Veiligheidsschoenen

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Ik krijg net een paar veiligheidsschoenen binnen die ik had besteld, en nu denk ik "daar kan ik ook mee motorrijden". Ik denk dat ze vast veiliger zijn dan de veilige motorgympen die ik heb. En dan heb ik er ook nog wat aan als het project is afgelopen waar ik ze voor nodig heb. Heeft iemand daar ervaring mee, veiligheidsschoenen op de motor?
 
Ik denk dat je enkels en scheenbeen niet zo goed beschermd zijn als met motorlaarzen.
Hetzelfde geld overigens voor de gympen.
 
Ik heb een tijd naar mijn stage met werkschoenen gereden. Schakelen met een stalen neus is niet echt top. Weinig gevoel en je hebt dan een vrij dikke schoen, waardoor je veel met je voet moet bewegen.
 
Weinig gevoel voor achterrem maar niet dat er niet mee valt te rijden. Zelfde voor schakelen, maar daar vind ik dat minder erg.

Dus gewoon doen.
 
Laatst bewerkt:
Stalen neuzen zou ik niet doen.... als je pech hebt liggen je tenen eraf als er wat overheen gereden is. Meeste veiligheidsschoenen tegenwoordig hebben een kevlar neus en dat is veiliger. Je hebt alleen veel minder enkelbescherming volgens mij dus ik zou het niet doen
 
Ik begon er mee toen ik ging lessen. Schakelen en remmen geen problemen mee gehad. Ik heb nu een hoge schoen van Nike die steviger en veiliger aanvoelt dan mijn Alpinestars schoenen.
 
Ik rijd ook regelmatig met veiligheids-schoenen (hoge), ook weleens met zaag protectie, denk dat alleen cross laarzen meer veiligheid bieden dan deze! ;)
 
Laatst bewerkt:
Jarenlang met veiligheidsschoenen gereden, bij gebrek aan beter, ging prima. En ik ben er ook mee gecrashed, in 1992, ging ook prima - super crash, hoefde ik zelf niet eens zoveel te doen - maar verder niet zo goed.

Zoals al werd geopperd: bescherming van enkels en schenen is minimaal, maar ik had geluk: slechts 6 maanden revalideren, en ik heb sinds pakweg 2007 (bijna) nergens meer last van. Sindsdien gebruik ik alleen nog maar motorlaarzen op de motor. Tenzij je alleen maar miniscule rondjes in je achtertuin rijdt, kan ik ik je alleen maar adviseren om hetzelfde te doen. Oeps, dat is niet waar: sindsdien heb ik een paar enkels zien sneuvelen - van motoragenten, tijdens minder succesvol miniscule rondjes rijden, met laarzen... ik had zal dus echt geluk gehad hebben.

Je moet het zelf weten, maar ik zou zeggen: neem het risico a.j.b. niet. Ook met motorlaarzen kun je je enkels breken voor je er goed en wel erg in hebt, daar is niet zo heel veel voor nodig, maar dat kun je zelf ook wel beredeneren als je de constructies vergelijkt. In ieder geval bieden die dingen meer stevigheid dan schoenen, van welke aard dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Veiligheid weet ik niet, daarmee zul je geluk moeten hebben.
Bij mij gaan de schoenen vrij vlug kapot achter de stalen neus, voordat ze voor de rest versleten zijn. (Ik loop er ook de hele dag op)
 
Schoenen met veters zijn niet ideaal op de motor. Je zal niet de eerste zijn die omvalt omdat de veter achter de voetsteun, rempedaal of schakelpook blijft haken.
 
Ik rijd nog wel eens met werkschoenen (Stalen neuzen en veters) Werkt perfect hoor..
Doe het nu al 4 jaar
 
Al ruim 15 jaar (niet nog steeds met hetzelfde paar) en bevalt nog steeds goed.
 
Ik rijd altijd met laarzen, heb twee paar, dure met enkelbescherming en goedkope (€30) van de Lidl en met die goedkope rijd ik het fijnst. Ze zijn lekker soepel en je loopt er ook fijn mee.
 
Zelf een tijdje over gedacht om korte/lage motorlaarzen te halen.
Soort van motorschoen zeg maar.
Dat in combinatie met een kevlar broek.
Inmiddels paar weken verder en het nodige aangehad in motorwinkels om te ervaren/passen hoe het zit.
Mijn doel was om het aankomende zomer dan iets luchtiger te hebben op de motorfiets als het 28 graden plus is.
Ik ben eruit: ik hou het bij mijn hoge motorlaarzen en leren broek voor maximale veiligheid.
Dan maar warmer en iets meer bakken op de hete zomerdag.
Mijn voetjes en velletje benne me toch iets meer waard dan luchtiger en optisch mooier erbij rijden/lopen.
Overigens is de keuze aan een ieder wat hij/zij draagt, maar eenmaal op je plaat gaan is het huilen met de pet op als je vooraf toch bewust de verkeerde keuze zou hebben gemaakt op kleding gebied.
Vr Gr

PS: ik zal ze geheid weer gaan tegenkomen aankomende zomer: die gasten in de korte broek en T-shirt tijdens het motorrijden.
Met zulke heb ik dus totaal geen meelij als die onderuit gaan en nadien letterlijk en figuurlijk hun (schaaf)wonden likken.
Wie de billen brand........
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan