DeGroteMuis
MF veteraan
Ik heb een Kawa ZX-6R uit \'98, waar zo\'n beetje alles aan de vering / demping te verstellen is. Standaardinstelling is voor bestuurder van 68 Kg, las ik in het instructieboekje. Nu is het ding wel achter al een stukje stugger dan standaard (meer mijn zin), ook op dwars- en langsrichels met rijden geen last... Maar bij remmen vind ik de boel toch wel aardig snel in de veren gaan voor... Ook voelt bij vol accellereren op de invoegstrook de boel even minder stabiel bij het rijden over die blokjes (zit dan wel vaak al op 180 - 200 )Al het advies gekregen om de vering-instelling uit de moto73 te gebruiken, maar deze is ook gebaseerd op iemand die ruim 20 kg lichter is dan ik (ik ben zelf een fractie over de 100kilootjes) en dus waarschijnlijk aan de zachte kant voor mij...
Instellingen van vering zijn altijd nogal subjectief, dus een duidelijk advies over hoe de boel in te stellen zal zo niet te geven zijn, maar wat is het effect van:
- Alleen het groter maken van de veervoorspanning? Stugger, maar ook stuiteriger?
- De ingaande demping stugger maken? Motor veert geleidelijker in, maar even hard als eerst weer uit?
- De uitgaande demping stugger maken? Motor wordt niet stugger voor, maar veerst rustiger weer uit (vermindert dribbeleffect)?
Moet je als je de ingaande demping wijzigt ook de veervoorspanning en de uitgaande demping aanpassen om een homogeen geheel te krijgen?
Instellingen van vering zijn altijd nogal subjectief, dus een duidelijk advies over hoe de boel in te stellen zal zo niet te geven zijn, maar wat is het effect van:
- Alleen het groter maken van de veervoorspanning? Stugger, maar ook stuiteriger?
- De ingaande demping stugger maken? Motor veert geleidelijker in, maar even hard als eerst weer uit?
- De uitgaande demping stugger maken? Motor wordt niet stugger voor, maar veerst rustiger weer uit (vermindert dribbeleffect)?
Moet je als je de ingaande demping wijzigt ook de veervoorspanning en de uitgaande demping aanpassen om een homogeen geheel te krijgen?