Veel rijwind

Ondertussen is het tour ruitje binnen vanuit polen, ook heb ik via amazon wind jammer gekocht voor de helm. Kuipruit geleidt windt heel anders maar nog last van turbelentie (wel veeeeeel minder) Wind jammer 2 doet ook wonderen, het is veel stiller in de helm. bij de kin kan er nog wel een lapje bij aan, helm op krijgen is nu wel wat lastiger vooral met langer haar.

er gaat hoe dan ook ooit een andere motor komen en dan wil ik wel een motor die rechtop zit, ben nog maar 24 maar heb echt respect voor mensen ouderen die op zon f3 rijden (vorige eigenaar was 55) ik zie me zelf amper op mn 30e op zon motor rijden.
 
Let ook op je houding. Je postte eerder in dit topic foto’s van mensen die stilstaan, dat is natuurlijk niet de juiste houding tijdens het rijden voor dit type motor.

De wind moet je op je vizier raken, niet op je borst.
 
De wind die vanaf het scherm komt is turbulent. Als die op je vizier raakt krijg je turbulentie in de helm. Die windstroom moet of zoveel mogelijk over de helm heen, of net onder de helm op de borst. Dan zit je hoofd uiteraard vol in de rijwind maar dat is een stuk stiller.
 
Groot scherm doet echt wonderen. Heb ook een redelijk stille shoei helm maar op mijn fireblade kan ik boven 120 bijna niet meer met de cardo communiceren. Terwijl ik op de goldwing dan zelfs nog met vizier open muziek kan luisteren.
 
Ik heb proefgereden op diverse een tiger 900 ,Honda nt 1100 en alles geeft voor mijn gevoel turbulentie. Op m’n naked is het veel stiller. Op de motoren met ruitjes veel klapperend en druk op m’n oren. Ondanks aangemeten oordoppen.
Met een naked hoge snelheden is dan weer een ander dingetje😜
 
Een Honda nt1100 kan het windscherm verstellen, de hoge stand zal niet altijd lekker zijn. Ik verstel m'n windscherm eigenlijk constant.

En de ene keer kan ik met mn vizier open 200 met het windscherm hoog.
De andere keer heb ik hem op z'n laagst zodat de wind op mn borst komt.

Vriend van mij rijd een tracer 900 en die kan het windscherm niet verstellen... Da's tobben.
 
Met mijn 1m88 lengte ga ik altijd voor kleinere ruiten ipv grotere. Om van de turbulentie af te zijn moet er zo'n enorm ding op, dat vind ik ook geen porem.

Daarnaast is lekker in de wind zitten wel zo handig in warme zomers (en weer minder in de winter...)
 
Ik heb wind en turbulentie en vindt het heerlijk. Dat is motorrijden, toch?

Tegenwoordig willen we alles, motorrijden maar geen wind, wel muziek en het liefst een conference call kunnen doen met alle vrienden. We willen ook niet meer schakelen wat er is toch DCT.
Als we dan al schakelen willen we geen koppeling meer gebruiken, we willen een quickchifter.

Ik ben niet tegen vooruitgang, maar vraag me af of men nog wel motor wil rijden?


Zomaar een gedachte die al een tijdje in m'n hoofd dwaalt.
 
Laatst bewerkt:
Misschien overbodig en totaal niet wat TS zijn bedoeling is maar ik ben op de motor juist blij geen contact te hebben. Motorrijder is juist afzondering in je helm. Wind rond de helm is deel van de beleving. Misschien ben ik teveel old school, maar al dat gedoe met DCT, muziek, telefoon en communicatie op de motor is voor mij het pure motorrijden er vanaf. Navigatie, dat kan nog net, ook daar moest ik flink aan wennen.

Ik heb wind en turbulentie en vindt het heerlijk. Dat is motorrijden, toch?

Tegenwoordig willen we alles, motorrijden maar geen wind, wel muziek en het liefst een conference call kunnen doen met alle vrienden. We willen ook niet meer schakelen wat er is toch DCT.
Als we dan al schakelen willen we geen koppeling meer gebruiken, we willen een quickchifter.

Ik ben niet tegen vooruitgang, maar vraagt me af of men nog wel motor wil rijden?


Zomaar een gedachte die al een tijdje in m'n hoofd dwaalt.
Je valt in herhaling, we weten het nu wel. Ik zou zeggen koop het niet, gebruik het niet, doe lekker waar je zelf zin in hebt en laat anderen lekker hun ding doen.

Zo vind ik een zacht achtergrond muziekje relaxed op de motor (net zoals in de auto) en voegt dat voor mij extra plezier toe aan het motorrijden. Nu heb ik een bedrijf en kan ik lekker m'n eigen tijden bepalen waardoor ik vaak ga motorrijden tijdens kantoor uren, gewoon om er even uit te zijn en het hoofd te legen zogezegd. Echter moet ik wel bereikbaar blijven voor medewerkers en klanten en dat kan nu mooi. Anders had ik nooit zo vaak lekker kunnen motorrijden. Ook als ik naar klanten toe ga dan doe ik dat graag op de motor en blijf ik onderweg toch bereikbaar voor bepaalde zaken (bijvoorbeeld die klant uit Brabant die belde dat de afspraak door omstandigheden niet door kon gaan toen ik net Friesland uit reed -> dat zou onprettig zijn geweest om daar ter plekke achter te zijn gekomen).

On topic, mijn ervaring is dat hoe beter de demping van de oordoppen des te beter je de speakers/intercom hoort. Ik gebruik 3M schuimpjes, maximale demping. Combinatie ander windscherm en wind jammer op de helm is inderdaad de grootste stap die je kunt maken om het stil te krijgen (tegenover kopen van een andere motor of helm -> wat ook geen garantie is).
Maar het klinkt wat tegen intuïtief maar hoe meer je de oortjes dempt des te beter je de speakers in de helm hoort, kan het volume ook behóórlijk omlaag. Vrije 'schone' wind het is beste (ga maar eens staan op de stepjes), maar zeker op jouw motor is dat lastig. Vaak werkt een ingekort/lager windscherm ook beter dan een hoger tour schermpje, kun je ook nog proberen.
 
Ik heb wind en turbulentie en vindt het heerlijk. Dat is motorrijden, toch?

Tegenwoordig willen we alles, motorrijden maar geen wind, wel muziek en het liefst een conference call kunnen doen met alle vrienden. We willen ook niet meer schakelen wat er is toch DCT.
Als we dan al schakelen willen we geen koppeling meer gebruiken, we willen een quickchifter.

Ik ben niet tegen vooruitgang, maar vraagt me af of men nog wel motor wil rijden?


Zomaar een gedachte die al een tijdje in m'n hoofd dwaalt.
Ik wil gewoon niet doof worden. Heeft niks met comfort, bellen of wat dan ook te maken. Tinnitus is niet leuk.
 
Tot 2 weken geleden reed ik een triumph street triple, een naked dus, en op de snelweg geeft dit heel veel windgeluid, maar geen turbulentie. Mijn huidige Tiger sport met ruit is vooral een turbulentieprobleem.
Anyway, Ondanks dat ik rij met een "stille Shoei Neotec 2", is het bij lange snelwegritten gewoon nodig om oorbescherming te dragen, tenzij je het niet erg vind om tinitus te krijgen.
Geluiden onder de 75dB zijn veilig. Bij hogere waardes moet je blootstelling in tijd beperken. 85dB gedurende langer dan 8u overschrijdt de veiligheidsgrens. En zo wordt die tijd korter naargelang de geluidswaarde. 88dB/4u , 91dB/2u. ( 3dB is verdubbeling van de geluidsdruk)
Op de motorfiets hangt het van je helm af en van de turbulenties ( door je scherm vb) , maar metingen die je hier en daar ziet geven aan dat je aan 120km/u eigenlijk richting 102dB mag aannemen. (10 minuten kan al schadelijk zijn....)

Voor mezelf heb ik een excellente "doe het zelf" oplossing gemaakt (een paar vrienden rijden er ook al mee) , om heel kostvriendelijk goede op maat gemaakte oorpluggen te maken gecombineerd met (bluetooth) oortjes. (In mijn geval niet bluetooth omdat ik het kabeltje in het comsysteem van mijn helm plug, dat comsysteem is dan wel bluetooth).
Wat heb ik nodig : Een setje JBL tune 110 Bluetooth oordoppen : 25€ en TFC Troll Factory type 8 kneedsilicone vanop amazon : 42€ (maar hiermee kan je 50 of meer doppen maken.....). Het zijn 2 potten die je 1 op 1 mengt om te reageren. 500gr en je gebruikt 6gr/oor
Het proces :
Van elk van de 2 komponenten 3gr afwegen op keukenweegschaaltje
Vervolgens 40 seconden kneden tot homogene kleur en in een bolletje draaien
En dan heb ik nog 1,5minuut de tijd voor de volgende acties:

De putty in mijn oor duwen ( ja het is veilig) , goed diep aandrukken en in de vorm van de oorschelp duwen , net alsof je een gewone plug maakt en vervolgens het oortje (zonder siliconeuiteinde) op de goede plaats in de putty in je oor duwen en vervolgens alles netjes aandrukken tot een perfect geheel. Het is wel belangrijk om het uiteinde van het oortje met wat tape te beschermen vooraleer je het in de putty drukt.
Dat laat ik dan 15 minuten in m'n oor uitharden vooraleer te verwijderen.
Na het voorzichtig verwijderen van de mold met oortje is er nog wat werk met een scherp mesje om de overtollige silicone van rond het uiteinde van de uitgang van de oortjes te snijden en met een dremeltje heb ik de buitenkant van de silicone plug ook wat afgewerkt.
Dan nog het andere oor et voila, we hebben een setje bluetooth custom molded earphones voor onder de helm.
Ze beschermen het gehoor en ze staan draadloos in contact met m'n GSM, waarop ik waze en spotify gebruik.
Ik kan overigens de jbl doppen uit de silicone molds halen en terugplaatsen indien nodig, maar op zich zitten ze stevig vastgeklemd in de silicone.

20211127_181923 by gvygvy, on Flickr


20211127_135443 by gvygvy, on Flickr

20211127_180536 by gvygvy, on Flickr

Het sluit je oren perfect af dus je hebt heel goede geluidsdemping tegen vooral windruis. Turbulentie is wat lastiger want dat is laag in frequentie en dus komt dat geluid niet enkel via de gehoorgang, maar ook via trillingen van je hoofd.
De oortjes, geven een prachtig geluid als je ze juist hebt ingebracht, veel beter dan ingebouwde luidsprekers in de helm. EN ja ik kan ook muziek luisteren aan 120km/u op de autosnelweg. WAZE staat ook altijd op.
Voor mezelf is het ook veel comfortabeler dan oordoppen, want je ervaart eigenlijk nergens druk tegen je gehoorwanden als je ze inhebt. Deze kan ik probleemloos meerdere uren inhebben, maar voor mezelf lukt dat niet met oordoppen.
De uitgeharde silicone kan je qua hardheid vergelijken met een potloodgom.
 
Laatst bewerkt:
30l is nog leuker qua bereik :+

Maar minder leuk aan de pomp, duurt zo lang en je tank niet voor 40 euro vol...
Denk niet dat ik die 3 liter ga merken. Er heeft altijd iemand een langere zullen we maar zeggen. Maar het verschil vergeleken met het bereik van bijvoorbeeld een FZ6 of SV650 is wel gigantisch. In Nederland nooit een punt maar het buitenland soms wel handig.
 
Tot 2 weken geleden reed ik een triumph street triple, een naked dus, en op de snelweg geeft dit heel veel windgeluid, maar geen turbulentie. Mijn huidige Tiger sport met ruit is vooral een turbulentieprobleem.
Anyway, Ondanks dat ik rij met een "stille Shoei Neotec 2", is het bij lange snelwegritten gewoon nodig om oorbescherming te dragen, tenzij je het niet erg vind om tinitus te krijgen.
Geluiden onder de 75dB zijn veilig. Bij hogere waardes moet je blootstelling in tijd beperken. 85dB gedurende langer dan 8u overschrijdt de veiligheidsgrens. En zo wordt die tijd korter naargelang de geluidswaarde. 88dB/4u , 91dB/2u. ( 3dB is verdubbeling van de geluidsdruk)
Op de motorfiets hangt het van je helm af en van de turbulenties ( door je scherm vb) , maar metingen die je hier en daar ziet geven aan dat je aan 120km/u eigenlijk richting 102dB mag aannemen. (10 minuten kan al schadelijk zijn....)

Voor mezelf heb ik een excellente "doe het zelf" oplossing gemaakt (een paar vrienden rijden er ook al mee) , om heel kostvriendelijk goede op maat gemaakte oorpluggen te maken gecombineerd met (bluetooth) oortjes. (In mijn geval niet bluetooth omdat ik het kabeltje in het comsysteem van mijn helm plug, dat comsysteem is dan wel bluetooth).
Wat heb ik nodig : Een setje JBL tune 110 Bluetooth oordoppen : 25€ en TFC Troll Factory type 8 kneedsilicone vanop amazon : 42€ (maar hiermee kan je 50 of meer doppen maken.....). Het zijn 2 potten die je 1 op 1 mengt om te reageren. 500gr en je gebruikt 6gr/oor
Het proces :
Van elk van de 2 komponenten 3gr afwegen op keukenweegschaaltje
Vervolgens 40 seconden kneden tot homogene kleur en in een bolletje draaien
En dan heb ik nog 1,5minuut de tijd voor de volgende acties:

De putty in mijn oor duwen ( ja het is veilig) , goed diep aandrukken en in de vorm van de oorschelp duwen , net alsof je een gewone plug maakt en vervolgens het oortje (zonder siliconeuiteinde) op de goede plaats in de putty in je oor duwen en vervolgens alles netjes aandrukken tot een perfect geheel. Het is wel belangrijk om het uiteinde van het oortje met wat tape te beschermen vooraleer je het in de putty drukt.
Dat laat ik dan 15 minuten in m'n oor uitharden vooraleer te verwijderen.
Na het voorzichtig verwijderen van de mold met oortje is er nog wat werk met een scherp mesje om de overtollige silicone van rond het uiteinde van de uitgang van de oortjes te snijden en met een dremeltje heb ik de buitenkant van de silicone plug ook wat afgewerkt.
Dan nog het andere oor et voila, we hebben een setje bluetooth custom molded earphones voor onder de helm.
Ze beschermen het gehoor en ze staan draadloos in contact met m'n GSM, waarop ik waze en spotify gebruik.
Ik kan overigens de jbl doppen uit de silicone molds halen en terugplaatsen indien nodig, maar op zich zitten ze stevig vastgeklemd in de silicone.

20211127_181923 by gvygvy, on Flickr


20211127_135443 by gvygvy, on Flickr

20211127_180536 by gvygvy, on Flickr

Het sluit je oren perfect af dus je hebt heel goede geluidsdemping tegen vooral windruis. Turbulentie is wat lastiger want dat is laag in frequentie en dus komt dat geluid niet enkel via de gehoorgang, maar ook via trillingen van je hoofd.
De oortjes, geven een prachtig geluid als je ze juist hebt ingebracht, veel beter dan ingebouwde luidsprekers in de helm. EN ja ik kan ook muziek luisteren aan 120km/u op de autosnelweg. WAZE staat ook altijd op.
Voor mezelf is het ook veel comfortabeler dan oordoppen, want je ervaart eigenlijk nergens druk tegen je gehoorwanden als je ze inhebt. Deze kan ik probleemloos meerdere uren inhebben, maar voor mezelf lukt dat niet met oordoppen.
De uitgeharde silicone kan je qua hardheid vergelijken met een potloodgom.
Een iets duurdere oplossing maar werkt voor mij perfect.

Beveel het in mijn omgeving ook aan iedereen aan, en de ene helft kan net als ik niet meer zonder, de andere helft vind het niks...

Maar dat is een Sena 20s/30s/50k met doppen van Shure se 215/425/535.

Beetje afhankelijk hoeveel je er voor over hebt welke je koopt. Ze hebben allemaal een schuimpje voor in je oor, en blokkeren alle rijwind.
 
Een iets duurdere oplossing maar werkt voor mij perfect.

Beveel het in mijn omgeving ook aan iedereen aan, en de ene helft kan net als ik niet meer zonder, de andere helft vind het niks...

Maar dat is een Sena 20s/30s/50k met doppen van Shure se 215/425/535.

Beetje afhankelijk hoeveel je er voor over hebt welke je koopt. Ze hebben allemaal een schuimpje voor in je oor, en blokkeren alle rijwind.
Prima spul inderdaad alleen ik vind oordoppen in moeten doen en dan je helm altijd gedoe. Speakers zijn praktischer zeker als je het voor woon werk gebruikt. Ik geloof verder direct dat het beter klinkt. Shure maakt goed spul met de in-ears.
 
Laatst bewerkt:
In mijn neotec 2 zit de optionele SENA SRL . Voor funritten met weinig autosnelweg, staan die op . Maar ik heb de ingebouwde speakers van SENA geopend en parrallel draadjes gesoldeerd en de bedrading in de helm weggewerkt naar een stekker.
Voor langere autosnelwegtochten of woon werk gaan de oortjes in . Zonder oortjes heb ik gewoon geluid via de ingebouwde SENA speakers. Als ik mijn hierboven besproken oortjes inplug, dan heb ik naast zeer goede oorbescherming ook nog eens een veel beter geluid met goede bassen.
20220205_224623.jpg
 
Denk niet dat ik die 3 liter ga merken. Er heeft altijd iemand een langere zullen we maar zeggen. Maar het verschil vergeleken met het bereik van bijvoorbeeld een FZ6 of SV650 is wel gigantisch. In Nederland nooit een punt maar het buitenland soms wel handig.
Van een mt09 met een maximum bereik van 240km, maar meestal rond de 200km tanken naar 400km op het gemak/vlot rijdend met uitschieters naar 500km is wel zeeer aangenaam inderdaad.
 
TS,

Wat je kunt proberen is tijdens het rijden eens je kin naar je borst brengen, kijken of het geluid afneemt.
En, plaats je hand eens links en rechts onder je onderkaak/tegen de helm; aan de zijkant dus. Simpel gezegd: sluit de onderingang van de helm eens zo veel mogelijk af.
Neemt het geluid af, dan is wellicht de zoektocht naar een ander type sjaal een goedkope oplossing.
Persoonlijk rijd ik met een PLO sjaal (zon arafat doek), omdat ik met deze ook redelijk de onderkant van mijn helm afsluit. Dit is een wereld van verschil in vergelijking met geen sjaal rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan