Veilig op de motor met onweer?

Mr.GiXx

MF veteraan
15 jan 2008
1.608
19
GUESS WHAT !
Allereerst een goedenacht!

Aangezien het nu onweert heb ik toch een vraag die ik tot op heden nog steeds niet beantwoord heb gekregen!!

Het onweert, je rijdt op je motor.. En de bliksem slaat in op jou of je bike..

Heb je een probleem of geleid het rechtstreeks weer de grond in?? :? Volgens mij heb je gewoon een probleem maar de meningen zijn nogal verdeeld.. :/ Ik hoor het graag van jullie ! :Y

Alvast bedankt ! :)

Misschien een domme vraag, maar was zomaar even benieuwd ! :z

Truste voor nu !

:W
 
Nou, ik heb er geen ervaring mee en ben niet bepaald de expert (net begonnen met lessen =p) maar aangezien je op rubberbanden rijd maak je geen contact met de grond, op die manier gebeurt er toch niks? (zelfde rede dat een vogel op de hoogspanningskabel kan zitten am i right? =p)
 
Alleen als je aan zwaaien bent, want dan loopt de stroom via je linkerhand door de hartstreek naar het rempedaal bij je rechtervoet....instant hartstilstand. Om dit te voorkomen rij je tijdens onweer bij voorkeur met je linkerhand in je zij.

:W
 
Laatst bewerkt:
op je fiets loop je hetzelfde risico lijkt mij. De voornaamste reden om niet in het onweer te rijden is omdat je over het algemeen vrij nat wordt :P
 
Nou, ik heb er geen ervaring mee en ben niet bepaald de expert (net begonnen met lessen =p) maar aangezien je op rubberbanden rijd maak je geen contact met de grond, op die manier gebeurt er toch niks? (zelfde rede dat een vogel op de hoogspanningskabel kan zitten am i right? =p)

Dus als je op kaplaarzen loopt gebeurt er ook niets als je door de bliksem getroffen word?

We kunnen het wel eens testen door je een stroomstootje te geven met een teasergun ofzo als je op de motor zit... auw! :+
 
Laatst bewerkt:
Welke "pummel" gaat er dan ook midden in een polder rijden zodat 'ie automagisch het hoogste punt wordt :X

_O-

Wiki artikeltje..... maar wél interessant leesvoer voor iedereen :Y
 
Laatst bewerkt:
in een auto ben je veilig zolang je maar geen metalen delen aanraakt....op de motor wordt dat denk ik toch een stukje lastiger....buiten het feit dat je zelf het hoogste punt bent.

Grappig trouwens want ik zat daar ook net aan te denken toen ik naar huis reed tijdens flink onweersgeweld.
 
Dus als je op kaplaarzen loopt gebeurt er ook niets als je door de bliksem getroffen word?

We kunnen het wel eens testen door je een stroomstootje te geven met een teasergun ofzo als je op de motor zit... auw! :+


Ach twas het gokken waard niet? =p ik basseerde het op het auto-idee alleen was ik even vergeten dat je op een motor zelf het hoogste punt bent =p
 
Je bent inderdaad niet zo veilig op de motor als in een auto. De veiligheid in een auto heeft niks te maken met rubbere banden. Zoals alexnasta al zegt: als bliksem al kilometers door de lucht (een hele goede isolator) afgelegd heeft maakt een klein stukje rubber ook niet meer uit. Ik durf even niet te zeggen of lucht een betere isolator is dan rubber.

De reden dat je in een auto veilig zit is dat de auto een kooi van faraday vormt. Op een motor ben je voor zo ver ik weet niet minder veilig dan te voet, of op de fiets. Dus als je normaal op de fiets door onweer gaat hoef je het op de motor niet te laten.
 
Op een motor ben je voor zo ver ik weet niet minder veilig dan te voet, of op de fiets. Dus als je normaal op de fiets door onweer gaat hoef je het op de motor niet te laten.
Maar het blijft af te raden.. :')
 
Je bent inderdaad niet zo veilig op de motor als in een auto. De veiligheid in een auto heeft niks te maken met rubbere banden. Zoals alexnasta al zegt: als bliksem al kilometers door de lucht (een hele goede isolator) afgelegd heeft maakt een klein stukje rubber ook niet meer uit. Ik durf even niet te zeggen of lucht een betere isolator is dan rubber.

De reden dat je in een auto veilig zit is dat de auto een kooi van faraday vormt. Op een motor ben je voor zo ver ik weet niet minder veilig dan te voet, of op de fiets. Dus als je normaal op de fiets door onweer gaat hoef je het op de motor niet te laten.
Isolator? Porselein, da's een goede isolator. Lucht is een geleider en best een goeie. Rubber daarentegen, geleid nagenoeg niet.

Hebben vogels ook rubberlaarzen aan dan? vogels kunnen op de kabels zitten omdat ze niet geaard zijn.

Die banden beschermen je niet, rubber geleid (nagenoeg) niet... elektriciteit kan aardige stukjes springen, geloof als het vanuit dik 10000 meter hoogte op jouw motor kan klappen... dan laat het zich ook echt niet tegen houden tegen die paar centimeter rubber.

Op de motor in het onweer = levensgevaarlijk!!
 
Onweer gevaarlijk, stelletje mooiweerrijders :P
De kans dat je door onweer wordt getroffen is nihil, verwaarloosbaar en dus geen moeite om rekening mee te houden.
Wiki: According to the U.S. National Weather Service, the odds of being struck by lightning -- in your lifetime -- are 1 in 5,000 (Das Amerika :o )

Maarja, ik rijdt ook rond met zo'n helm, met bliksemafleider *D
 
Laatst bewerkt:
Gewoon extra snel rijden... Dan ben je te snel voor de bliksem, ookwel bliksem snel genoemd.
:^
En dat geflits, ach dat staat vast niet in verbinding met het cjib in Leeuwarden.

Uit veiligheidsoverweging heb je zelfs een reden om nog sneller te rijden, :] nl. onweersgebied uit EN de druppels waaien beter van je helm af, dus voor optimaal zicht etc. O-)

Overigens hebben ronde motorbanden ook nog eens minder last van aquaplaning dan platte(re) autobanden, om je juridisch sluitende verweer geheel rond te maken. :Y
 
Nog vergeten, de meeste onweersbuien duren niet al te lang, dus wellicht schuilen ook een optie, op een veilige plek (iets met boom, heuvel enz. |( )
 
Onweer gevaarlijk, stelletje mooiweerrijders :P
De kans dat je door onweer wordt getroffen is nihil, verwaarloosbaar en dus geen moeite om rekening mee te houden.
Wiki: According to the U.S. National Weather Service, the odds of being struck by lightning -- in your lifetime -- are 1 in 5,000 (Das Amerika :o )

Maarja, ik rijdt ook rond met zo'n helm, met bliksemafleider *D
[~[url="http://img196.imageshack.us/img196/5459/germanhelmetu.jpg"]afbeelding~][/URL]



Als ik zo een grote kans had in de staatsloterij op de hoofdprijs ging ik meteen meedoen,
de kans is maw best groot eigenlijk vinnik. :Y
 
Laatst bewerkt:
Alleen als je aan zwaaien bent, want dan loopt de stroom via je linkerhand door de hartstreek naar het rempedaal bij je rechtervoet....instant hartstilstand. Om dit te voorkomen rij je tijdens onweer bij voorkeur met je linkerhand in je zij.

:W




HAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA _O- _O-
 
Nog vergeten, de meeste onweersbuien duren niet al te lang, dus wellicht schuilen ook een optie, op een veilige plek (iets met boom, heuvel enz. |( )


In zweden heb ik een zwaar onweer meegemaakt, geen enkele beschutting
alleen maar bos rondom. Gezien het onweer snel naderde, en mijn vrouw
het onverantwoord vondt door terijden, hebben we de motoren een
bospad opgereden en zelf redelijk ver het bos ingelopen om te schuilen.
Een andere mogelijkheid was er niet, gelukkig trok het snel over.
Echt fijn was het niet, maar goed we zijn er nog.
 
in een auto ben je veilig zolang je maar geen metalen delen aanraakt....op de motor wordt dat denk ik toch een stukje lastiger....buiten het feit dat je zelf het hoogste punt bent.

Grappig trouwens want ik zat daar ook net aan te denken toen ik naar huis reed tijdens flink onweersgeweld.
Klopt. Het is alleen wel een fabel dat de bliksem altijd op het hoogste punt in slaat. De bliksem slaat in waar het verschil tussen + en - het grootst is.
Aangezien je op de motor met rubber banden rijdt, zal de geleiding naar de aarde niet optimaal zijn. De kans dat je dus daadwerkelijk getroffen wordt is aanwezig, maar nihiel.
 
Het allergevaarlijkste voor een motorrijder in een onweersbui zijn andere weggebruikers. Ze zien nog minder (regen en donker) en kijken wat vaker naar de lucht.

De kans dat je in een onweersbui van je motor afgereden wordt is helaas vele malen groter dan dat je door de bliksem getroffen wordt. En daar helpt zefs een kooi van Faraday niet tegen.

Voor Goldwingrijders echter, ligt het wat anders. Vaak is een van hun antennes (CB, Radio, Satcom, TV, etc) het hoogste punt in de omgeving. Tja, dan vraag je er ook om. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan