Veilig op de motor met onweer?

rubber gelijd de grond in dus! Je "kan" het overleven.... niet veel kans maar als je geluk hebt red je het wel.... niet dat je na zon inslag duur kunt rijden denk dat je wel even flink onderuit gaat... Hangt er ook weer vanaf hoe hard je rijd natuurlijk en of je op de weg rijd of off-road.

"Acimovich overleefde de schok omdat ze rubberen schoenzolen droeg. "Ze heeft geluk nog te leven na de blikseminslag, door haar genezing zal ze zelfs een stuk langer leven". Volgens een dokter."

Links!

http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2009/04/bliksem_voor_goeddoel_motorrij.html
http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2009/07/vrouw_genezen_door_de_bliksem.html


Meest veilige! Als er onweer op komst is gaan barbieknoeie!

http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2009/06/bliksem_treft_man_tijdens_barb.html
 
Laatst bewerkt:
Nou, als er onweer boven me losbarst ga ik toch echt wel ff ergens naar binnen. Al moet ik desnoods ergens aanbellen. Een jaar of 9 geleden heb ik voor mijn ogen in de Zwitserse alpen tijdens een flink onweer de bliksem in zien slaan op een motorrijder voor onze auto, die letterlijk van zijn motor werd afgeslagen en daardoor ook bijna onder de wielen van ons koekblik terecht kwam. De arme man was op slag dood...
Het enige dat mijn man kon doen is de man afdekken met een deken (we hadden tenslotte ook 2 kinderen in de auto zitten die ook volledig overstuur waren en ik probeerde te kalmeren en het was geen prettig beeld om te zien), de hulpdiensten bellen en wachten tot de notartzt arriveerde die vervolgens ook concludeerde dat de beste man gelijk dood moet zijn geweest door de klap.

Vanaf die dag ben ik op de motor echt een bangerik waar het op onweer en motorrijden aankomt.
Ook mijn kinderen zijn daarna nog heel lang bang geweest voor onweer.
 
Laatst bewerkt:
Als je een snelle rode motor hebt is het godsonmogelijk dat de bliksem inslaat. Tenzij het onweert natuurlijk, dan ben je kansloos.
 
Een paar jaar geleden ging ik de waterdichtheid van mijn pak testen in het onweer. Sloeg de bliksem in een naastgelegen weiland in. Wat een klap. Gelukkig was ik op een snelle rode motorfiets, nog meer gas erbij en weg van dat onweer.

Pak is overigens goed door de test heengekomen. Handschoenen niet, dat waren leren sponzen geworden.

Overigens las ik een dag later in de krant dat in dat onweer 2 fietsers waren getroffen. Die ben ik misschien nog wel tegengekomen onderweg -O-

Dus ja, onweer kan wel gevaarlijk zijn op de (motor)-fiets.
 
Laatst bewerkt:
Dus omdat er 1 nieuwsbericht is waarin iemand dood gaat door bliksem op de fiets kom jij niet meer buiten tijdens onweer? Als je die logica volgt moet je helemaal niet meer motor rijden.
Waar basseer jij op dat ik vanwege dit ene nieuwsbericht niet meer buiten kom tijdens onweer. :?

Heb voordat ik dit nieuwsbericht plaatste al aangegeven in dit onderwerp dat ik met onweer dat dichtbij is buiten blijf. Dus kijk even naar je eigen logica in plaats van de mijne. :P
 
Het enige dat mijn man kon doen is de man afdekken met een deken

Je zou een poging tot reanimatie kunnen doen in zo'n geval. Dan hou je in ieder geval zijn bloedsomloop op gang en kan wellicht de ambulance nog iets doen met een AED.
 
Je zou een poging tot reanimatie kunnen doen in zo'n geval. Dan hou je in ieder geval zijn bloedsomloop op gang en kan wellicht de ambulance nog iets doen met een AED.


Als de bliksem in je huis inslaat dan vliegen vaak alle stopcontacten al van de muur, waarschijnlijk wordt je geroosterd van binnen als het echt op jezelf inslaat... Maar idd valt alles te proberen, maar aan de andere kant als je die bliksem in iemand ziet gaan is het geen prettig gezicht lijkt mij dus zou niet weten wat ik dan doe?
 
Zoals al eerder vertelt overleven ook veel mensen een blikseminslag. Waar de overlevingskansen precies van afhangen weet ik niet, maar ik zou ook altijd beginnen met reanimeren.
 
Als de bliksem in je huis inslaat dan vliegen vaak alle stopcontacten al van de muur, waarschijnlijk wordt je geroosterd van binnen als het echt op jezelf inslaat... Maar idd valt alles te proberen, maar aan de andere kant als je die bliksem in iemand ziet gaan is het geen prettig gezicht lijkt mij dus zou niet weten wat ik dan doe?

Reanimeren is het enige zinnige wat je kunt doen. De kans op succes is niet groot, maar dat is het nooit bij reanimatie.
 
Motorrijden tijdens onweer is gevaarlijk, maar even afstappen voor een sanitaire stop ook:

Biker's penis hit by lightning
Monday, September 24, 2007

A Croatian motorbiker will be praying that the old adage 'lightning never strikes twice' rings true.

Unlucky Ante Djindjic, 29, from Zagreb was knocked unconscious when lightning struck his penis during a quick roadside toilet break.

Djindjic said: "I don't remember what happened. One minute I was taking a leak and the next thing I knew I was in hospital.

"Doctors said the lightning went through my body and because I was wearing rubber boots it earthed itself through my penis."

Djindjic escaped relatively unscathed from the incident, suffering only light burns to his chest and arms.

He said: "Thankfully, the doctors said that there would be no lasting effects, and my penis will function normally eventually."
 
Reanimeren is het enige zinnige wat je kunt doen. De kans op succes is niet groot, maar dat is het nooit bij reanimatie.
De kans op succes na elektrische verbrandig is juist groot! Daarom moet bij elektrische verbranding zelfs bij schijnbaar overleden patiënten gestart worden met hartmassage en beademing.
 
Ok handig om te weten dus.... De overlevingskans zal wel met je rubber zolen te maken hebben en hoe sterk de inslag is uiteraard en hoe je van je motor afvalt daarna ook denk ik...
 
Ik vermoed, maar ik ben absoluut geen expert op het gebied van natuurkunde, dat het komt doordat de spanning van de bliksem nogal kan verschillen. "De ene bliksem is de andere niet" zeg maar. En dat in combinatie met dat de ene persoon er gevoeliger voor zal zijn de andere.
Misschien is er een electrotechnicus hier aanwezig die er meer over weet?
 
Laatst bewerkt:
De kans op succes na elektrische verbrandig is juist groot! Daarom moet bij elektrische verbranding zelfs bij schijnbaar overleden patiënten gestart worden met hartmassage en beademing.

Reanimatie is sowieso iets wat je doet bij overleden patienten. Iemand die niet ademt en bewusteloos is, is immers klinisch dood. Als leek kun je verder niets anders doen dan reanimeren.

En inderdaad, mijn gevoel is ook dat de kans op succes groter is dan in andere gevallen. Geen grote wonden, geen bloedverlies. En het hart is gestopt met pompen vanwege een stroomstoot en kan wellicht met de juiste stroomstoot weer aan de gang worden gebracht. Iemand snel een AED laten regelen is dan ook nuttig. Maar langs de weg is denk ik de AED van de ambulance de enige reëele optie, tenzij er een tankstation in de buurt is.
 
Reanimatie is sowieso iets wat je doet bij overleden patienten. Iemand die niet ademt en bewusteloos is, is immers klinisch dood. Als leek kun je verder niets anders doen dan reanimeren.
(Klinisch) dood en overleden zie ik ook niet als synoniemen, maar dat is een andere discussie.


Mike Schenk schreef op 18 juli 2009 @ 18:31~[/message]En inderdaad, mijn gevoel is ook dat de kans op succes groter is dan in andere gevallen.
Het is niet alleen een gevoel, het wordt ook aangegeven in medische boeken.

Iemand snel een AED laten regelen is dan ook nuttig. Maar langs de weg is denk ik de AED van de ambulance de enige reëele optie, tenzij er een tankstation in de buurt is.
In de middle of nowhere zal dat inderdaad het geval zijn, maar in wat bevolkter gebied zou ik altijd iemand naar een aed laten zoeken.
 
Op dat dat letterlijk is wat je zegt in je nieuwe bericht }).
Nee, dat zeg ik niet.

Jij doelt op het zinnetje "en daarom rij ik dus niet met onweer"?
Die zin doelt er niet op dat ik niet tijdens onweer rij omdat er toevallig één nieuwsbericht over is geplaatst, maar omdat er een reële kans bestaat dat de bliksem getroffen wordt. Dat nieuwsbericht is er slechts een bevestiging van. Het zinnetje doelt dan ook niet specifiek op het nieuwsbericht zelf, maar op het onderwerp van het bericht. (Voel me trouwens best stom dat ik dit nog moet/ga uitleggen ook, ga er verder dus ook geen aandacht meer aan besteden.)
 
(Klinisch) dood en overleden zie ik ook niet als synoniemen, maar dat is een andere discussie.

Inderdaad een andere discussie. Maar de aanleiding voor deze discussie was de opmerking "de man was op slag dood, dus we konden niets doen behalve een deken over hem leggen". Terwijl dat nou juist de situatie is waarin je als leek aan de slag zou moeten met reanimatie. Vandaar mijn kort door de bocht samenvatting dat je reanimatie juist doet bij slachtoffers die dood zijn of dood lijken.

Het is niet alleen een gevoel, het wordt ook aangegeven in medische boeken.

Zover was ik er niet ingedoken. Het maakt ook eigenlijk niets uit wat de kans op succes is, het is het enige wat je kunt doen.

In de middle of nowhere zal dat inderdaad het geval zijn, maar in wat bevolkter gebied zou ik altijd iemand naar een aed laten zoeken.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe wijdverbreid die in bijvoorbeeld Frankrijk zijn te vinden. Ik zal er toch eens op letten als ik weer op vakantie ben.
 
Inderdaad een andere discussie. Maar de aanleiding voor deze discussie was de opmerking "de man was op slag dood, dus we konden niets doen behalve een deken over hem leggen". Terwijl dat nou juist de situatie is waarin je als leek aan de slag zou moeten met reanimatie. Vandaar mijn kort door de bocht samenvatting dat je reanimatie juist doet bij slachtoffers die dood zijn of dood lijken.
Begrijpelijk, en daar heb je ook helemaal gelijk in.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe wijdverbreid die in bijvoorbeeld Frankrijk zijn te vinden. Ik zal er toch eens op letten als ik weer op vakantie ben.
Heb ook geen idee wat de franse benaming is. Zie mezelf al roepen "La externe defribilate!" , "La schock, "la Klapper" enz. En die Fransen zo verbaasd kijken en druk zijn met begrijpen met wat bedoel je dat ze hulp halen vergeten... :+
 
Heb ook geen idee wat de franse benaming is. Zie mezelf al roepen "La externe defribilate!" , "La schock, "la Klapper" enz. En die Fransen zo verbaasd kijken en druk zijn met begrijpen met wat bedoel je dat ze hulp halen vergeten... :+

Ik was nu ook wel benieuwd, maar na wat googlen lijkt het alsof de term AED inderdaad Europees is ingevoerd en heet het ding in het Frans "defibrillateur".

Andere uitdaging, dat ding geeft zijn aanwijzingen dan natuurlijk in het Frans en ik vraag me af of ik dat ga verstaan. Het verbaast me uberhaupt al dat er geen taalknop op zo'n ding zit, die default in de landstaal staat maar met een paar keer drukken naar een aantal veelvoorkomende talen overstapt.
 
Nee, dat zeg ik niet.

Jij doelt op het zinnetje "en daarom rij ik dus niet met onweer"?
Die zin doelt er niet op dat ik niet tijdens onweer rij omdat er toevallig één nieuwsbericht over is geplaatst, maar omdat er een reële kans bestaat dat de bliksem getroffen wordt. Dat nieuwsbericht is er slechts een bevestiging van. Het zinnetje doelt dan ook niet specifiek op het nieuwsbericht zelf, maar op het onderwerp van het bericht. (Voel me trouwens best stom dat ik dit nog moet/ga uitleggen ook, ga er verder dus ook geen aandacht meer aan besteden.)

Je moet er niet boos om worden, zo serieus is het (voor mij) niet :).


Maar ik blijf erbij: dat is wat je zegt, ook al bedoel je het niet :+
 
Ik was nu ook wel benieuwd, maar na wat googlen lijkt het alsof de term AED inderdaad Europees is ingevoerd en heet het ding in het Frans "defibrillateur".

Andere uitdaging, dat ding geeft zijn aanwijzingen dan natuurlijk in het Frans en ik vraag me af of ik dat ga verstaan. Het verbaast me uberhaupt al dat er geen taalknop op zo'n ding zit, die default in de landstaal staat maar met een paar keer drukken naar een aantal veelvoorkomende talen overstapt.
Lijkt me niet nodig:
Vrijwel overal waar die dingen hangen is er ook iemand in de buurt die hem kan bedienen. (het ophangen hangt volgens mij wel vaak samen met ervor zorgen dat mensen zijn die hem kunnen bedienen). Door er een taalknop op te doen maak het het ding ingewikkelder. En er is juist geprobeerd een aed zo simpel mogelijk te houden, dat is ook mede zijn succes. Niet doen dus als het aan mij ligt.

Daarnaast: ik denk dat je er wel uit komt. Voor een schok komt vrijwel altijd een "oplaadgeluid" en ik denk dat je aan de toon van de stem (zelfs die computerstemmen) een boel kunt interpreteren.

Zou het eigenlijk best wel eens uit willen proberen? Iemand nog een franstalige/russiche of chinese oefen aed over? O-)
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast: ik denk dat je er wel uit komt. Voor een schok komt vrijwel altijd een "oplaadgeluid" en ik denk dat je aan de toon van de stem (zelfs die computerstemmen) een boel kunt interpreteren.

Dat vermoed ik ook wel, maar zoals je zelf zegt, ik zou het graag best wel eens willen oefenen. Kans is groot dat je inderdaad aan het stemgeluid en de volgorde waarin het gebeurt doorhebt wat er wordt gezegd. Maar toch, lijkt me een nuttige oefening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan