veiligheid in textielpak

Rein_VFR

Rookie
14 okt 2003
24
0
Vraagje komt een beetje laat, maar zal het toch nog eens vragen. Ik rij nu een jaar of 8 in GoreTex pakken van Dainese. Die sluit goed aan en de beschermingsstukken blijven goed op hun plaats, zowel knie-, scheen-, onderarm- en elleboogbeschermers. Wanneer het nu warm wordt (zeg maar zomers) haal ik de binnenvest er uit, waardoor de jas niet meer zo vast aansluit rond de armen. Dit heeft als resultaat dat de mouwen vrij gemakkelijk kunnen bewegen rond je arm en dus deze beschermstukken ook. Hoop dat ik nooit meer val, maar wat voor bescherming heb je dan nog. Ik kan de mouwen van de jas wat versmallen met drukknoppen, maar dit houd niets op zijn plaats als je wat te hard op het asfalt gaat. Zijn er nuttige tips voor dit probleem. Oplossingen zoals "niet op je plaat gaan" en "leren vest kopen" heb ik dus niet zo veel aan. Heb een leren broek met sliders om te spelen, maar om zomers te toeren met meisie achterop heb ik toch liever een textiel broekie en jasje aan.
Ben beniewd naar ervaringen.
 
Ik draag ook textiel, Jas en Broek. Ik haal echter nooit de binnenvoering van de jas eruit. Vind het zelf best wel link nl. Spijkerbroek in de zomer moet kunnen maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dan niet relaxed op de motor zit. Wat je zou kunnen doen is uitkijken naar een jas met ventilatie voor en achter, weet niet of die van jou dat heeft. Mijn jas heeft wel ventilatie voor en achter en het scheelt flink, vooral met heet weer. En misschien tzt toch een leren broek voor de zomer. Is wel zo slijtvast en niet zo dik als textiel. Tja en adviezen als niet op je plaat gaan... ehhh maar dat koekblik die van links kwam en jou niet zag... :X
 
Ik herken het, maar dan met name bij mijn broek.
Kniestukken verschuiven dan nog wel eens naar binnenkant van mijn knie.
Aan de zijkant van mijn dijbenen blijven de beschermende delen wel zitten.
Merk broek is van MQP.
Van mijn jas blijven ze prima om hun plaats, deze is van het merk Revenger.
Maar denk zelf dat ik na de winter een leer pakkie aan ga schaffen.
Ook omdat ik het wel gaaf vind zitten.

Groetjes
 
Ik draag een Evolution pak. Ik had 1 van de twee binnenjassen eruit gehaald en de jas met drukknoopjes afgesteld toen ik op de snelweg de vangrail in gleed... :r

Echter, geen schade aan mij....alles is er heel uitgekomen.... :}

Wat ik wel moet zeggen is dat het wel een van de duurdere types was...een jasje van 100 euro was het niet zeg maar. Misschien dat dat ook nog meehelpt.
 
als het niet strak om je lijf zit dan kan het schuiven tijdens val. Ik ben onlangs gevallen en mijn mouw was 10cm naar boven gekropen. handschoenen in de mouwen van je jas doen en knopjes dicht zat het wat spant.

had wat schrammen en mega blauwe plek op arm van de 10cm beweging en val. verder ben ik heel gebleven aan mn bovenkant door textiel jas (die nu voor de vuilnis is)
 
hmm met 85 gaan remmen voor een tegenligger op mijn weghelft, ongeveer met 60 gaan schuiven (gebeurde helaas in een bocht) en had toen de broek tot op de voering door en de jas op diverse plekken ook kapot, o.a. naden stuk. (was een dure jas van revit) rij sindsdien toch maar met leer
 
hmm met 85 gaan remmen voor een tegenligger op mijn weghelft, ongeveer met 60 gaan schuiven (gebeurde helaas in een bocht) en had toen de broek tot op de voering door en de jas op diverse plekken ook kapot, o.a. naden stuk. (was een dure jas van revit) rij sindsdien toch maar met leer
Ben ook van plan textiel te kopen deze week. Maar jullie spreken jullie nogal negatief uit over textiel. Maar leer is toch kouder en niet echt waterdicht?
 
dan kan je er een regenpak overheen doen of een jas van textiel erover zonder protectie.
 
Ik rij met kouder weer met thermohemd en broek en heb dan nergens last van. Is van dat dunne spul wat ook onder skiekleding e.d. kan Enne die negatieve uilatingen zijn bij mij op de praktijk gebaseerd. (Helaas !!)
 
grof gezegd kun je met een normale kwaliteit textielen pak een meter of 20-40 over asfalt glijden,voordat je er doorheen bent,en emt een leren pak 250-300 meter
 
Ik draag ook textiel, Jas en Broek. Ik haal echter nooit de binnenvoering van de jas eruit. Vind het zelf best wel link nl. Spijkerbroek in de zomer moet kunnen maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dan niet relaxed op de motor zit.

Beetje raar verhaal nietwaar?

- binnenvoering eruit vind je link
- spijkerbroek moet kunnen
- met spijkerbroek zit je vervolgens niet relaxed op de motor.

anders gezegd: wat wil je nou :?
 
ik heb 26m geschoven met mn clover jas, op schouder waar ik het hardste ben op neergekomen is de cordura gewoon gescheurd, verder op mn mouw verschillende kleine gaatjes. Voorts geen schaafwonden op mn schouder/arm :}

Ik weet niet hoe hard ik reed, vermoedelijk tussen de 50 en de 80 toen ik erbij ging liggen.
 
Bij mijn textielpak van het merk spidi zitten er allerlei druk knoopjes en stukjes klitteband. Zo kan ik alles wat strakker aantrekken als de wintervoering er weer uit gaat en schuift het dus ook niet.

Gek dat het niet op meerdere pakken zit dan...
 
Bij mijn MQP jas (echt geen duur ding; stamt nog uit mijn brommertijd) blijven de protectoren ook op de plek zitten, zowel met als zonder binnenvoering.

Heeft er wel eens ooit iemand een test gedaan met textiel vs. leer? Ik kan namelijk niet geloven dat het verschil zo groot is.
 
Bij de motorzaak hier in de buurt vorig jaar een textiel pak gekocht van het merk LookWell, een jas en broek met beide een verwijderbare binnenvoering.

Ik moet zeggen dat het een fantastisch pak is, zowel voor in de winter, zomer als tijdens een heftige regenbui. Kevlar-pads blijven prima op hun plek zitten, met of zonder binnenvoering, regen en wind komen er niet doorheen en er zitten verschillende drukknoopjes, ritsen etc om het pak luchtiger en strakker in de zomer en dichter en ruimer in de winter te maken.

Het enige wat onvermijdelijk blijft is dat textiel gewoon minder slijtvast is bij een valpartij dan leer.. voor de snelheid zou ik ook eerder een leren pak aantrekken, maar gezien ik een sportieve toerrijder (soms zelfs chillrijder) ben.. houd ik het nog even bij textiel :)

http://www.lookwell.nl/t.php?assetname=clothing&type=12&id=43 (Klik hier voor een look @ mijn jas)

http://www.lookwell.nl/t.php?assetname=clothing&type=13&id=26 (En klik hier voor een look @ mijn pants)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan