Veel toeren weinig acceleratie

bkneep

MF'er
13 jun 2011
57
0
Amsterdam
Als ik het gas opendraai van mijn XJ600 in welke versnelling dan ook dan maakt ie veel toeren maar accelereert vrijwel niet en komt langzaam op snelheid. Lijkt wel of ik met een slippende koppeling rijd. Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken of misschien wel hoe dit is op te lossen? Ditzelfde geldt trouwens ook voor wegrijden in zijn 1.
 
Je zegt het zelf al. Of de koppelings kabel is te strak gespannen (dus losser zetten; wanneer het op oliedruk gaat is het iets ingewikkelder), of de koppelingsplaten zelf zijn versleten. Dat wordt dan vervangen. Heel simpel zelf te doen, bespaart weer € 100,- aan werkplaats kosten.
 
Ik ga het eerst idd eens met de koppelingskabel proberen. Ben beslist geen techneut en rijd pas sinds 3 maanden dus begin nu pas een beetje aan de motor te wennen. Ik weet ook niet of dit dus al zo was of dat ik het nu pas begin te ontdekken.
 
Mocht je er mee naar een garage gaan: geef ze niet doodleuk opdracht om de koppeling te vervangen, maar leg het probleem uit en laat hun het uitzoeken. Ik ken een verhaal van iemand die maar problemen bleef houden, omdat er een klein stukje metaal ergens in de korf terecht was gekomen. dan gaan nieuwe platen niet helpen nie...
 
Bij mij waren het alleen de veertjes. :)

P1011466web.jpg


P1011689.jpg


Half uurtje werk. :9
 
Laatst bewerkt:
Je zegt het zelf al. Of de koppelings kabel is te strak gespannen (dus losser zetten; wanneer het op oliedruk gaat is het iets ingewikkelder), of de koppelingsplaten zelf zijn versleten. Dat wordt dan vervangen. Heel simpel zelf te doen, bespaart weer € 100,- aan werkplaats kosten.

Correctie, een hydraulische koppeling kan je niet afstellen.
 
Heb je daar ook nog speciaal gereedschap voor nodig? Op de foto ziet het eruit alsof het makkeolijk zelf te doen is. Wlke olie moet er dan in? Het WPH heeft het over 20W40 maar maakt het dan ook nog uit welk melk of soort het is. Wat is het gevolg als ik hier nog even mee blijf doorrijden? Een garage zie ik nog ff niet zitten. Iemand om me hiermee te helpen? Nieuwe platen bestellen is alleen logisch als ze eerst zijn onderzocht want misschien ligt het wel aan de olie.
 
Je kan proberen om er normale minerale olie in te gieten, dus géén Half- of Vol-Synthetisch. M'n Bandit 1200 koppeling kon ook niet tegen Vol-Synthetisch.
 
Trek de stoute schoenen maar aan en ga volgend weekend de zooi maar openmaken en controleren. Domme vraag maar hoe weet ik wat minerale olie is?
De Action verkoopt als één van de laatsten nog een minerale olie zonder synthetische dopes.
API SF, goed genoeg voor de meeste luchtgekoelde motorfietsen.

Maar je motor moet ook gewoon een moderne half synthetische of vol synthetische motorolie kunnen hebben.
Op het etiket staat dan JASO MA of JASO MA2. Deze zijn gekeurd/getest voor motorfietsen.

Maar ik weet uit ervaring dat 99% van de 'slechte' oliën op de markt je koppeling ook niet zomaar laat slippen .. meestal is het toch terug te voeren op overig onderhoud en slijtage. :)

En speciaal gereedschap is voor dit klusje inderdaad niet nodig, wel even opletten dat je diverse boutjes/imbussen niet TE hard vastzet. De boutjes van de koppelingsveren kunnen vrij snel dolgedraaid worden. Goed ontvetten en een drupje loctite erop.
Vastdraaien uit je pols, niet met je elleboog of je hele gewicht op de bout. ;)
 
Ja da's nogal een duidelijk verschil ja.... Poewéé.

8-)
En dat is het verschil tussen een doorslippende koppeling bij het inhalen op de snelweg of full power op het circuit. :9 Ook hier vele wilde verhalen over het uitvonken van de back torque limiter, verkeerde olie.. etc.. etc.. 16 euro voor andere koppelingsveren did the job. 8-)
 
Het bleek dat de kabel volledig vast zat, geen beweging meer in te krijgen. Hoe en waarom weet ik niet maar heb een uur lang geklooid met kruipolie en een tang. Eerst een centimeter speling en na genoeg olie en handwerk loopt de kabel weer soepel en rijdt ie weer als vanouds. Blijft wel een vreemd verhaal en ik ga voor de zekerheid maar vast een nieuwe kabel halen. Heb inmiddels na 3 maanden de motor in ieder geval op alle vlakken goed leren kennen en ben steeds handiger geworden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan