"Veel automobilisten durven niet op spitsstrook"

Komt ook omdat we hier in Nederland het keep lane principe niet kennen en je dus rechts niet mag inhalen.

Dat systeem hoef je hier niet te hebben,
we hebben de regel dat je altijd zoveel mogelijk rechts moet blijven rijden.
Dat heeft iedereen met een rijbewijs geleerd tijdens het rondje om de kerk,
of anders stond het in het foldertje dat je bij 3 pakjes boter kreeg.

Als iedereen zich alleen al aan die regel zou houden,
dan zou dat heeeeeel veel ergernis, problemen en waarschijnlijk ook files schelen.
 
Kan wel zijn dat iedereen dat geleerd zou moeten hebben maar dat werkt dus niet zoals je op de snelwegen kan zien.
 
Maar dat heeft met handhaving te maken. De overheid doet de makkelijke dingen zoals snelheid controleren, maar doet veel minder aan de wat lastigere zaken: onvoldoende rechts houden, bellen, chatten achter het stuur, bumberkleven, geen ruimte maken voor motoren in de file, etc. We maken het dagelijks allemaal mee, maar je ziet zelden of nooit een politie op de snelweg bezig met deze bestuurders ertussenuit plukken.
 
Eens dat het per saldo om handhaving gaat, althans, als je gedrag van weggebruikers zover hebt laten komen. Controleren op voldoende onderlinge afstand kan gewoon vanaf een viaduct, bekeuren op kenteken, gebeurd in Duitsland al jaren.
 
Eens dat het per saldo om handhaving gaat, althans, als je gedrag van weggebruikers zover hebt laten komen. Controleren op voldoende onderlinge afstand kan gewoon vanaf een viaduct, bekeuren op kenteken, gebeurd in Duitsland al jaren.

Maar het ging om onvoldoende rechts houden. Dat is een stuk subjectiever...
 
Maar het ging om onvoldoende rechts houden. Dat is een stuk subjectiever...
Klopt, maar is best een mouw aan te passen: heb me ooit eens door de handhavers laten uitleggen dat ook daar een richtlijn voor is, namelijk dat langer dan 7 tellen op de linkerstrook rijden terwijl je naar rechts kunt al gelijk staat aan oonndig rechts rijden.

De controle erop is arbeidsintensiever, want doe je niet even vanaf een viaduct.

Mijn veronderstelling was (en is) dat als je gedrag aanpakt dat leidt tot onnodig links rijden, je daarmee indirect ook dat laatste aanpakt. Zoals ik eerder al beschreef kun je in de Randstad in de spits nl wel naar rechts willen, maar is het vaak niet eens (veilig) mogelijk ivm gebrek aan ruimte.

Overigens realiseer ik me dat je hiermee niet de luie gedragingen buiten de spits aanpakt, maarja, als borden en Postbus 51 campagnes niet helpen, dan rest nog slechts handhaving als remedie: beboeten dus.
 
Op de A1 wil iedereen juist de spitsstrook op, gisteren stonden ze er 2 rijen dik te wachten!

Ik ben daar de file op de meest rechtse rijstrook gepasseerd, rustig tussen de auto's door.

Ergens was 't maar goed ook, ik zag op dumpert alweer een onfortuinlijke motorrijder geramd worden door zo'n debiel die niet kijkt en ook nog een baantje naar links moet want spitsstrook.. :r

En inderdaad, de A9 is de spitsstrook altijd leeg.. Gek is dat he?
 
Op de A1 wil iedereen juist de spitsstrook op, gisteren stonden ze er 2 rijen dik te wachten!

Die spritsstrook is dom gemaakt. De ingang is een enkele baan, gaat daarna over in twee rijstroken. In de oprit zit een knik, waardoor iedereen afremt en er een opstopping ontstaat, zodat je "twee rijen dik staat te wachten". Omdat de toegang zo wordt afgeknepen, is het op de spritsstrook zelf nooit erg druk.
 
Klopt, maar is best een mouw aan te passen: heb me ooit eens door de handhavers laten uitleggen dat ook daar een richtlijn voor is, namelijk dat langer dan 7 tellen op de linkerstrook rijden terwijl je naar rechts kunt al gelijk staat aan oonndig rechts rijden.

De controle erop is arbeidsintensiever, want doe je niet even vanaf een viaduct.
(...)
Overigens realiseer ik me dat je hiermee niet de luie gedragingen buiten de spits aanpakt, maarja, als borden en Postbus 51 campagnes niet helpen, dan rest nog slechts handhaving als remedie: beboeten dus.

True. Maar handhaven kost geld, en structureel handhaven van niet automatisch inbare boetes kost veel meer dan 't oplevert, dus als dat eruit moet komen dan moeten de automatisch inbare boetes nog veel verder omhoog.

Het levert natuurlijk wel veiligheid en structuur op, maar dat is voor de meeste overheden (en zéker de Nederlandse) uiteindelijk ook maar gewoon een getal in €'s met een hele moeilijke berekening aan gemiddelde schade, levensduur, brandstofverbruik, milieuvervuiling, gederfde werkuren et cetera, die allemaal per stuk ook weer gewoon €'s zijn.

Anders gezegd, voor de overheid zijn het veiligheidsdoel en het belastingdoel gewoon manifestaties van dezelfde eenheid, namelijk €'s, en de keuzes om steekproefsgewijs te handhaven op moeilijker te constateren overtredingen is gewoon een economische kosten-batenanalyse.
 
Ach, een gevalletje kleven levert toch al snel een boetebedrag op van €280 tot €700, afhankelijk van snelheid en afstand. Onnodig linksrijden: €220. Los van wat je vind van de hoogte van die bedragen lijkt het me dat je daar gemakkelijker op binnenloopt dan vanuit je flitsbus toe te zitten kijken hoe de "files" voorbijtrekken...

Bovendien - maar dat is mijn mening - is het positieve effect van handhaving op deze gedragingen op de verkeersveiligheid en doorstroming veel groter dan b.v. het beboeten van kleine snelheidsovertredingen (lees: trajectcontroles en "mobiel" flitsen).
 
Laatst bewerkt:
Even een kort filmpje van afgelopen middag op de A2.
Filmpje is langer maar dan wordt het wel heel erg saai.
Veel vakantieverkeer.
Wat opviel was dat velen gewoon op "hun" rijbaan blijven hangen en ook geen aanstalten maken om naar rechts te gaan.
Rechterrijstrook wordt nauwelijks gebruikt.


Beelden spreken voor zich.
Ik heb cruise control en stel deze in net iets boven de 100 (op de teller)
 
Even een kort filmpje van afgelopen middag op de A2.
Filmpje is langer maar dan wordt het wel heel erg saai.
Veel vakantieverkeer.
Wat opviel was dat velen gewoon op "hun" rijbaan blijven hangen en ook geen aanstalten maken om naar rechts te gaan.
Rechterrijstrook wordt nauwelijks gebruikt.


Beelden spreken voor zich.
Ik heb cruise control en stel deze in net iets boven de 100 (op de teller)

Gaat lekker toch? Waarom van iets een probleem maken, wat geen probleem is?
 
full


Is ook geen makkie met al die bochten en bochtjes :+
 
9 van de 10x dat ik een geopende spitsstrook tegenkom is er in geen velden of wegen spits te bekennen. Ik schuif pas een baantje op als er iemand achterop komt rijden. De tyfus voor je spitsstrook en andere vormen van debiele weg-inrichting. Sowieso had iedereen lang van tevoren kunnen voorspellen dat de gemiddelde NL bestuurder zich totaal geen raad weet met dit soort situaties.

Zoals u?
 
Vanmiddag vond ik het wel leuk dat de geopende spitsstrook amper gebruikt werd door auto's en vrachtwagens. Ik reed daar lekker alleen, km's ver voor mij niemand* en het was best druk voor een zaterdag. Zo kreeg ik geen opgeworpen nevel op mijn helmvizier! *O*

* Spitsstrook open, vrij druk op lane 2 & 3, lane 4 was dicht wegens onderhoudswerken op de middenberm. Wellicht daarom dat de spitsstrook open was vandaag. Niemand is dat hier gewoon in het weekend, dus reed ik daar alleen :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat, heb je een andere mod ook weten te besmetten met deze humor voor de oplettende lezert?! ;)

Wat erger is: Sommige "mods" zien 't verschil niet tussen "ALG" en "OT"... Google ziet dat verschil wel en alles komt dus toch wel online :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan