veiligheid in een file bij duisternis

koga

Die hard MF'er
16 sep 2001
676
0
Breda
Al jaren trap ik in een 4wieler rond ongeveer een ton per jaar, ben geen brokkenpiloot, en sta regelmatig in een file.
Ik heb er geen moeite mee dat een motorrijder me in een file inhaalt, sterker nog om die reden ga ik zelf motorrijden ( ik ben inmiddels bezig met mij motorrijbewijs), het is wettelijk geregeld dus het mag!!

Als ik in een file rijd, rijd ik meestal \"verspringend\", zodat ik meerdere rem/ en achterlichten zie, voor mijn eigen veiligheid, als ik een motor aan zie komen , dan wil best even plaats maken en mijn \"veilige\"plaats verlaten

wat mij van de week overkwam , in duisternis in een file, ik had een motorrijder naast me die ik NIET aan had zien komen, terwijl ik uitgebreid gebruik maak van mijn spiegels !!!dit zinde mij niet !!!
in het donker is een achterop komende motor in een file nauwelijks te onderscheiden!!!

dit kan echter heel simpel opgelost worden !!
PLAATS EEN GELE KOPLAMP !!!
a: dit valt op
b: dit geeft voor het zicht van de motorrijder een beter contrast
c: dit is legaal

je bent dan als motor rijder al honderden meters van te voren zichtbaar, de meeste auto\'s rijden met wit licht, een kleur die afwijkt en zich sneller verplaatst valt dus beter op, in een file zie je van iedere auto maar 1 koplamp,dus normaal valt een motorrijder al niet op in het duister

dit alles voor de prijs van ongeveer 8 gulden, hiervan zal niemand doodgaan neem ik aan.

laat maar eens wat horen !!!
:) :) :)
 
Is inderdaad een goeie, zo\'n \'ouwe\' gele lampkleur valt inderdaad heel erg op, echter heb je misschien wel minder lichtsterkte, of valt dat mee ? Gelukkig heb je niet zoveel files in het donker, maar bij een file in duisternis ben ik op de motor altijd een stuk voorzichtiger.

Grootlicht werkt overigens ook, maar dat wekt eerder irritatie op, dan begrip voor het passeren en even aan de kant te gaan.

Je kan ook gewoon alarmverlichting gebruiken, valt HEEL erg op als het donker is, of gewoon een zwaailicht op je helm plakken en die aanzetten. Gegarandeerd dat je zichtbaar bent, zelfs voor het tegemoetkomende verkeer aan de andere kant :)
 
dan heb je veel minder licht vroeger hadden alle franse auto\'s gele lampen.
is het wel legaal???
het donker kun je ook je alarm lichten aanzetten val je ook op :9
 
het lijkt dat je minder licht hebt, maar je hebt meer contrast, alles tekent beter af,

met de hedendaagse halogeenlampen is dat geen probleem meer, en het is nog steeds legaal


8-) 8-)
 
ik hou niet van een gele koplamp, alle auto\'s nemen maar gele koplampen :P .

maar ik doe altijd mijn linkse knipperlicht aan in de file in het donker, iedereen ziet mij, no problemo

ciao, martin
 
ik hou niet van een gele koplamp, alle auto\'s nemen maar gele koplampen :P .

maar ik doe altijd mijn linkse knipperlicht aan in de file in het donker, iedereen ziet mij, no problemo

ciao, martin

En ook iedereen die denkt dat je je tussen de auto\'s mengt in de linkerbaan, zodat een auto voor je (op de linkerbaan ) ineens naar rechts gaat, en jij er recht bovenop rijd als je het niet op tijd gezien hebt ;)
 
grootlicht aan en soms me knipperlichten, ik heb een red alert alarm en daarmee heb je alarmlichten, dus das wel handig.

Wat me nog het meest lijkt opvallen zijn knipperende koplampen, en het liefs om en om,moet je wel 2 koplmpen hebben.
Op zeker verboden, maar das is jammer dan.
Ik weet echter nog steeds niet waar je zo\'n oscillator te koop is, moet het maar eens van een ambulance afslopen denk ik.
 
Ik kan volgens mij alleen maar links of rechts knipperen. Weet iemand een truukje om de electronica zo om te bouwen dat je ook alarmlichten hebt? (evt. dus een alarm monteren ;) )
 
Wat me nog het meest lijkt opvallen zijn knipperende koplampen, en het liefs om en om,moet je wel 2 koplampen hebben.
Ik weet echter nog steeds niet waar je zo\'n oscillator te koop is, moet het maar eens van een ambulance afslopen denk ik.
Kheb al wel een relais voor de 2 tonige hoorn gevonden ( van een Marchaussee BMW K100.) maar voor zo\'n ambulance lampaanstuurgeval hou ik me ook aanbevolen..

Mocht ik er 1 vinden laat ik het je ook weten.
 
ik zet in het donker altijd mijn knipperlicht aan (maakt niet veel uit of het links of rechts is). Het valt tenminste op tussen al die lichten die je in je spiegel ziet (en na een dag hard werken is het meestal slapen in de auto, dus is men niet meer zo scherp).

Ook knipperen met je grote licht doet soms wonderen en als het lekker warm weer is gooi ik het gas met koppeling er ook nog wel eens op. Dan staan alle ramen open en vermoed men weleens dat er iets aan zou kunnen komen.
 
No fucking way dat ik met gele koplampen op mn R1 rond ga rijden he...

EDIT: sterker nog...bij mij gaan er van die blauw xenon lampen in...
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook, alleen ik zie er niks van... zal wel aan mij liggen.. 6 tientjes bij Halfords achtergelaten voor 0 resultaat.

Trouwens kheb ook nog blauwe \"P\"lampjes.

In Frankrijk en Zwitserland meerdere blauwe R1tjes gezien met geel licht... erg :9~
 
Ik rij elke dag vanuit mijn werk door de file terug naar huis. Gisteren iets uitgevonden wat echt heel erg goed werkt.
Ik zet mijn groot licht niet constant aan maar heb zo\'n knop er aan zitten waarmee je kan seinen. Deze gebruik ik als een soort zwaailicht...aan...uit...aan...uit...aan....
Ze denken in eerste instantie dat er politie aankomt en schieten aan de kant en daarbij ook nog een goede vingeroefening ;)
 
Ik rij elke dag vanuit mijn werk door de file terug naar huis. Gisteren iets uitgevonden wat echt heel erg goed werkt.
Ik zet mijn groot licht niet constant aan maar heb zo\'n knop er aan zitten waarmee je kan seinen. Deze gebruik ik als een soort zwaailicht...aan...uit...aan...uit...aan....
Ze denken in eerste instantie dat er politie aankomt en schieten aan de kant en daarbij ook nog een goede vingeroefening ;)

Dan heb ik binnen een maand koplamp RSI. ;)
 
Kheb gewoon mijn \"staatsverlichting\" of hoe ze dat ook noemen, aan staan. Twee knipperlichten die constant branden (alleen iets minder fel dan wanneer ze knipperen). Valt ook wel goed op, dacht ik zo (en het oogt ook weer leuker). :)
 
Kheb gewoon mijn \"staatsverlichting\" of hoe ze dat ook noemen, aan staan. Twee knipperlichten die constant branden (alleen iets minder fel dan wanneer ze knipperen). Valt ook wel goed op, dacht ik zo (en het oogt ook weer leuker). :)

Dat noemen ze dacht ik Runninglights
 
No fucking way dat ik met gele koplampen op mn R1 rond ga rijden he...

EDIT: sterker nog...bij mij gaan er van die blauw xenon lampen in...

Xenon lampen si wettelijk vastgelegd dat je een stabilisatiesysteem moet gebruiken.. zie\'k je nog niet echt isntallen op je bike.
Look a like kan best zijn daarentegen.
 
Is bij Brezan niet zo\'n ambulance ding te halen ?

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in een alarmlicht schakeling (zonder alarm op je motor), heb ik nog een Word documentje over hoe je het in elkaar kan zetten. Het is een wat vaag schema, als je technisch bent kan je \'m zelf wat wijzigen zodat ie nog mooier werkt.
 
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in een alarmlicht schakeling (zonder alarm op je motor), heb ik nog een Word documentje over hoe je het in elkaar kan zetten. Het is een wat vaag schema, als je technisch bent kan je \'m zelf wat wijzigen zodat ie nog mooier werkt.

Als je wilt stuur hem dan maar op naar: r.koel@home.nl
Maar het lijkt me slimmer om dat .DOC-je op internet te zetten en dan effe de link hier te posten.
 
Kheb van die blauwe xenon lampen van Philips op me Kawa, kost wat centen (fl 35,- per stuk) maar het resultaat is echt :9~ , van dichtbij zie je er inderdaad niets van, maar als je van een afstandje aankomt, val je opzeker beter op.
Beter blauw dan geel!
 
Als je wilt stuur hem dan maar op naar: r.koel@home.nl
Maar het lijkt me slimmer om dat .DOC-je op internet te zetten en dan effe de link hier te posten.

Nou bij deze dan, hij staat online op m\'n website, maar daar staat geen linkje ;) Dus vandaar hier wel de link :

KLIK HIER VOOR ALARMLICHT SCHAKELING!!!

Ik heb het schema niet zelf gemaakt, maar een keer gekregen van iemand van Motornet.
Is simpel te maken, knipperlicht relais bij Brezan, zekering, schakelaartje, draadje.. enz.
 
Kheb al wel een relais voor de 2 tonige hoorn gevonden ( van een Marchaussee BMW K100.) maar voor zo\'n ambulance lampaanstuurgeval hou ik me ook aanbevolen..

Mocht ik er 1 vinden laat ik het je ook weten.

We houden elkaar op de hoogte, dat relais voor een sirene wil ik ook nog steeds hebben, werkt die bij jouw al?
Hoe kwam jij aan dat relais? Van een K100, maar hoe kwam je daaraan.??
 
Terug
Bovenaan Onderaan