Veerafstelling fireblade 2000

Wannes

Die hard MF'er
12 sep 2002
773
3
Biervliet
Hoi,weet iemand links naar sites met veerafstelling voor fireblade 2000?of wil iemand zijn ervaringen delen???
 
hahahha ,je hebt met deze de juiste link gevonden. en ik in me boekwerk de veerafstelling van (performans bikes) voor je hondatje.ok hier komt ie.
eeeeeh ,mag het ook op engels? hoef ik het niet vertalen .

rear: preload - position 7 of 9
rebound - 3/4 turn out from full in
compression - screwed full in clockwise
front: preload - 2 lines showing
rebound - 1/2 turn out from full in
compression - 3/4 turn out from full in
niet goed? geen garantie ,hahahaha je kunt ook een ritje naar brabant maaken ,doe ik wel fftjes voor je hoor :]
 
Ik heb destijds alle Engelse, Duitse, Belgische en Nederlandse tests verzameld (samen iets van 25). Bij sommige tests stond de demping/vering instellingen voor op de gewone weg als diverse circuits (en verschillende gewichten van rijders).

Ik heb alle waarden gemiddeld en dan kom je op deze instelling die bij mij uitstekend voldoet (al doe ik de motor weg vanwege de ontoereikende grondspeling omdat je de kuip aan de grond rijdt :( ).

Natuurlijk alle instellingen vanaf closed - dat is H oftewel rechtsom tot de aanslag - instellen, dus vanaf de aanslag linksom draaien tot de waardes hieronder!!! Tussen haakjes is de standaard instelling...

Voorvork:

Tension (uitgaande demping)[bovenkant vork]: 1,5 (1)
Compression (ingaande demping)[onderkant]: 1,25 (1,5)
Preload (veervoorspanning, aantal ringen): 3 (4)

Schokbreker:

Tension [onderkant]: 1,5 (2)
Compression [boven]: 1 (1)
Preload: 5 (4)

Zoals gezegd, als hij te diep staat dan zou je de preload iets kunnen verhogen maar dan heb je geen negatieve veerweg meer. Dit controleer je door een helper de motor rechtop te laten houden en zelf de achterkant op te tillen en dan los te laten, hij zou dan ca. 25% van de veerweg moeten zakken, dus zeg maar 3cm...
Een preload achter van 7 is dus véél te hoog, je houdt NUL negatieve veerweg over vanaf een preload van 5!

Mocht je de gemiddelden op straat (5 tests) of circuits (7 tests) willen hebben dan hoor ik het wel maar ga er maar van uit dat dit gemiddeld gezien het beste resultaat is wat je kunt verwachten van de demping/vering en dat is heel behoorlijk. Wel goede banden zoals Rennsports monteren, een goede stuurdemper kan ook geen kwaad bij deze schichtige motor.
 
In korte bochten gaat het prima maar in langere doorlopende bochten (180km/h)gaat hij(het 92 model dus) in het frame flink schudden.Althans zo voelt het aan.
Bij het 2000 model heeft het voorwiel de neiging bij hoge bochtensnelheid naar binnen te vallen.
 
In korte bochten gaat het prima maar in langere doorlopende bochten (180km/h)gaat hij(het 92 model dus) in het frame flink schudden.Althans zo voelt het aan.
Bij het 2000 model heeft het voorwiel de neiging bij hoge bochtensnelheid naar binnen te vallen.

Hmmm, dat is me bij mijn '95 Blade nooit opgevallen. Met een seat riser verandert natuurlijk wel de geometrie, hij staat een stuk korter op de neus en dat zal te koste gaan van de rechtuit stabiliteit en mogelijk ook in lange snelle bochten. De motor is natuurlijk al wat ouder, weet je zeker dat balhoofdlagers, wiellagers en de pro-link lagers wel in goede staat zijn? Bovendien gaat de monoshock niet 'eeuwig' mee, na 50.000 km of zo zal hij rijp zijn voor de kliko...

Het 2000 model welke ik nu rijd is erg wendbaar en hierdoor wat schichtig, een stuurdemper is aan te bevelen. Ik merk NIETS van een niet neutraal stuurkarakter, persoonlijk heb ik van alles aan te merken op het complete uitlaat systeem (gelijk vervangen!) en de injectie (zuipen) maar remmen en sturen doet ie erg goed. Wel jammer van de beperkte grondspeling die elke Blade heeft.
Omdat een 2000 model natuurlijk een stuk jonger is zou ik hier eerst eens kijken naar de banden, bepaalde typen verhogen de wendbaarheid nog meer en dat kan weleens teveel van het goede zijn!
De standaard gemonteerde BT010 of zeker de Pilot Sport doen het uitstekend voor op straat en wat minder serieus circuitwerk.
Zelf heb ik uitermate goede ervaringen met de Metzeler Rennsport, eindeloze grip, een relatief erg goede levensduur en het slijtagepatroon is fantastisch (komt mede door de goede vering/demping instelling die ik eerder gaf).

Let wel op dat je nooit te krampachtig het stuur vasthoudt, de motor moet het werk doen dus laat hem maar gaan!
 
De lagers zijn in orde ,denk dat het de achterschokbreker is maar hoe controleer ik dat?.

Iemand houdt het stuur vast terwijl hij over het voorwiel staat en jij staat achter het kontje.

Je duwt de motor omlaag in 'schokjes', je moet duidelijk een zuigend geluid horen als hij weer terug springt in de oorspronkelijke hoogte en zéker niet naveren. Het geheel moet stug aanvoelen, dan heb je geen fietspomp.

Om te weten wat slechter is draai je alles op de meest softe stand, je weet dan waar je op moet letten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan