Veiligheidsnufjes voor de motor zin/onzin

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eureka

Die hard MF'er
3 mrt 2004
274
0
Velsen
Gelezen in Spitsnieuws:

Veiligheidssnufjes ook voor motorrijders
Motorrijders krijgen zo mogelijk dezelfde nieuwe veiligheidssnufjes als automobilisten, zoals het e-callsysteem dat zelf 112 belt bij een ongeluk. Een achteruitkijkcamera en waarschuwing bij te hoge bochtsnelheid zijn eveneens in onderzoek, net als een alarm voor zachte banden.

Onderzoek

Momenteel loopt een onderzoek door de Europese Commissie, universiteiten, bedrijven, testorganisaties en de Federatie van Europese Motorrijders Associaties FEMA, zo bleek recent bij een seminar in Brussel.

Aarzelingen

De Motorrijders Actie Groep (MAG), aangesloten bij de FEMA, heeft grote aarzelingen. Voorzitter Nico Perk vreest dat de Europese Commissie de elektronische hulpmiddelen verplicht gaat stellen. "Dan is het de zoveelste keer dat de motorrijder opgezadeld wordt met extra taken en kosten, terwijl de veroorzaker van de meeste ongevallen de auto is." De Motorrijders Actie Groep vindt dat leerling-automobilisten moeten leren dat een motor andere karakteristieken heeft dan een auto. "Dan hebben wij geen extra elektronica nodig om gewoon motor te kunnen blijven rijden."

Wat vinden we hiervan: zin of onzin?

Hier een Link naar het bericht: Het laatste nieuws van Metro
 
Laatst bewerkt:
Absolute onzin.
Ik denk niet dat er een motorrijder is die zelf niet beseft hoe snel hij door de bocht gaat, dus waarom een systeem dat zegt dat je te snel gaat.
Het nut van een alarm van te zachte banden snap ik nog ergens maar als je zelf maandelijks een controle doet blijft het alarm slechts een extra (nutteloze) kost.

Gewoon weer een voorbeeld van kortzichtigheid van verkeersdeskundigen die denken dat electronische gadgets mensen doen veiliger rijden, terwijl het net de mensen zijn, die opgevoed zouden moeten worden. Laat automobilisten eens eerst deftig zijspiegels gebruiken en je hebt al een hoop minder ongelukken. Maar dat blijft dan maar mening :)
 
actieve en passieve veiligheidsmiddelen leiden tot risicocompensatie.

Onzin dus.
 
Waarschuwing bij hoge bochtensnelheid? :? dan heb ik het vermoeden dat er bij mij en veel anderen er een complete symphonie uit dat apparaat komt :+
 
Laatst bewerkt:
Laat automobilisten eens eerst deftig zijspiegels gebruiken en je hebt al een hoop minder ongelukken. Maar dat blijft dan maar mening :)
Hoewel ik het met die mening eens ben moet je als motorrijder ook rekening houden dat je niet gezien wordt of iemand idd slecht kijkt.

Scheelt ook heel veel ongelukken ;)
 
Hoewel ik het met die mening eens ben moet je als motorrijder ook rekening houden dat je niet gezien wordt of iemand idd slecht kijkt.

Zowiezo blijft defensief rijden voor motorrijders belangrijk maar toch :) Volgens mij heeft 70% spiegels als decoratie en denkt 60% dat richtingsaanwijzers dienen voor kerstmis om de boel wat te verlichten ;)
 
achteruitkijkcamera --> grote onzin
te hoge bochtensnelheid --> Zo mogelijk nog grotere onzin
lage bandenspanning --> Uitstekend
e-call systeem --> prima
 
asc, abs en tc vind ik perfect alsmede esa zijn wel dingen die ik op een motor zou willen hebben, als ze maar goed geimplementeerd zijn. Als een intelligente versie van 2wd zou kunnen dan zou dat ook top zijn, alhoewel ik wel denk dat het bij super-yaw stopt (maar wie weet kan dat ook nog)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan