Veerinstellingen

DeGroteMuis

MF veteraan
11 jul 2001
2.934
1
Nijmegen a/d Waal
Ik heb een Kawa ZX-6R uit \'98, waar zo\'n beetje alles aan de vering / demping te verstellen is. Standaardinstelling is voor bestuurder van 68 Kg, las ik in het instructieboekje. Nu is het ding wel achter al een stukje stugger dan standaard (meer mijn zin), ook op dwars- en langsrichels met rijden geen last... Maar bij remmen vind ik de boel toch wel aardig snel in de veren gaan voor... Ook voelt bij vol accellereren op de invoegstrook de boel even minder stabiel bij het rijden over die blokjes (zit dan wel vaak al op 180 - 200 }) )Al het advies gekregen om de vering-instelling uit de moto73 te gebruiken, maar deze is ook gebaseerd op iemand die ruim 20 kg lichter is dan ik (ik ben zelf een fractie over de 100kilootjes) en dus waarschijnlijk aan de zachte kant voor mij...

Instellingen van vering zijn altijd nogal subjectief, dus een duidelijk advies over hoe de boel in te stellen zal zo niet te geven zijn, maar wat is het effect van:

- Alleen het groter maken van de veervoorspanning? Stugger, maar ook stuiteriger?

- De ingaande demping stugger maken? Motor veert geleidelijker in, maar even hard als eerst weer uit?

- De uitgaande demping stugger maken? Motor wordt niet stugger voor, maar veerst rustiger weer uit (vermindert dribbeleffect)?

Moet je als je de ingaande demping wijzigt ook de veervoorspanning en de uitgaande demping aanpassen om een homogeen geheel te krijgen?
 
Hep zelf ook de \'98 ZX-6
Mijn ervaring/mening:
De veerafstelling origineel is voor de openbare weg perfect, voor circuit is de afstelling van de bewuste moto-73 test aan te bevelen.
In diezelfde test kun je ook lezen dat ze met banden in de weer zijn geweest.
Nu ben ik een echte DUNLOP-fan, en voor mij dus nix anders!
Ik ben wel met de bewuste maten meegegaan, d.w.z.
120/70 voor en 180/55 achter, en schroef dan de komplete veer/achterbrug ongeveer 5-8mm op zodat de motor vanachter weer naar boven komt.
Nogmaals: mijn mening!
Dit soort wijzigingen is voor iedereen anders, verander niet teveel tegelijk, want dan weet je ook niet meer waar het aan ligt als het niet bevalt.
Succes!

Groetjes :z
 
Ik ben met de R6 ook tijden aan het klooien geweest om de juiste afstelling te vinden.

Ik ben weer uitgekomen op de moto73 instellingen, maar omdat ik ook niet 1 van de lichtsten ben. (dikke 90 kilo) heb ik achter de ingaande en uitgaande demping 1 stugger afgesteld.

Ga veel proberen, want het heeft grote invloed.

Te stug betekend slechter insturen, maar wel stabiel op rechte stuk en als je eenmaal in de bocht hangt. (Je rug krijgt ook flinke klappen te pakken)

te zacht (Je rijdt op een dwijl)
 
Instelling voorkant vorige eigenaar:

Veervoorspanning: 4 merktekens zichtbaar (v/d 8, standard = 6)
Uitgaande demping: 2 klikken v/d 12 (van stug naar soepel, standaard 8)
Ingaande demping: 9 klikken v/d 10 (van stug naar soepel, is standaard!)

Klinkt dit een beetje als heel erg fout? Geen wonder dat er geen goed gevoel i/d voorkant zat...

Nu de uitgaande demping op 3 klikken gezet en de ingaande demping op 5 klikken en er is gevoel :}

Zou waarschijnlijk nog wel beter kunnen, maar voor nu....
 
Ja, gevonden

veerinstellingen voor het circuit:

Voor: ingaand 5 klikken
uitgaand 2 klikken
veervoorspanning 7 ringen

achter: ingaand 6 klikken
uitgaand 4 klikken
veervoorspanning + 2 omwentelingen (vanuit origineel neem ik aan.

Alle dempingsinstellingen vanuit volledig dichtgedraaid.

Moto73 instellingen.

Succes heb je een uitgangs punt.
 
Mis ik iets?

De achterkant kan nog een stuk omhoog. Dat heb ik gedaan en dat is :]

Nadeel, de jiffy wordt een beetje aan de korte kant, dus oppassen met neerzetten.
 
Grote muis steld vragen, maar leest de antwoorden waarschijnlijk nooit weer:Z
Lees ze uiteindelijk altijd... Maar niet als vriend de baas binnen komt wandelen & E-mail officieel het enige i-net is binnen het bedrijf... :)

Gister beetje akelig nazieken, ongeveer 13 uur geslapen :z & vandaag weer redelijk back in business :)

Mooie instelling... Bijna gelijk aan hoe ik hem nu heb... Alleen staat ie nu nog wat stugger ( 4 ipv 7 ringetjes) en stuitert ie nog een fractie op heeeel slecht wegdek... Heel tof van je dat je het effe opgezocht hebt, want maat die blad voor mij had, is 3 weekjes Turkije aan het doen vanaf vandaag... Wilde deze instellingen idd toch als uitgangspunt gebruiken, omdat dan alles tenminste redelijk op elkaar is afgestemd...
 
Kijk je wel FF uit dat je de achterkant niet te ver naar boven zet, want dan loopt je ketting over de achterbrug, en daar knapt die niet echt van op!
Als je hem nog meer \"op zijn kop\" wil zetten kun je hem beter een stuk door de kroonplaat laten zakken!
Groetjes :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan