Veilig rijden in een grote groep

TheDude

MF veteraan
25 aug 2002
1.289
0
Enschede
Met het oog op de toekomstige MF meeting:


Wat is de beste/veilige manier om in een grote groep motoren te rijden?

ik heb het dan over plaatsbepaling op de weg enzo.. Links van het midden rijden gaat niet lijkt me, omdat er altijd wel iemand voor je op die plek rijdt.

zijn er uberhaupt gedragsregels, of is het "rij maar raak" :?
 
Baksteens-gewijs!

Ik moet zeggen dat het een groep is die over het algemeen
aardig vloeiend anticipeerd op voorganger(s).

En de groep zal uitéén vallen in snellere en langzamere rijders.
 
okay, ik had al een donkerbruin vermoeden dat je natuurlijk niet naast elkaar op de weg zit, maar omdat ik nog niet in zo'n situatie heb gereden wilde ik toch wel ff weten of daar "regels" voor waren.

Gewoon netjes afstand houden en goed opletten dus...

kan niet wachten tot de meeting!!
 
Als wij met zijn vieren rijden (bijvoorbeeld) rijden we ook altijd baksteensgewijs. Vind het trouwens zwaar irritant als iemand dat niet doet !!.. Op deze manier heb je het beste zicht :]
 
okay, ik had al een donkerbruin vermoeden dat je natuurlijk niet naast elkaar op de weg zit, maar omdat ik nog niet in zo'n situatie heb gereden wilde ik toch wel ff weten of daar "regels" voor waren.

Gewoon netjes afstand houden en goed opletten dus...

kan niet wachten tot de meeting!!

Doordat je baksteens-gewijs rijdt, heb je al meer afstand en een "vluchtmogelijkheid" dan wanneer je wiel aan wiel (met een afstandje) zou rijden.

Maar je zal zien dat als jij je ogen open houdt (en de anderen natuurlijk),
dat het zich vanzelf wijst.

Wat me trouwens weleens opvalt in groepen, is dat niet iedereen mee schuift...
Flink irri vin ik zelf.
 
En het belangrijkste: de afstand naar degene achter je in de gaten houden. Wordt die te groot, langzamer, desnoods stoppen. Als de mensen voor je dat ook doen rij je elkaar niet zoek.
 
Ik heb zoal wat ritten uitgezet. Vroeger oldtimer-meetings, tegenwoordig een keer een rit uitgezet bij de VmaxClubHolland. Dat was toen een opkomst van 66 Vmaxen. Als er een voorrijder is, een hekkensluiter en een paar vrijwilligers bij het afsluiten van zijstraten/rotondes gaat dat uitstekend, maar ALLEEN als iedereen in BAKSTEENFORMATIE rijdt. En ook consequent dus om en om en niet af en toe een gaatje laten ontstaan. Iedere ervaren of onervaren rijder kan zo in een groep rijden.
 
Hier een stukje over toertochten en in groepen rijden wat op de site staat van de dutch - vfr club

---------------------------------------------------------------------------------

Richtlijnen voor het rijden tijdens toertochten

Het toerseizoen gaat weer beginnen en daarom willen we graag een paar dingetjes kwijt die het rijden in groepsverband kunnen veraangenamen, zowel voor onszelf als voor andere weggebruikers. Het heeft te maken met zelfdiscipline en het maken van afspraken. Waar gaat het om?

Rijden in groepsverband is een totaal andere bezigheid dan individueel rijden. In groepverband rijden is aan de ene kant spectaculair en een fantastisch gezicht, maar aan de andere kant vraagt het ook bepaalde vaardigheden en een grote mate van discipline. Maar het allerbelangrijkste is dat de veiligheid van de groep niet in gevaar komt.
Om die veiligheid zo groot mogelijk te maken gelden er richtlijnen voor het rijden in groepverband. Of je nu met 5 of met 12 motoren rijdt, de richtlijnen gelden altijd.
En die richtlijnen gelden ook voor iedereen. We stellen dat met nadruk, omdat leden die veel meerijden deze richtlijnen vaak al in de praktijk brengen. Komt er dan iemand in de groep met zijn 'eigen' regels dan is de kans op gevaarlijke situaties levensgroot aanwezig.
De richtlijnen hebben niet alleen betrekking op de eigen groep, maar houden ook rekening met andere weggebruikers. Een groep motorrijders moet geen dreiging uitstralen. Links en rechts inhalen van automobilisten kan tot paniekreacties en woede leiden. Een geheel ander aspect is het groeiende verkeersaanbod op de wegen. Alle uren van de dag is het druk tot zeer druk.
Rijden met een grote groep is dan niet goed te doen en je weet bij voorbaat dat een grote groep geheel uit elkaar valt. Voor een voorrijder is het ook niet haalbaar om 25 rijders op een drukke weg via zijn spiegels bij elkaar te houden. Dat lukt gewoon niet of je moet alle regels en wetten aan je laars lappen.
We vinden groepen van ongeveer 10 motoren een redelijk maximum. Zijn de groepen groter dan moeten voorrijders besluiten de groep te splitsen. Bovendien rijden 2 groepen van 9 motoren vlotter een route dan 1 groep van 18.

Richtlijnen:
Vertrek altijd met een volle tank Tank voor dat we met de toertocht beginnen. Gooi je tank ook weer vol als er een tankstop wordt ingelast. Denk niet ik haal nog wel 70 km want de hele groep moet dan op jou wachten. Tanken is een noodzakelijk kwaad en dat doen we zo weinig mogelijk.

Voorrijders
Wil je tijdens de toertocht voorop rijden. Meld dat dan even van tevoren bij de mensen die de tocht organiseren. De afgelopen jaren zijn het steeds dezelfde mensen die, soms gedwongen door de situatie, voorop gereden hebben. Opstellen bij de start Bij vertrek van het beginpunt formeert men zich in kleine groepen. Leden die nog niet veel ervaring hebben, rijden zoveel mogelijk voorin. Voorin rijden heeft het voordeel dat makkelijker een constant tempo aangehouden kan worden, omdat er geen grote gaten 'dichtgereden' hoeven te worden.

Minstens dimlicht
Om de zichtbaarheid, het gezien worden en dus de veiligheid te vergroten, moet je altijd dimlicht voeren. Niet onderling inhalen Heb je bij vertrek een positie in de groep gekozen, dan blijf je daar rijden. Nooit wordt er onderling ingehaald. Degene die voor je rijdt rekent daar niet op en door de schrik kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Rijd niet te dicht op je voorganger
Ga niet kleven of verstoppertje spelen. Houdt voldoende afstand en zorg ervoor dat je voorganger jou in zijn spiegels ziet. Binnen de bebouwde kom kan men de onderlinge afstand wat verkleinen wat de doorstroom bij verkeerslichten verhoogt.

Baksteensgewijs rijden
De formatie waar we in rijden is de baksteensgewijze. Dit betekent dat als de eerste rijder links rijdt de volgende rijder rechts in het vak/rijbaan rijdt. De daaropvolgende rijdt dan weer links etc. Voordeel is dat de afstand die je hebt tot de rechts voor je rijdende motorrijder groot genoeg is om op tijd stil te staan. De afstand die je moet houden tot degene die voor je rijdt is afhankelijk van je snelheid en de verkeerssituatie.

Rijd nooit boven je macht
Als je vindt dat het tempo te hoog ligt, laat dat dan merken. Je kunt beter een gat laten vallen dan proberen ten koste van alles de groep bij te houden. Bij de eerstvolgende stop meld je het even aan de voorrijder. Binnen de bebouwde kom en bij het naderen van een stoplicht verklein je de tussenafstand. Dat kan immers want je snelheid ligt lager en je remweg wordt dus een stuk korter. Het voordeel hiervan is dat als het een beetje wil: - de hele groep tegelijk door dat stoplicht kan of die kruising passeren - je niet hoeft te gassen om bij te komen daar waar het vaak niet verantwoord is - de groep een nagenoeg constant tempo kan blijven rijden. Als je merkt dat degene die achter je rijdt ver achter blijft dan ga jij langzamer rijden, degene die voor jou rijdt constateert en doet hetzelfde etc. Op die manier wordt het tempo geleidelijk aangepast.

Inhalen van andere weggebruikers
Inhalen in groepsverband is een verhaal op zich. Het komt nogal eens voor dat motorrijders een soort zwaan kleef aan op de weg spelen. Zodra hun voorganger inhaalt duiken ze er blindelings achteraan. In een soort blind groepsvertrouwen wordt niet eens gekeken of het wel kan. Op autowegen heb je daarbij rekening te houden met achteropkomend verkeer, maar op 2 baanswegen heb je zowel met achteropkomend verkeer als met tegemoetkomend verkeer rekening te houden. Blindelings achter je voorganger aanrijden leidt dan tot zeer hachelijke situaties. Daarom zeggen we steeds dat je inhaalt op eigen verantwoordelijkheid en dus steeds weer zelf moet kijken en beslissen of het kan. En kijk goed of inhalen verantwoord is, want in een groep is het heel verleidelijk om met je voorganger mee te gaan.

Het bijeenhouden van de groep tijdens een toertocht
Tijdens toertochten wil de groep nog wel eens uit elkaar vallen. Wie de route meeleest heeft daar geen probleem mee, die sluit wel weer aan. Maar lang niet iedereen leest mee, hoewel we iedereen willen aanraden dit wel te doen. Hetzelfde geldt voor het zichtbaar aanwezig zijn van de route op een routerol of de kaartleesmap van een tanktas. Van ons part plak je de route met tape op je tank. Je weet namelijk wat er gaat gebeuren. Als er in de route 1e weg rechts staat en je weet dat, dan wordt je niet verrast door een voorganger die plotseling gaat remmen. Maar mocht de groep toch op een of andere manier uiteenvallen, dan geldt het volgende systeem: zodra je de laatste rijder in de groep bent, omdat de rest nog bijvoorbeeld bij een kruising staat te wachten, dan wacht je bij de eerste de beste plek waar de groep links of rechts afslaat. Degene die daarna als laatste rijdt, wacht bij het volgende punt waar de groep van richting verandert. Stel je wel goed zichtbaar op. Speel geen verstoppertje. Ga niet rijden als je de achter je rijdende motorrijder weer in beeld krijgt, maar wacht tot hij jou ziet. Zie je hem een tijdje helemaal niet meer dan stop je, je voorganger doet hetzelfde etc. Als de hele groep dan gestopt is, kan er iemand terugrijden om te zien wat er aan de hand is. Dit bepaalt de voorrijder! Het spreekt vanzelf dat je dit dus niet op de autosnelweg doet. Als er op de autosnelweg iets gebeurt, dan stuurt de achterrijder iemand naar voren om de groep te laten stoppen dan wel om hulp te vragen.

Mocht je tijdens de toertocht vroegtijdig naar huis gaan.
Meld dat dan even aan een van je groepsleden, zodat de groep niet voor niets staat te wachten. Tot slot De laatste jaren hebben de nodige ongelukken, al dan niet ernstig, tijdens toertochten plaatsgevonden. Het is de bedoeling om toertochten op een plezierige manier te laten verlopen. Het leek ons dus handig om een aantal richtlijnen voor jullie op papier te zetten. Want iedereen neemt op eigen risico deel aan de activiteiten van de club.
 
En het belangrijkste: de afstand naar degene achter je in de gaten houden. Wordt die te groot, langzamer, desnoods stoppen. Als de mensen voor je dat ook doen rij je elkaar niet zoek.

Je heb gelijk, maar dat het het belangrijkste is :?
Ben ik niet met je eens.

Mooiste m.i. is dat de voorrijders bij kruisingen evt. stoppen en wachten tot de rest weer aansluiting heeft gevonden.

En dat je idd achter je in de gaten houdt.

Maar zoals gezegd vindt ik het niet het belangrijkste.
Dat is nog steeds de afstand met me voorganger.
 
Zoo, weer wat geleerd!

dat je het achter je in de gaten moet houden en evt afremmen, daar had ik dus nooit aangedacht, ook het verhaal bij kruisingen enzo klinkt logisch maar je moet het wel weten. Zo zie je maar weer...
 
Als je dus in baksteensgroepie rijdt, hoort de voorste links te rijden in het patroon, op die manier hoeft ie niet voor de 2e langs (krijg je van die snij-situaties van).

Wat ik meestal doe (het maakt dat niet uit waar je rijdt in de groep), khou mijn spiegel in de gaten, en als de rest een beetje achterblijft en we nemen slaan ergens af, dan wacht ik gewoon bij die kruising in de richting waar we naartoe gaan en wacht tot de laatste voorbij is en sluit dan pas weer aan.
Dit gaat volgens het principe: Als ik hun niet zie, zien ze mij ook niet en weten ze niet waar we zijn afgeslagen.

Als iedereen zich daaraan houdt rij je mekaar NOOIT zoek.
Maar voor sommigen is dat een probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan