Velg beschadigd bij bandenwissel: wat is acceptabel?

MarkCBR

Die hard MF'er
6 jul 2004
564
0
Groningen
Vorige week heb ik mijn banden laten wisselen. Bij het schoonmaken van m'n motor heb ik ontdekt dat beide velgen hierbij nogal beschadigd zijn geraakt. Het gaat daarbij niet enkel om een oppervlakkig krasje in de lak. De verdikking op de velgrand is op sommige plekken duidelijk voelbaar vlakgeschaafd met een kale 'rimstriping' van 2mm breed als gevolg.

Ik kan me best voorstellen dat er wel eens een krasje kan ontstaan, daar zou ik dan ook niet moeilijk over doen. Maar dit is geen krasje meer. Ik vraag me af wat jullie als acceptabel beschouwen. Wat mag ik van het motorbedrijf verwachten om mij in de schade tegemoet te komen?
 
Laatst bewerkt:
Vorige week heb ik mijn banden laten wisselen. Bij het schoonmaken van m'n motor heb ik ontdekt dat beide velgen hierbij nogal beschadigd zijn geraakt. Het gaat daarbij niet enkel om een oppervlakkig krasje in de lak. De verdikking op de velgrand is op sommige plekken duidelijk voelbaar vlakgeschaafd met een kale 'rimstriping' van 2mm breed.

Ik kan me best voorstellen dat er wel eens een krasje kan ontstaan, daar zou ik dan ook niet moeilijk over doen. Maar dit is geen krasje meer. Ik vraag me af wat jullie als acceptabel beschouwen. Wat mag ik van het motorbedrijf verwachten om mij in de schade tegemoet te komen?

Hmm, klinkt wel iets té ja. Je kan ten eerste gewoon op eerlijke voet langs de garage gaan en vragen hoe dit samen op te kunnen lossen? Misschien hebben zij een goed voorstel... Anders kun je zelf met een voorstel komen.

En ja, welk voorstel is best moeilijk. Wat vind jij dat je voor schade hebt geleden? Vind je dat je nieuwe velgen moet hebben nu? Vind je dat je velgen gespoten moeten worden nu? Vind je dat een bepaald geldbedrag de schade kan dekken? Vind je dat teruggave van het geld voor het omleggen van de banden de schade kan dekken?

PS: Heb je misschien een fototje ervan?
 
Laatst bewerkt:
full
 
Het gaat om een CBR1000F van 13 jaar oud met bijna 90.000km op de teller. Het is dus niet de jongste fiets en in dat opzicht is de afschrijving door dit soort schades nihil. Maar de motor verkeert zowel technisch als optisch in uitstekende staat. Ik ben er de afgelopen 60.000 km erg zuinig op geweest. Op een enkel miniem gebruiksspoortje na is de leeftijd dan ook niet aan de fiets af te zien. De motor is het dus zeker nog waard om voorzichtig mee om te gaan. Het liefst wil ik de velgen laten poedercoaten.

Vanzelfsprekend zal ik de monteur/eigenaar eerst de gelegenheid geven zelf een voorstel te doen.

Fotootje volgt.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon even over praten daar. Foutje moet kunnen. Maar een poedercoat beurtje vergoeden lijkt me niet echt een redelijke oplossing. Anders moeten zaken motoren gaan weigeren omdat ze misschien schade kunnen aanrichten. En zoals ik al zei, een foutje gebeurd nou eenmaal zo.

Iets van een vergoeding of een tegoed bon oid lijkt me redelijk.
 
Gewoon even over praten daar. Foutje moet kunnen. Maar een poedercoat beurtje vergoeden lijkt me niet echt een redelijke oplossing. Anders moeten zaken motoren gaan weigeren omdat ze misschien schade kunnen aanrichten. En zoals ik al zei, een foutje gebeurd nou eenmaal zo.

Iets van een vergoeding of een tegoed bon oid lijkt me redelijk.

Ben ik het mee eens hoor. Shit happens. Ben inmiddels al even langsgeweest (zonder motor) en heb afgesproken om eerst de velgen even te laten zien. De oorzaak bleek wel direct: versleten rubbertje op het omleg-apparaat. Maar het blijft jammer.
 
Laatst bewerkt:
Vaak heeft een motorzaak goede afspraken met bedrijven om bijvoorbeeld geodekoop velgen te laten poedercoaten. Kijk of je iets kunt regelen.
 
ik zou eerst eens zelf met de betreffende garage gaan praten voordat ik hier een topic open ;) :)

Hmm, dat probleem zie ik niet echt...

De TS is heel netjes over de garage (tot nu toe) en legt het 'probleem' alleen voor. Hij beschuldigt nog niemand direct en is ook niet boos ofzo. Hij vraagt alleen tips wat nu te doen. Contact met de desbetreffende garage heeft 'ie al gehad. Dus ik denk dat 'ie het gewoon goed heeft aangepakt en hier alleen even om wat meningen (en wellicht ervaringen?) vraagt. Niets mis mee in mijn opinie. Dat beweer je echter ook niet, maar je oppert het wel een beetje ;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien ben ik weer een lompe boer, maar schade sporen na een band verwisselen zal ik niet accepteren.

Ik las ook al dat bij TS er iets in de machine niet goed was. Kan natuurlijk niet zo zijn dat de klant daar last van gaat hebben.

Succes!
 
Misschien ben ik weer een lompe boer, maar schade sporen na een band verwisselen zal ik niet accepteren.

Ik las ook al dat bij TS er iets in de machine niet goed was. Kan natuurlijk niet zo zijn dat de klant daar last van gaat hebben.

Succes!

Ja, ik vind dat je wel een punt hebt ja.

Zou ook lekker zijn als je je auto door de wasserette rijdt. "Ja, sorry, de borstels waren kapot, dus ja... Dan kan je gehele auto bekrast zijn ja. Dat risico neem je."
 
Misschien ben ik weer een lompe boer, maar schade sporen na een band verwisselen zal ik niet accepteren.

Ik las ook al dat bij TS er iets in de machine niet goed was. Kan natuurlijk niet zo zijn dat de klant daar last van gaat hebben.

Succes!
Lijkt mij ook. Maar waarschijnlijk zullen er wel ergens voorwaarden zijn waar dit soort dingen in staan bij de 'bandenboeren'?
Altijd waardeloos dat mensen onbedoeld ga ik vanuit de boel beschadigen. Wat nog waardelozer is dat dit niet gemeld is. Ik kan me beina niet voorstellen dat zoiets niet opgemerkt word tijdens het omleggen.
Maarja, gebeurd is gebeurd, nu maar hopen dat er iets geregeld kan worden.
 
Poedercoaten van een setje velgen kost je 40 a 50 Euro, met nog een kleine tegemoetkoming van het bedrijf is dat goed te doen.

Als ze de banden ook nog even willen verwijderen voor het coaten heb je een prima deal denk ik zo.
 
Poedercoaten van een setje velgen kost je 40 a 50 Euro, met nog een kleine tegemoetkoming van het bedrijf is dat goed te doen.

Als ze de banden ook nog even willen verwijderen voor het coaten heb je een prima deal denk ik zo.
En omleggen met nieuwe rubbers op het apparaat. O-)
 
Laatst bewerkt:
Vorige week heb ik mijn banden laten wisselen. Bij het schoonmaken van m'n motor heb ik ontdekt dat beide velgen hierbij nogal beschadigd zijn geraakt. Het gaat daarbij niet enkel om een oppervlakkig krasje in de lak. De verdikking op de velgrand is op sommige plekken duidelijk voelbaar vlakgeschaafd met een kale 'rimstriping' van 2mm breed als gevolg.

Ik kan me best voorstellen dat er wel eens een krasje kan ontstaan, daar zou ik dan ook niet moeilijk over doen. Maar dit is geen krasje meer. Ik vraag me af wat jullie als acceptabel beschouwen. Wat mag ik van het motorbedrijf verwachten om mij in de schade tegemoet te komen?

Heb hetzelfde probleem. Heb ook een CBR100F (uit 1993) waarbij tot tweemaal toe de voorvelg flink is beschadigd. Blijkbaar zijn de klauwen aan de voorkant moeilijk van de velg te halen. Deze zitten bijna IN de velg. Debet hieraan is de DCBS die voor meer remleidingwerk zorgt en ook (domweg) het ontwerp.
De eerste keer heb ik er ruzie over moeten maken met de motorzaak en er nooit meer teruggegaan, de tweede keer kwam ik er pas ver in de Alpen achter. Na de bandenwissel meteen op vakantie gegaan en daar pas gezien dat de velg opnieuw beschadigd was :( Toen ik terugkwam kon ik geen verhaal meer halen, was te lang geleden. Maar ook daar ga ik dus niet meer naartoe.

Ondertussen ben ik wel benieuwd of je de velg kan repareren. Heb jij er misschien iets op gevonden?
 
Vorige week heb ik mijn banden laten wisselen. Bij het schoonmaken van m'n motor heb ik ontdekt dat beide velgen hierbij nogal beschadigd zijn geraakt. Het gaat daarbij niet enkel om een oppervlakkig krasje in de lak. De verdikking op de velgrand is op sommige plekken duidelijk voelbaar vlakgeschaafd met een kale 'rimstriping' van 2mm breed als gevolg.

Ik kan me best voorstellen dat er wel eens een krasje kan ontstaan, daar zou ik dan ook niet moeilijk over doen. Maar dit is geen krasje meer. Ik vraag me af wat jullie als acceptabel beschouwen. Wat mag ik van het motorbedrijf verwachten om mij in de schade tegemoet te komen?

als ze nog rond zijn is het toch prima.

je hoeft er niet van te eten , het zijn maar velgen. B|
 
als ze nog rond zijn is het toch prima.

je hoeft er niet van te eten , het zijn maar velgen. B|

Klopt, en met de nieuwe Pilot Powers er omheen rollen ze ook nog eens erg goed. :] Maar daar gaat het hier niet om.

@ Dizzie: dat is mijn gedachte eigenlijk ook wel. In geval van schade of fouten kan een bedrijf z'n meerwaarde tonen door het netjes op te lossen. Ik ga er vooralsnog vanuit dat dat ook gaat gebeuren. Enneh... ook mét krassen op de velg vergaat mijn wereld niet en blijf ik lekker op m'n CBR rondrijden.
 
Laatst bewerkt:
:Z

Als een bedrijf iets beschadigd is dat hun verantwoording, zij zijn daar voor verzekerd.
Het maakt overigens niet uit of ze wel of niet verzekerd zijn. Dat is hun eigen keuze. Ze zijn wel aansprakelijk, dus dokken!
 
Ik had laatst precies hetzelfde. Na een paar dagen kwam ik erachter dat mijn achtervelg flink beschadigd was waarbij het metaal op sommige plekken flink was opgeruwd / weggeschaafd. Natuurlijk toen ik het had gezien gelijk teruggegaan. Eenmaal aangekomen werd ik gelijk netjes geholpen en hebben ze de velg direct netjes bijgewerkt zodat er niets meer van zichtbaar is.

Ik zou eerst even teruggaan en de velg laten zien. Als het een zaak is met een beetje service moeten jullie er zonder problemen uit kunnen komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan