Velgen polijsten

qwiktune

Die hard MF'er
11 aug 2005
927
0
limburg
Een vraag aan diegene die hier al ervaring in hebben;

wie kan mij vertellen of velgen polijsten een haalbare job is om netjes zelf te doen? Ik wil dit namelijk als lekker wintermaandenklusje mezelf gaan voornemen, of kan je ze beter wegbrengen en ze laten polijsten en meteen spuiten?

Ook zou ik graag willen weten met welke gereedschappen ik dit bv zelf zou kunnen doen? Misschien een polijsbortstel op een boormachine? Dit schijnt alleen niet zo fijn te zijn voor de machine...

Moet ik nog ergens rekening mee houden omtrendt de banden die dan weer terug op de velg moeten? Ik was aant denken aan de velg van deze onderstaande XJR of misschien dat ik juist de buitenrand alleen maar laat spuiten, maar dan een andere kleur geel/goud/mostert kleur...

P020808_131501.jpg
 
Een tip quicktune: Kessels polijsten in Stramproy (L). goed werk, lage prijs (Google)

Je kunt het zelf ook wel, maar het is een pokkewerk. Ben destijds ook zelf begonnen...polijstsetje van wonisch gekocht (staat altijd op de grote motorbeurzen) en dan met je boormachine aan de gang. Alles zwart en smerig, mooi laten doen!
 
Tuurlijk kun je dat zelf. Het is immers alleen maar heel lang en secuur schuren met steeds fijner materiaal tot je hoogglans hebt.

De vraag is of je het ook zelf wilt doen. Het is een smerig werkje wat over het algemeen tijd, veel tijd, heel veel tijd kost en heel veel geduld kost. Ik merk ook dat is er zelf steeds slordiger in wordt. Eerst wilde ik mijzelf echt kunnen spiegelen in het resultaat maar nu ben ik al dik tevreden als het een beetje redelijk glimt.
Als je de kans hebt om het voor een redelijk bedrag te laten doen zou ik dat serieus overwegen.
 
Een tip quicktune: Kessels polijsten in Stramproy (L). goed werk, lage prijs (Google)

Je kunt het zelf ook wel, maar het is een pokkewerk. Ben destijds ook zelf begonnen...polijstsetje van wonisch gekocht (staat altijd op de grote motorbeurzen) en dan met je boormachine aan de gang. Alles zwart en smerig, mooi laten doen!
Jij omschrijft het goed!! *O*

(L) voor Limburg, net als (B) en (D) voor Belgie en Duitsland :P

:+



@ TS

Als je er de centjes voor over hebt om te laten doen, laat het doen! Het is een priegelwerkje en vies ook. Daarbij is het nog maar de vraag hoe mooi of dat het wordt :X

Ik zou het laten doen O-)
 
zo maar een wilde gedachten :

kan je de velgen er niet uit halen en vervolgens in een zelfgemaakte steun monteren, de velg aandrijfen met een of ander motortje. hoef je alleen maar je schuurmiddel er tegen aan te houden.
dan kan je ook eenvoudig een spatscherm plaatsen voor ronvliegend troep, de troep vliegt immers steedsde zelfde richting op.
 
Laatst bewerkt:
zo maar een wilde gedachten :

kan je de velgen er niet uit halen en vervolgens in een zelfgemaakte steun monteren, de velg aandrijfen met een of ander motortje. hoef je alleen maar je schuurmiddel er tegen aan te houden.
dan kan je ook eenvoudig een spatscherm plaatsen voor ronvliegend troep, de troep vliegt immers steedsde zelfde richting op.
Oh daarvoor zit die ketting op het achterwiel, niks aandrijving van het voertuig, maar voor het polijsten! een mooi gepolijste voorvelg geven die fabrikanten waarschijnlijk niks om :N
 
valt allemaal best mee....
en wel zo leuk als je het spiegelwerk zelf hebt gemaakt...
die kromme vingers ben je binnen 1 week vergeten :X

mooiiii is het zeker!!!!!
en heel goed zelf te doen :)


Foto-VJY3YXM7.jpg

voor
Foto-QM7EWJWI.jpg

na

Foto-NYY863L7.jpg

voor
Foto-WBWIGEOZ.jpg


Foto-JFXYRSQK.jpg

voor
Foto-GSWRPDKF.jpg

na


bij de doe het zelf zaak ben je voor een paar tientjes klaar aan materiaal,
om vervolgens thuis de boel klaar te maken....

kan je zo vertellen wat je nodig bent bij intresse.... zeg maar dan
 
valt allemaal best mee....
en wel zo leuk als je het spiegelwerk zelf hebt gemaakt...
die kromme vingers ben je binnen 1 week vergeten :X

mooiiii is het zeker!!!!!
en heel goed zelf te doen :)


[afbeelding]
voor
[afbeelding]
na

[afbeelding]
voor
[afbeelding]

[afbeelding]
voor
[afbeelding]
na


bij de doe het zelf zaak ben je voor een paar tientjes klaar aan materiaal,
om vervolgens thuis de boel klaar te maken....

kan je zo vertellen wat je nodig bent bij intresse.... zeg maar dan

Zeer netjes ik heb ook interesse hoe en wat heb je gedaan?
 
Zeer netjes ik heb ook interesse hoe en wat heb je gedaan?

Schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren, schuren.....

Maar het idee van trixo lijkt mij persoonlijk nog het beste... JE zorgt dat je een motor hebt die je wiel laat draaien op 3000 RPM (minimale RPM die je ook op je boormachine moet hebben voor te polijsten) en dan houd je gewoon je schuurmiddel tegen de velg op. Je werkt het op van 40 - 80 - 120 - 200 - 400 - 600 nat - 800 nat - 1200 nat, eventueel nog 1500 tot 2000 (is extreem) en dan ga je met je polijst pasta aan de gang. Het beste kun je soort 2 componenten pakken, dat is meestal een donkere pasta (bruin oid) en daarna afwerkpasta (lichtblauw). Je moet ook kijken dat je ook pasta hebt voor het materiaal dat je gebruikt, je hebt namelijk pasta voor alu, staal, RVS, etc etc...
 
oke oke...

allemaal al heel duidelijk, vooral ook bedankt voor de uitleg hier en daar...

maar...

ik hoor ook steeds vaker dat het errig snel vies wordt en veel onderhoud benodigd, hier iemand nog ervaring mee?
 
oke oke...

allemaal al heel duidelijk, vooral ook bedankt voor de uitleg hier en daar...

maar...

ik hoor ook steeds vaker dat het errig snel vies wordt en veel onderhoud benodigd, hier iemand nog ervaring mee?

Weet niet of je het hele jaar doorrijd of dat je een mooi weer rijder bent maar het vereist inderdaad redelijk onderhoudt.

Als je zoals je zelf aangeeft je velgen wil gaan doen moet je er rekening mee houden dat je toch na een dagje touren even je velgen schoonmaakt, zeker als je een regenbui bent tegengekomen.

Doe je dit niet heb je maar kort plezier van je centen/eigen uren.
 
yep, yep onderhoud op regelmatige bassis is wel een must, maar zoals het met alles is! Als je 't regelmatig is opblinkt is het een kleine klus en als je 't laat verloederen een hels werkje. Zelf gebruik ik wondersteen poeder. Als er dan ingedroogde regendruppls op zitten omdat ik het niet meteen opgedroogd heb, zijn ze er zo weer af, zonder enige moeite
 
Ik blijf twijfelen................ :N


wie heeft er nog goede argementen en kan mij nog eens duidelijk uitleggen; HOE en WAT os er nodig om dit @home te doen....

heel simpel grof beginnen schuren met water en steeds fijner gaan. Schuurpapier korrel 400, dan 600, dan 800, dan 1000, dan 1200, dan 1500 en tenslotte 2000. Eens dat gedaan zal je al een goede glans hebben en moet je enkel nog een polijstschijf op je boormachine (dremel best voor de moeilijk bereikbare plaatsen ) zetten, polijstpasta op de schijf en opblinken maar. Poepsimpel enkel een tijdrovend klusje de eerste keer, nadien is het enkel maar regelmatig is oppoetsen met een allu. poetsmiddel.
 
heel simpel grof beginnen schuren met water en steeds fijner gaan. Schuurpapier korrel 400, dan 600, dan 800, dan 1000, dan 1200, dan 1500 en tenslotte 2000. Eens dat gedaan zal je al een goede glans hebben en moet je enkel nog een polijstschijf op je boormachine (dremel best voor de moeilijk bereikbare plaatsen ) zetten, polijstpasta op de schijf en opblinken maar. Poepsimpel enkel een tijdrovend klusje de eerste keer, nadien is het enkel maar regelmatig is oppoetsen met een allu. poetsmiddel.

Uuhhh, ik mis het verhaal afbijt...
Persoonlijk begin ik met Ablastine Super Afbijt en een koper borstel, hiermee verwijder je de orginele (meestal redelijk dikke) "coating/verf" die op je velgen zit.
Afbijt meuk erop, even in laten trekken en rustig met de koperborstel de verf eraf borstellen, eventueel tussendoor even schoonmaken met water totdat je dof metaal hebt.

Vervolgens begin ik persoonlijk altijd met waterproof schuurpapier 600, water en een paar druppels afwas middel (op een of andere manier heb ik toch het idee dat, dat lekkerder schuurt).

Vergeet niet afwas handschoenen aan te trekken o.i.d want anders blijft er van je vingertoppen weinig over (ik spreek uit ervaring).

Zo als gezegd 600, volledig te polijsten oppervlak goed gelijkmatig schuren, totdat je denk ik kan overstappen naar 800, beetje op gevoel.

van 800 naar 1000 van 1000 naar 1200 (zou je eventueel over kunnen slaan) 1500, en als finishing touch 2000.

Oke nu is het ergste achter de rug, kop bij de plaatselijke ijzerwaren handel/bouwmarkt/hobby boer, een polijstschijf/lappenschijf.

Is gewoon een schijf met allemaal lapjes stof op elkaar verkrijgbaar in verschillende maten, waar je een asje doorheen kan doen zodat hij op de boormachine geplaatst kan worden.

Bij diezelfde hobbyboer/bouwmarkt koop je blok polijst pasta (lijkt op een blok kaarsvet) je zet de boormachine aan haalt de schijf langs het blok polijstmiddel zodat de lappenschijf het polijstmiddel opneemt.

Nu haal je de schijf langs de velg en voordat je het weet glimt het als een malle.

Zo ik ben al 2 minuten over mijn werkdag ik ga naar huis :+ :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan