken een doelgroepenstrook:
hulpdiensten, taxi's, lijnbussen en motoren.
 
...

Nogmaals, maak van de spitsstroken een doelgroepenstrook:
hulpdiensten, taxi's, lijnbussen en motoren
.

Alsjeblieft...... Dan krijg je waarschijnlijk een nóg grotere verwarring én puinhoop.

De "Spitsstrook" is een strook welke eigenlijk altijd aan de rechterkant van het wegvak ligt (en dus rijbaan 3 óf hoger is). Ga je die als "doelgroep strook" aanmerken (nú in de regel aan de linkerkant van het wegvak) dan vrees ik serieus voor de gevolgen bij op/af ritten en/of "wave" vakken welke in NL precies aan die kant van een wegvak bij jouw "idee" liggen :o
 
Laatst bewerkt:
Dat is denk ik ook meteen het probleem. Je leven lang wordt je ingehamerd dat die vluchtstrook alleen in noodgevallen mag worden gebruikt, er staan torenhoge boetes op het "misbruik" ervan, en nu opeesn heet de vluchtstrook soms spitsstrook en mag/moet je er wel op rijden. Dat vraagt een verandering van gewoontes die er al jaren zijn, en dat kost tijd.

De gewoonte was dat je niet op een vluchstrook mocht komen, mits goede reden.
Het gros scant niet maar staart.
Die mensen zien rode kruizen ook nooit, of veel te laat, dus groene pijlen ook niet.
Het enige wat ik nog steeds onlogisch vind, is dat er nu een rood kruis brandt als je er niet mag rijden.
Want dat sprak eigenlijk al voor zich als die groene pijl niet brandde, dan was het gewoon een vluchtstrook, dus mocht je er niet rijden.
Maar dat heeft een of andere linkmiegel eens aangevochten, en nog gelijk gekregen ook.
Sindsdien brandt er dus een rood kruis als je er niet mag komen, maar dat ziet toch bijna niemand.
 
Laatst bewerkt:
De gewoonte was dat je niet op een vluchstrook mocht komen, mits goede reden.
Het gros scant niet maar staart.
Die mensen zien rode kruizen ook nooit, of veel te laat, dus groene pijlen ook niet.
Het enige wat ik nog steeds onlogisch vind, is dat er nu een rood kruis brandt als je er niet mag rijden.
Want dat sprak eigenlijk al voor zich als die groene pijl niet brandde, dan was het gewoon een vluchtstrook, dus mocht je er niet rijden.
Maar dat heeft een of andere linkmiegel eens aangevochten, en nog gelijk gekregen ook.
Sindsdien brandt er dus een rood kruis als je er niet mag komen, maar dat ziet toch bijna niemand.

Weet je dat dit een beetje hetzelfde over komt als "Ik wist niet dat de matrix borden een MAX snelheid aan geven... Ik dácht dat dat een adviessnelheid was" :P
 
Laatst bewerkt:
Weet je dat dit een beetje hetzelfde over komt als "Ik wist niet dat de matrix borden een MAX snelheid aan geven... Ik dácht dat dat een adviessnelheid was" :P

Als je een knarf van een rechter hebt die zich dat wel voor kan stellen krijg je nog gelijk ook.
En ik maar steeds denken dat er verderop een afrit gesloten is, nee dan is het weer zo'n onnodig rood kruis als ik dichterbij kom, boven de vluchtstrook die ernaast ligt.

Pampermaatschappij!
 
Eergisteren 4 passagiers in de auto toen ik op de A2 Maastricht->Echt reed.
3x 20-25 jaar, 1x 70 jaar oud. Ze wisten allevier niet wat hun overkwam toen ik naar rechts reed en die doorgetrokken streep overschreed. Lichte paniek zelfs. Groene pijlen boven alledrie de rijstroken, spitsstrook was dus open en niemand begreep het. Ik dacht even dat ik in bananensplit zat.

Met de motor heb ik overigens geen spitsstrook nodig.
 
Eergisteren 4 passagiers in de auto toen ik op de A2 Maastricht->Echt reed.
3x 20-25 jaar, 1x 70 jaar oud. Ze wisten allevier niet wat hun overkwam toen ik naar rechts reed en die doorgetrokken streep overschreed. Lichte paniek zelfs. Groene pijlen boven alledrie de rijstroken, spitsstrook was dus open en niemand begreep het. Ik dacht even dat ik in bananensplit zat.

Met de motor heb ik overigens geen spitsstrook nodig.

Misschien dat je eens wat aan je rijstijl moet doen dan.... Passagiers welke merken dat jij van rijbaan wisselt zijn sowieso al op je rijstijl aan 't letten :+
 
Eergisteren 4 passagiers in de auto toen ik op de A2 Maastricht->Echt reed.
3x 20-25 jaar, 1x 70 jaar oud. Ze wisten allevier niet wat hun overkwam toen ik naar rechts reed en die doorgetrokken streep overschreed. Lichte paniek zelfs. Groene pijlen boven alledrie de rijstroken, spitsstrook was dus open en niemand begreep het. Ik dacht even dat ik in bananensplit zat.

Met de motor heb ik overigens geen spitsstrook nodig.

Ik zat dus een aantal jaar geleden bij iemand in de auto die het juist niet snapt(e).
Ik zei nog: blijf gewoon hier rijden, dit is een spitsstrook(dus niet de afslag). gaat hij op het laatste moment twijfelen en rijdt ons bijna van de weg af tegen die groen-witte paal/pijlen aan.




Maar velen rijden gewoon te vaak dezelfde route(gewenning), niet durven(boete of gewoon angstig) of zijn gewoon te dom, denk ik.
 
Tis ongeveer de enige doorgetrokken streep waar je altijd al juist wel overheen mocht.
Hoe wilde je anders op de vluchtstrook komen bij pech?

Je mag alleen over de doorgetrokkenstreep in een noodgeval maar je mag over elke doorgetrokkenstreep bij een noodgeval.

Dus onderbrokenstreep met rood kruis om deze als vluchtstrook te laten functioneren is een veel betere oplossing.
 
spitsstrook is ook verwarrend voor buitenlanders... denk aan A2 ten noorden van Mstricht..

maar soms dan wel weer handig dat iedereen links plakt: kan je er teminste vlotjes voorbij...
(tot er een jaloerse eigenwijsneus vlak voor je naar rechts ploft, dan is er geen vluchtstrook waar je op kunt uitwijken ....)
 
De gewoonte was dat je niet op een vluchstrook mocht komen, mits goede reden.
Het gros scant niet maar staart.
Die mensen zien rode kruizen ook nooit, of veel te laat, dus groene pijlen ook niet.
Het enige wat ik nog steeds onlogisch vind, is dat er nu een rood kruis brandt als je er niet mag rijden.
Want dat sprak eigenlijk al voor zich als die groene pijl niet brandde, dan was het gewoon een vluchtstrook, dus mocht je er niet rijden.
Maar dat heeft een of andere linkmiegel eens aangevochten, en nog gelijk gekregen ook.
Sindsdien brandt er dus een rood kruis als je er niet mag komen, maar dat ziet toch bijna niemand.

Inderdaad, en dan staren ze ook nog naar de eerste 3 meters voor hun auto.
 
je weet hopenlijk toch wel dat dit enkele jaren geleden wel zo was?

Toen ik in '89 m'n rijbewijzen A + B behaalde was het nog een adviessnelheid inderdaad. Met het RVV '90 is het een maximumsnelheid geworden.

Is toen geloof ik pér 1-Januari 1991 definitief als regel geworden (er waren toen gelukkig nog niet zoveel van die borden als nu).
 
Toen ik in '89 m'n rijbewijzen A + B behaalde was het nog een adviessnelheid inderdaad. Met het RVV '90 is het een maximumsnelheid geworden.

Is toen geloof ik pér 1-Januari 1991 definitief als regel geworden (er waren toen gelukkig nog niet zoveel van die borden als nu).


:}, precieze datum wist ik niet meer.
 
Sindsdien brandt er dus een rood kruis als je er niet mag komen, maar dat ziet toch bijna niemand.

Sterker nog, ik zag laatst een bord langs de weg staan (A2 bij Amsterdam dacht ik) waarop stond uitgelegd dat een rood kruis betekent dat je niet op die strook mag rijden. Word je toch een beetje moedeloos van -O-
 
Volgens mij gaat de spitsstrook juist dicht op het moment dat het verkeer te langzaam rijdt (dreigende file) , en helpt hij door continue open te zijn, te voorkomen dat die files uberhaupt ontstaan.

Nee. Als het drukker wordt en file dreigt, dan gaan mensen heel hard remmen omdat ze te dicht op elkaar rijden, en omdat ze bij het afremmen steeds dichter op elkaar kruipen krijg je een harmonika effect waardoor alles vastslaat. Door dan een extra strook open te doen, verminder je het harmonika effect en blijft alles uiteindelijk beter rijden.

Als mensen bij het afremmen meer afstand zouden houden en bij het optrekken vlot zouden aansluiten, dan zouden er helemaal geen files zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hier zie je het ook, op de E40 van Brussel tot Leuven.
Is de spitsstrook open, blijven zowat alle voertuigen op de tweede baan ...
Alle Belgen rijden helaas zo ;)
Is de spitsstrook dicht, rijden er juist heel wat auto's langs daar de vrachtwagens voorbij ...

Enerzijds vind ik dat hele "spitsstrookgedoe" onnodig ...
Maar anderzijds, de signalisatie is toch duidelijk genoeg om het te snappen ...
 
Sterker nog, ik zag laatst een bord langs de weg staan (A2 bij Amsterdam dacht ik) waarop stond uitgelegd dat een rood kruis betekent dat je niet op die strook mag rijden. Word je toch een beetje moedeloos van -O-

:^

Mensen die geen notie van een rood kruis hebben, eigenlijk een simpel teken, zullen met die hele lap tekst wel helemaal moeite hebben.

En het zijn er nogal wat.... B|
 
Inderdaad, en dan staren ze ook nog naar de eerste 3 meters voor hun auto.

Had ik laatst schuin voor me rijden op de linkerrijstrook, ik reed rechts want die knipperende pijl op het matrixbord had ik wel gezien, en het daarop volgende kruis ook.

Hij niet, eerst over die verhoogde strepen en daarna bijna op de daarop volgende, stilstaande aanhangpijlwagen.
Gelukkig lag er nog een echte vluchtstrook waar ik mooi even gebruik van kon maken. O-)
 
Hoe moeilijk kan het zijn om uiterst rechts te houden.
Erger me dood aan de mensen die links blijven rijden.
Ga lekker fietsen als je niks begrijpt van het rijden.

:^
Niets aan te voegen behalve dat ze beter kunnen gaan lopen ipv fietsen. Ik fiets elke dag en zelfs op het fietspad heb je mensen die totaal geen verkeersinzicht hebben. Én dan rijden we gvd op het fietspad B|

Maar inderdaad. Doorgetrokken lijnen, afritten, bla bla. Mensen die het niet snappen moeten lekker een cursusje volgen bij het CBR ofzo, want die zijn ongeschikt.

Ja, het wordt niet overal makkelijk gemaakt met de verkeersinrichting, maar het leven is nu eenmaal niet altijd makkelijk dus dat zijn echt onzinnige redenen die ik hier in dit topic voorbij zie komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak het ook elke ochtend weer mee op de A9 en irriteer me er mateloos aan. Er kan sprake zijn van een periode van gewenning, maar die stroken liggen daar al een paar jaar, de meeste forenzen rijden er dag in dag uit, dus die periode mag toch wel eens keer over zijn. Hoe moeilijk kan het zijn, er brandt een knots van een groene pijl boven, net zoals boven de andere rijstroken, dat doen ze niet als iets verboden is.

Het probleem is gewoon dat iedereen gefocust is op die linkerbaan, en niet verder dan dat kijken. Hoe vaak komt het niet voor dat er een hele rij auto's op de linkerbaan rijdt, en op de rechterbaan bijna niemand. Niet alleen bij spitsstroken, ook bij wegen zonder spitsstrook. Ik rij ook dagelijks op de A4 bij Hoofddorp. 5 rijstroken, waarvan 1, 2, en 3 veruit het meest gebruikt worden, terwijl 4 en 5 (de meest rechtse dus), nagenoeg leeg zijn. Automobilisten zijn gewoon kuddedieren en hebben zelf niet in de gaten hoe stom ze bezig zijn en dat ze die files allemaal zelf veroorzaken. Je kan nog 100 extra rijstroken neerleggen, als er toch niemand op rijdt heeft het geen nut.
 
Komt ook omdat we hier in Nederland het keep lane principe niet kennen en je dus rechts niet mag inhalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan