veerpoten waar gasvulling in zit demonteren

Patb

MF'er
28 jun 2007
161
0
Dordrecht
Moet ik nog ergens mee rekening houden als ik de poten uit elkaar haal, tov de gasnippels/units bovenaan de veerpoot...

keerringen zijn lek en moeten vervangen worden.

mvg Pat
 
Nee, ik heb ze niet eens leeg laten lopen bij XV750se. Poten uit elkaar, nieuwe keerringen monteren, poot weer in elkaar. Van onder (die schroef die zonder ratel er niet uit gehaald wil worden :) ), olie bijgevuld en dicht gedraaid.
Gaat prima, maar je kan ook met luchtkamers werken. Ik heb aangehouden hoeveel ml er volgens het WPHB in moest. Lucht gedeelte niet uit elkaar gehaald, aangezien hij niet lekte oid.
 
volgens het manual zit het alleen op de bovenkant geschroefd.
de onderkant van de poten ziet er uit zoals enig ander...

moet dan wel lukken denk ik..

kan alleen nog niet vinden hoeveel olie erin moet, effe verder spitten.....
 
volgens het manual zit het alleen op de bovenkant geschroefd.
de onderkant van de poten ziet er uit zoals enig ander...

moet dan wel lukken denk ik..

kan alleen nog niet vinden hoeveel olie erin moet, effe verder spitten.....

Ik zou de zaak goed uitspoelen en altijd de luchtkamer meten. Een vaste hoeveelheid er in plempen is lang zo accuraat niet.
 
Nee, ik heb ze niet eens leeg laten lopen bij XV750se. Poten uit elkaar, nieuwe keerringen monteren, poot weer in elkaar. Van onder (die schroef die zonder ratel er niet uit gehaald wil worden :) ), olie bijgevuld en dicht gedraaid.
Gaat prima, maar je kan ook met luchtkamers werken. Ik heb aangehouden hoeveel ml er volgens het WPHB in moest. Lucht gedeelte niet uit elkaar gehaald, aangezien hij niet lekte oid.

Jeroen, je slaat hier de plank een beetje mis, er is geen apart luchtgedeelte. Het enige wat je met de ventielen doet is extra lucht op de vork zetten ter ondersteuning van de veer. Als je de vork los hebt gehad ben je sowieso de druk kwijt, en dit heb je dus zo te horen niet weer bijgevuld...
 
Als je de vork los hebt gehad ben je sowieso de druk kwijt, en dit heb je dus zo te horen niet weer bijgevuld...

Het grappige was bij mijn XJ 900F (die een enigzins vergelijkbare voorvork heeft) dat de luchtkamer op 1 bar gezet moest worden volgens het WPHB.

Mja, 1 atmosfeer heb je zo dunkt me :)

(Dus eigenlijk het ventieltje even openen om de druk te egaliseren met de buitendruk.)
 
Laatst bewerkt:
Het grappige was bij mijn XJ 900F (die een enigzins vergelijkbare voorvork heeft) dat de luchtkamer op 1 bar gezet moest worden volgens het WPHB.

Mja, 1 atmosfeer heb je zo dunkt me :)

(Dus eigenlijk het ventieltje even openen om de druk te egaliseren met de buitendruk.)

1 bar overdruk dus.

Een richtlijn die ik wel eens heb gehoord is het uit de veren trekken van de motor (voorwiel de lucht in), ventielen open - dicht , en de motor weer op de wielen laten rusten. Waar deze man zijn info vandaan haalde, weet ik echter niet.
 
Jeroen, je slaat hier de plank een beetje mis, er is geen apart luchtgedeelte. Het enige wat je met de ventielen doet is extra lucht op de vork zetten ter ondersteuning van de veer. Als je de vork los hebt gehad ben je sowieso de druk kwijt, en dit heb je dus zo te horen niet weer bijgevuld...

Ik las mijn reactie terug, omschreef het beetje brak inderdaad. Herkansing: De motorzaak uit mijn directe omgeving* vertelde dat je die ventielen moest verwijderen (met die clipjes aan de bovenkant, in de binnenkant vd vorkpoot) om zo de ruimte tussen vorkolie en bovekant poot te meten, het niveau dus. Hier 10cm lege ruimte tussen te laten, dan spul weer in elkaar en 0.9 bar (ofzo, zie wphb) druk te pompen (handpomp!!).
Omdat ik die clipjes van de ventielen niet los keeg, zonder kans op beschadigen (zat al 30jaar vas waarschijnlijk, moest de veer induwen voor ze ''zichtbaar'' werden en ondertussen de verrotte clip verwijderen... Was lastig...) heb ik deze laten zitten. De druk bleef voor die tijd goed, dus was naar mijn mening niet lek. Daarom na het vervangen vd keerringen via de onderkant gevuld met 400ml olie (zie wphb) en weer vast gedraaid met luchtsleutel. Hierna de ventielen op druk gebracht..... :)
Zo duidelijker?? :)
 
heeft iemand het werkplaatshandboek voor mij, diegene die ik heb heb is blijkbaar niet compleet.
of alleen de info die hieronder staat... plaatje van de vork heb ik al wel.

het gaat om welke vorkolie en de hoeveelheid per poot.

alvast bedankt....
 
Misschien wel een interessante vraag dan: Als je je achterband oppompt tot 3 bar: zit er dan 300% zo veel lucht in als de atmosfeer, of 400%?


Als 1 bar 'druk' in een band hetzelfde zou zijn als de druk van de atmosfeer op dat punt, dan heb je het niet over 'druk'. Een meter zal dan ook 0 aangeven.

Zodra het gaat over iets oppompen (vorkpoot, band, achterdemper), gaat het over de barretjes die bovenop de ter plaatste geldende atmosfeer komen.


In geval van de XV: rustig aan, geen compressor gebruiken. Uit mijn hoofd tussen de 0,8 en 1,1 bar er in. Hand- of voetpompje gebruiken, want daar zit je zo aan :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heeft iemand het werkplaatshandboek voor mij, diegene die ik heb heb is blijkbaar niet compleet.
of alleen de info die hieronder staat... plaatje van de vork heb ik al wel.

het gaat om welke vorkolie en de hoeveelheid per poot.

alvast bedankt....

Ik zal ff mn WPH van de Virago opgraven.
XV1000 - XV 1100: 13.1 oz. (372 cc)
Fork oil: SAE 10.

Voldoende info zo?
 
Mijn ervaring bij de Virago 750 is dat het écht enorm veel uitmaakt om er 0.9 bar lucht in te doen, wereld van verschil. Zolang je er maar niet meer druk op zet dat aangegeven in je WPHB, kunnen je keerringen het wel hebben......
 
Mijn ervaring bij de Virago 750 is dat het écht enorm veel uitmaakt om er 0.9 bar lucht in te doen, wereld van verschil. Zolang je er maar niet meer druk op zet dat aangegeven in je WPHB, kunnen je keerringen het wel hebben......
Dan nog is eerst proberen en dan pas doen in mijn ogen een goede optie.
Heb er vroeger van geleerd door wel lucht in m'n poten van kawa te pompen en telkens na 2 maanden keerringen lek, toen zonder lucht met iets dikkere olie was het gewoon fijn rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan