Velgen polijsten

qwiktune

Die hard MF'er
11 aug 2005
927
0
limburg
Een vraag aan diegene die hier al ervaring in hebben;

wie kan mij vertellen of velgen polijsten een haalbare job is om netjes zelf te doen? Ik wil dit namelijk als lekker wintermaandenklusje mezelf gaan voornemen, of kan je ze beter wegbrengen en ze laten polijsten en meteen spuiten?

Ook zou ik graag willen weten met welke gereedschappen ik dit bv zelf zou kunnen doen? Misschien een polijsbortstel op een boormachine? Dit schijnt alleen niet zo fijn te zijn voor de machine...

Moet ik nog ergens rekening mee houden omtrendt de banden die dan weer terug op de velg moeten? Ik was aant denken aan de velg van deze onderstaande XJR of misschien dat ik juist de buitenrand alleen maar laat spuiten, maar dan een andere kleur geel/goud/mostert kleur...

P020808_131501.jpg
 
Yahooooooooo *O*


THX MAN voor de duidelijk en o zo simpele uitleg, dat maakt het zeker een stuk makkelijker klinken, ik zie alleen op tegen de eerste laag verf verwijderen, wordt vast een zooitje! :/ B|

en nog een vraag, schuren we de eerste lagen met de hand??? of is dan ook een mogelijkheidje om met een boormachine voorzien vanschuurkop te schuren???? :?

Lijkt me een stuk elende te schelen, maar waar krijg je zoiets????
 
Yahooooooooo *O*


THX MAN voor de duidelijk en o zo simpele uitleg, dat maakt het zeker een stuk makkelijker klinken, ik zie alleen op tegen de eerste laag verf verwijderen, wordt vast een zooitje! :/ B|

en nog een vraag, schuren we de eerste lagen met de hand??? of is dan ook een mogelijkheidje om met een boormachine voorzien vanschuurkop te schuren???? :?

Lijkt me een stuk elende te schelen, maar waar krijg je zoiets????

Nee met de hand schuren, boormachine/schuurapparaat word echt niks.
Bij de verfspeciaal zaken e.d. kan je waterproof schuurpapier krijgen in:

600
800
1000
(sommige) 1200
1500
2000

't is echt h*eren werk maar als je bezig bent en je begint resultaat te zien dan begin je er toch wel voldoening uit te halen.

Plaatje van resultaat als je het doet als in mijn vorige post beschreven staat (ja, sorry is een scootervelg :+ )
full


Edit: plaatje lappenschijf die je nodig hebt:
P7260671.jpg

plaatje polijst pasta die je nodig hebt:
219576_1.jpg


Zo en nu zelf maar verder googlen hoor! :W
 
Laatst bewerkt:
Je moet toch wat te doen hebben in de winter dus ik ben ook van alles aan het polijsten geweest de afgelopen 2 winters :P

De eerste winter mijn eigen motor een beetje onder handen genomen, schetsplaten etc.
De tweede winter de Hornet van mijn vriendin ook onder handen genomen, schetsplaten, voetsteunen etc. etc. Ze wilde ook nog de achterbrug blinkend hebben maar dat heb ik haar afgeraden, dat vind ik er zelf zo poser-achtig uitzien dus ja :p

Maar het is goed zelf te doen, zoals hierboven al beschreven is. Zelf gebruik ik trouwens altijd Belgom alu-pasta. Werkt perfect!
 
Je moet toch wat te doen hebben in de winter dus ik ben ook van alles aan het polijsten geweest de afgelopen 2 winters :P

De eerste winter mijn eigen motor een beetje onder handen genomen, schetsplaten etc.
De tweede winter de Hornet van mijn vriendin ook onder handen genomen, schetsplaten, voetsteunen etc. etc. Ze wilde ook nog de achterbrug blinkend hebben maar dat heb ik haar afgeraden, dat vind ik er zelf zo poser-achtig uitzien dus ja :p

Maar het is goed zelf te doen, zoals hierboven al beschreven is. Zelf gebruik ik trouwens altijd Belgom alu-pasta. Werkt perfect!

Jij wil gewoon niet dat je vriendin bij andere mannen in de kijker valt ;)
 
Niet vergeten dat je de juiste polijstpasta pakt. Er bestaan versch. soorten naargelang voor welk materiaal het moet dienen. Voor je velgen moet je de polijstpasta voor alu. nemen. Bij twijfel toch maar in de winkel laten bevestigen dat je de juiste meeneemt. De juiste pasta voor 't juiste materiaal geeft het perfecte resultaat.
 
Hallo, ben deze winter van plan om mijn velgen te polijsten, maar het binnenste gedeelte zou ik in de originele lak willen laten. Met het schuren en polijsten zelf weet ik wel weg. Heb zelf al enkele ongelakte onderdelen gepolijst. Nu had ik in andere en oudere topics al eens informatie opgezocht over hoe en wat met gelakte onderdelen die deels moeten gepolijst worden en deels gelakt moeten blijven en daar spreekt men telkens weer van aftapen waar het gelakt moet blijven en afbijtmiddel waar de verf en vernis weg mag. Dat heb ik dan zo eens geprobeerd op een gelakt stuk metaal als proefstuk en wat blijkt nu. Ik kan mijn lijn niet mooi afbakenen. Het lijkt alsof er toch nog afbijtproduct onder de tape doorkruipt of door de lak een stuk tot onder de tape mee opgezogen wordt (zie foto’s) De tape is goed afgeplakt, oppervlak goed ontvet en ’t product 10 min. Laten inwerken zoals beschreven op de verpakking. Wie weet wat ik moet doen om dit op men velg te vermijden om een mooie rand te bekomen tussen gepolijst en gelakt .zoals bv op deze foto
full
 
@TS, misschien is het een idee om is met iets kleins te beginnen, aanschaf van polijstspul is niet schikbarend. Voordat je straks alle lak van de velgen hebt en het toch te veel werk vind O-)

Rem-/koppelingshendel is bijv. goed te doen, en is ook makkelijk mooi te houden na de tijd.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ben deze winter van plan om mijn velgen te polijsten, maar het binnenste gedeelte zou ik in de originele lak willen laten. Met het schuren en polijsten zelf weet ik wel weg. Heb zelf al enkele ongelakte onderdelen gepolijst. Nu had ik in andere en oudere topics al eens informatie opgezocht over hoe en wat met gelakte onderdelen die deels moeten gepolijst worden en deels gelakt moeten blijven en daar spreekt men telkens weer van aftapen waar het gelakt moet blijven en afbijtmiddel waar de verf en vernis weg mag. Dat heb ik dan zo eens geprobeerd op een gelakt stuk metaal als proefstuk en wat blijkt nu. Ik kan mijn lijn niet mooi afbakenen. Het lijkt alsof er toch nog afbijtproduct onder de tape doorkruipt of door de lak een stuk tot onder de tape mee opgezogen wordt (zie foto’s) De tape is goed afgeplakt, oppervlak goed ontvet en ’t product 10 min. Laten inwerken zoals beschreven op de verpakking. Wie weet wat ik moet doen om dit op men velg te vermijden om een mooie rand te bekomen tussen gepolijst en gelakt .zoals bv op deze foto [afbeelding]

ikzelf heb ook de binnenste rand afgeplakt met ducktape, en de buitenste rand 'subtiel' ingesmeerd met verfafbijt, met een ronde kwast...
bij mij bladerde alleen buitenste rand af :Y
maar als je er zeker van wilt zijn dat je niet de lak aan binnenzijde aan wilt tasten dan kun je overwegen om met groffe korrel te beginnen met schuren @150 of zelfs 80...
80 ben ik ook mee begonnen met die kettingbeschermer, want dat ding was niet te bewerken met afbijt, en zat een dikke plamuurlaag op, dat viel toen ff zwaar tegen -O-

velgen heb ik eerst afbijtgoedje opgemikt, daarna schuren..schuren...
toen poetsen met commandant, daarna gepolijst...
eerst met groene pasta en daarna met blauwe pasta, voor extra effect...
tussendoor wd40...
en daarna met belgom allu poets

pas DAARNA heb ik het hart van de velgjes in kleur laten spuiten... ;)
 
oke bedankt, weet nog niet goed wat ik ermee ga aanvangen maar als ik er mee doorzet zal het door de laklaag heen schuren worden. Het zekere voor het onzekere nemen. Mss doe ik ze wel helemaal, ben er nog niet goed uit. Heb nog tijd tot de winter om erover na te denken.
 
nog een tip van mijn kant:
Hoor hier veel mensen over een boormachine enz.
Ik heb destijds een werkbankslijpmachine gekocht van ferm voor twee tientjes.
Daar zitten standaard 2 slijpstenen bij. Maar wat blijkt, zo'n lappenschijf van de gamma past er ook op. Voordeel: staat vast op werkbank, geen gedoe met knop inhouden enz.
Boormachine moet je steeds uitzetten als je hem 5 sec niet nodig hebt, slijpmachine laat je gewoon draaien.
 
Of je moet toevallig een balanceermachine in de schuur hebben staan, dat werkt pas fijn :P Heb een tijdje staan te polijsten bij een kameraad van mij, en laat die vader nou nét een eigen motorzaak hebben :P Dan hoef je alleen maar schuurpapiertje op de velg te houden en daarna precies hetzelfde met polijstmiddel + poetsdoek :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan