Veel turbulentie

4 feb 2023
1
0
Goedemiddag allen
Ik heb een vraag. Ik ervaar veel turbulentie op de motor. Ruit staat al helemaal naar boven. Nu was ik benieuwd of er meer mensen dit ervaren. En wat ze er aan gedaan hebben. Want weet dat er die flip over ruit spoiler is. Maar werkt het ook echt. Hoor het graag

Groetjes paul
 

Bijlagen

  • 20220311_160337.jpg
    20220311_160337.jpg
    419,6 KB · Weergaven: 82
Klinkt misschien raar, maar een top koffer kan ook wel helpen, bij cabrio's zie je ook een netje achter de rijders die zorgt ervoor dat de wind niet 'terug klapt'. Het scherm kan ook TE hoog staan, je moet er wel overheen kunnen kijken.
 
Waar ervaar je de turbulentie? Ik heb dezelfde motor, had zelf wat last van turbulentie rond mijn schouders en heb een V stream schermpje op mijn motor gezet. Dat heeft de turbulentie bij mijn schouders weg gehaald maar ik ben met mijn 1.95m nog steeds te lang om een stille rit te ervaren. Ik heb de middelgrote variant gekocht want de grootste vind ik gewoon enorm lelijk.
 
Turbulentie blijft een lastig iets, erg persoonlijk, lengte, zithouding, merk helm speelt allemaal mee.

Mijn Varadero heeft er ook last van, flip-up ruitje helpt wel iets, maar in de hoogste stand zit ie in mijn zicht, en dat vind ik ook weer hinderlijk.
Wil ooit nog eens met een standaard/korte ruit rijden, kijken hoe het voelt om gewoon in de wind te rijden.
 
Daar ben ik het mee eens een moeilijk onderwerp. Ik rij iedere dag door weer en wind dan merk je niks meer van turbulentie gewoon gas er op.
 
JeDaar ben ik het mee eens een moeilijk onderwerp. Ik rij iedere dag door weer en wind dan merk je niks meer van turbulentie gewoon gas er op.
Ik rij ook iedere dag door weer en wind en als ik op m'n naked spring merk ik direct weer hoe belachelijk luid de turbulentie is op m'n adventure.
Boven de 70km/u zonder oordoppen is een ramp, zelfs voor korte stukjes, op de naked geen probleem tot +-100km/u(afhankelijk van de wind).
 
Ik raad iedereen aan om op de motor altijd oordoppen te gebruiken, wat voor type motor dan ook.
De rijwind alleen al maakt meer herrie dan je wil, en zoals je zelf aangeeft turbulentie nog meer.
Voor je het weet zit je met een gehoorbeschadiging/Tinnitus.

Als dit over komt als een betweterig advies, ik spreek je over 30 jaar wel. (als je me nog kan verstaan)
 
Ik raad iedereen aan om op de motor altijd oordoppen te gebruiken, wat voor type motor dan ook.
De rijwind alleen al maakt meer herrie dan je wil, en zoals je zelf aangeeft turbulentie nog meer.
Voor je het weet zit je met een gehoorbeschadiging/Tinnitus.

Als dit over komt als een betweterig advies, ik spreek je over 30 jaar wel. (als je me nog kan verstaan)
Ik draag 99.99% van de tijd oordoppen op de motor.
Die ene 0.01% is met de naked korte ritten binnen door rijden. (Max 75km/u)
Ik heb een gevoelig gehoor, dus neem geen risico.
 
Ik had het ook erg op de VFR; originele ruit vervangen door een exemplaar met een gebogen lip bovenaan.
Nog niet perfect, maar scheelt wel.
Doppen in helpt enorm inderdaad.

Op mijn andere schermloze motoren ervaar ik minder turbulentie; logisch, want met een scherm geleid je de luchtstroom meer.
 
Ik raad iedereen aan om op de motor altijd oordoppen te gebruiken, wat voor type motor dan ook.
De rijwind alleen al maakt meer herrie dan je wil, en zoals je zelf aangeeft turbulentie nog meer.
Voor je het weet zit je met een gehoorbeschadiging/Tinnitus.

Als dit over komt als een betweterig advies, ik spreek je over 30 jaar wel. (als je me nog kan verstaan)
Ik rij al jaren op Goldwing's en draag daar nooit oordoppen op (kan de muziek dan minder horen) wat wel opvalt is... als ik een dopje op heb (meestal) dan heb ik minder last van de wind dan als ik een integraalhelm draag. En sinds ik een powerbronze scherm erop heb, heb ik nog minder last van turbulentie. (en na 30 jaar kan ik nog steeds goed horen, wel minder luisteren btw)
 
Tinnitus is bij mij geen doofheid maar een piep / ruis waardoor ik nooit meer stilte ervaar.
Ik hoor nog prima en begrijpend luisteren gaat steeds beter.
 
Turbulentie kan aan veel factoren liggen. Vaak wordt gedacht dat een hogere ruit of opzetruit beter is, maar dit kan het juist ook verergeren. Ik weet niet of de ruit die je nu hebt de originele is, maar als je de mogelijkheid hebt probeer dan juist ook eens een lagere ruit.

Toen ik mijn FJR kocht zat er een ruit op, dat was niet normaal, leek wel een schuifpui. Ik vond het echt voor geen meter rijden, alleen maar turbulentie. Originele lage ruit erop gezet en nergens meer last van. Hoger is niet altijd beter, want met een hogere ruit verstoor je alleen maar meer luchtstroming en dus meer kans op turbulentie.
 
Vaak wordt gedacht dat een hogere ruit of opzetruit beter is, maar dit kan het juist ook verergeren. Ik weet niet of de ruit die je nu hebt de originele is, maar als je de mogelijkheid hebt probeer dan juist ook eens een lagere ruit.
Helemaal mee eens. Op mijn V85TT heb ik de originele lage ruit vervangen door een nog veel kleiner ruitje van Biondi. Nu steek ik met m'n hoofd net boven de turbulentie uit en is het een stuk beter vol te houden.
 
Wat houd de turbulentie eigenlijk in precies? Ik heb op mijn gtr zo af en toe een druk op mn helm, hangt van de wind af. dan lijkt het net of m'n oren dicht gedrukt worden. Als ik dan de ruit lager zet is het weg.

Of is turbulentie alleen als je helm heen en weer geschud word?
 
Toen ik mijn FJR kocht zat er een ruit op, dat was niet normaal, leek wel een schuifpui. Ik vond het echt voor geen meter rijden, alleen maar turbulentie. Originele lage ruit erop gezet en nergens meer last van. Hoger is niet altijd beter, want met een hogere ruit verstoor je alleen maar meer luchtstroming en dus meer kans op turbulentie.
En bij mij was het precies andersom. Ik had een originele met zo'n opzetruitje erop. Vorige eigenaar vond het ideaal, ik zat in de turbulentie. Was wel te verbeteren met andere hoogte afstellen. Een opzetruitje vind ik persoonlijk spuuglelijk, een grote V Stream schuifpui vind ik veel minder spuuglelijk. Dus ik heb nu zo'n minder lelijke V Stream schuifpui erop. Ik kan gewoon altijd uit de wind met open vizier rijden, ook op de snelweg. Originele ruit vind ik altijd het mooiste. Maar aan alle voorgaande reacties is te constateren dat je turbulentie echt moet verhelpen, want het verkloot en vergalt het plezier enorm.
 
Wat houd de turbulentie eigenlijk in precies? Ik heb op mijn gtr zo af en toe een druk op mn helm, hangt van de wind af. dan lijkt het net of m'n oren dicht gedrukt worden. Als ik dan de ruit lager zet is het weg.

Of is turbulentie alleen als je helm heen en weer geschud word?
Combinatie van windgebulder, klapperen en je hoofd op en neer rammelen wat uitermate vermoeiend werkt op langere afstand met gehoorschade als gevolg. (Zelfs met oordoppen).
 
Combinatie van windgebulder, klapperen en je hoofd op en neer rammelen wat uitermate vermoeiend werkt op langere afstand met gehoorschade als gevolg. (Zelfs met oordoppen).
Oké, dan heb ik een soort milde turbulentie af en toe, het scheelt Dat mijn windscherm best een stuk omhoog en omlaag kan (elektrisch). Een vriend heeft een tracer 900 en die zit vast… dat is eigenlijk niks dan.
 
Helemaal mee eens. Op mijn V85TT heb ik de originele lage ruit vervangen door een nog veel kleiner ruitje van Biondi. Nu steek ik met m'n hoofd net boven de turbulentie uit en is het een stuk beter vol te houden.
Bij turbulentie is het vaak eenvoudiger om een iets korter ruitje erop te zetten, dan een hogere. Na een heleboel experimenten ben ik voor een ruitje gegaan waarmee mijn lichaam uit de wind zit en ik alleen 'pure' rijwind op de helm heb. Beter iets te laag dan net dat randje wind van de ruit op je kin.

Elke hoge ruit had wel iets en een lage ruit ziet er nog beter uit ook!
 
Altijd lastig om turbulentie te voorkomen. Persoonlijk wil ik een scherm dat mijn vizier redelijk schoon houdt en geen schuddende helm c.q. turbulentie veroorzaakt. Het eventuele geluid ga ik tegen met goede oordoppen. Op mijn huidige motor is dat een scherm waar ik vanaf 5 m voor mijn voorwiel de weg kan zien. Dit scherm heeft uitsparingen voor handkappen (die ik ook heb). Gevolg: bij zijwind lijkt mijn Adventure wel een Naked. Overigens zorgen die handkappen tevens voor iets minder druk op de armen.
En zo zijn er nog veel meer variabelen: type helm, adapters voor extra stelbereik (kunnen bij dezelfde schermhoogte ander geluid geven), tanktas, topkoffer, rugzakje, postuur, zithouding, noem maar op…
 
Als je een hoger scherm hebt, dan is een luchtstroom "onder" het scherm door vaak wel benodigd. Alle grote toerbuffels (in ieder geval de oudere) hebben dat in een zekere mate. Givi heeft voor verschillende motoren de "airflow" ruit, zelfde principe.

In andere optie is een kortere ruit. Dan heb je in ieder geval een stukje windbescherming voor het minst aerodynamische deel van je lichaam (borst) en zit je helm wat meer in de vrije lucht = minder turbulentie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan