Veerinstelling R6, hoe zit het nou?

Auke

MF veteraan
3 jun 2001
1.053
12
Fryslân
Motor '73 voor R6
Kwamen wij op de volgende circuit-instellingen:
Voorvering: ingaande demping 5 klikken,
uitgaande demping 4 klikken,
veervoorspanning 5 ringen zichtbaar.

Achter:
ingaande demping 4 klikken,
uitgaande demping 9 klikken,
veervoorspanning stand 6.
De demperinstellingen gerekend vanuit volledig dichtgedraaide stelknoppen.
----------------------------------------------------------------------------

Ik ben met deze instelling bezig geweest, en nu wil ik nog even checken of ik het goed gedaan heb . dus even een paar vraagjes.

Voorvering: ingaande demping 5 klikken. INSTELLINGSKNOP INGAANDE ZIT BOVEN BIJ HET STUUR TOCH?

EN UITGAANDE ZIT ONDER OP DE VORK??

Achter:
ingaande demping 4 klikken, IS HET BOVENSTE DRAAISCHROEFJE?

UITGAANDE IS DAT VREEMDE DING HELEMAAL ONDERAAN?

De demperinstellingen gerekend vanuit volledig dichtgedraaide stelknoppen.

VOLLEDIG DICHTGEDRAAID BETEKENT HELEMAAL MET DE KLOK MEEGEDRAAID? DUS NET ANDERSOM ALS JE NORMAAL ZOU VERWACHTEN??



De instelling zoals ik het nu gedaan heb bevalt me al een stuk beter, maar ik had verwacht dat het nog een stuk stugger zou zijn, de cirquitinstelling dus, ik ben dus benieuwd of ik het nu goed gedaan heb.




_________________
Auke's page voor ach tja, muziek, cdcovers, motoren enzo.



[ Dit Bericht is bewerkt door: Auke op 2001-06-25 19:59 ]
 
ingaande demping is de onderste uitgaande bovenop

dichtdraaien met de klok mee ;)

achter lijkt me wel goed, heb je geen instructieboekje waar het in staat?

_________________
GSX-R 600
thumbsup.gif


[ Dit Bericht is bewerkt door: Johnv op 2001-06-25 21:23 ]
 
De vering en demping is door een R1, R6 expert (cirquitrijder) die de dealer kende afgesteld. Door mijn werkzaamheden kon ik daar jammergenoeg niet bijzijn, maar dit zijn de settingen:

voor R6
Kwamen wij op de volgende circuit-instellingen:
Voorvering:
ingaande (onder)demping 3 klikken,
uitgaande (boven)demping 2 klikken,
veervoorspanning 5 ringen zichtbaar.

Achter: ingaande (boven) demping 1 klik,
uitgaande (onder) demping 9 klikken,
veervoorspanning stand 1 na hoogste.

De demperinstellingen gerekend vanuit volledig dichtgedraaide (met de klok mee) stelknoppen.

Bandspanning 2.5 voor, 2.9 achter.

Wat ik er van vindt:
Stabieler op rechte eind, remmen, optrekken en in als je in de bocht hangt.

Moeilijker de bocht in te krijgen op hogere snelheid.

Dit laatste is mij dus nog niet naar de zin. Vandaag heb ik de veervoorspanning van de achterveer weer op stand 6 gezet, lijkt me iets beter te gaan, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
 
Ik vind het opgegeven bandenspanning veeellllsssss te hoog,op het circuit is dit voor 2.1 en achter 1.9.Je hebt dan veel meer grip.
Voor de weg is dit 2.2 voor en 2.4 achter,probeer dit eens.
 
Ik vind het opgegeven bandenspanning veeellllsssss te hoog,op het circuit is dit voor 2.1 en achter 1.9.Je hebt dan veel meer grip.
Voor de weg is dit 2.2 voor en 2.4 achter,probeer dit eens.

Bedankt, zal ik eens proberen, maar hoe zit het dan met de slijtage van de banden? Ik kan me voorstellen dat dat met een lagere bandenspanning behoorlijk wat sneller gaat.


Ik ben trouwens vandaag weer even bezig geweest met de afstelling. Nu heb ik alles iets zachter gezet. Deze afstelling bevalt me tot nu toe het beste.

Auke voor R6
Kwam ik op de volgende instellingen:
Voorvering:
ingaande (onder)demping 4 klikken,
uitgaande (boven)demping 3 klikken,
veervoorspanning 5 ringen zichtbaar.

Achter: ingaande (boven) demping 2 klik,
uitgaande (onder) demping 11 klikken,
veervoorspanning stand 6 vanuit laagste

De demperinstellingen gerekend vanuit volledig dichtgedraaide (met de klok mee) stelknoppen.
 
Nu ben ik tevreden over de afstelling van de vering, Ik ben weer terug gegaan naar de afstelling van Motor73, maar nu heb ik het goed gedaan. Ik had de uitgaande demping achter eerst vanaf de verkeerde kant ingesteld. Dat was dus veeeeel te soepel, en dat heeft een gigantische effect op de hele balans van de motor.

Het 0 punt van alle stelschroeven is dus met de klok mee. Gisteren heb ik dus met de goede instelling van Motor73 gereden, dit beviel me zeer goed, insturen ging perfect, maar de achterkant vondt ik nog iets te zacht, Hij deinde nog iets na. De ingaande en uitgaande demping achter heb ik vandaag 1 stugger gezet. Dit is denk ik de instelling, waarmee ik zeer waarschijnlijk blijf rijden.


Auke waarschijnlijk definitief voor R6
Kwam ik op de volgende instellingen:
Voorvering:
ingaande (onder) demping 5 klikken,
uitgaande (boven) demping 4 klikken,
veervoorspanning 5 ringen zichtbaar.

Achter: ingaande (boven) demping 3 klikken,
uitgaande (onder) demping 8 klikken,
veervoorspanning stand 6.

De demperinstellingen gerekend vanuit volledig dichtgedraaide stelknoppen (met de klok mee).
 
Bovenstaande instellingen zijn perfect, wat is het nu een genot om op de R6 te rijden. Nu kan ik echt de grote voordelen van de R6 tegenover mijn oude 92CBR merken. Echt een schitterende gooi en smijtfiets:} En de instellingen zijn zeker comfortabel genoeg voor op de openbare weg. :] :] :}
 
voor een newbie (als ik) zal het waarschijnlijk ook weinig effect geven. Als je de grenzen van je fiets aan't verkennen bent, kan wat minder gehobbel natuurlijk veel uitmaken.. maar daar ben ik (en jij hopelijk :) ) nog niet aan toe.
 
Poohbeer het maakt niet alleen voor het gehobbel uit, de fiets krijgt een ander stuurgedrag als je verschillende settingen probeert. Bij een verkeerde setting kun je hem veel moeilijker de bocht inkrijgen, of wordt hij onstabiel, en dat merk je als newbie ook wel als je al een aantal weekjes rijdt. Bij mijn CBR mijn eerste fiets dus,stond alles eerst op z'n alle stugst, toen reed ik even een rondje op een andere, en het verschil was gewoon erg groot. Ik ben toen de fabrieksstandaard gaan opzoeken, en ben vandaar uit aan het experimenteren gegaan.

Advies. Goed onthouden waar hij nu op staat en gewoon proberen.
 
He Revolution waar woon je eigenlijks, ik zie nu pas dat je ook in Fryslan woont, kunnen we wel een een stukje rijden.

P.S. Stomme vraag, Je hebt het me al een getypt. Rondje rijden kan natuurlijk altijd.

_________________
Auke's page voor ach tja, muziek, cdcovers, motoren enzo.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Auke op 2001-08-01 00:17 ]
 
Yep Ureterp. Mijn werk is vlakbij Joure. Sint Nicolaasga, dus mail me maar eens. Mijn vakantie is jammergenoeg alweer voorbij dus het zal waarschijnlijk in een weekend eens moeten, hoewel ik een onregelmatige baan heb en af en toe ook wel eens doordeweek vrij ben, en weekends moet werken. Favoriete omgeving is rond Dokkum, Lauwersoog enz. Bij Wommels kom ik niet zo vaak in de buurt, dus dan kunnen we wat mooie routes uitdelen.

P.S. gefeliciteerd met je rijbewijs, en laat je niet opnaaien door andere meer ervaren rijders, die wachten wel op je na een aantal bochtjes. :] :]

_________________
Auke's page voor ach tja, muziek, cdcovers, motoren enzo.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Auke op 2001-08-01 00:42 ]
 
Terug
Bovenaan Onderaan