velgen powdercoaten

PatrickM

MF veteraan
8 apr 2004
1.610
0
Delft
Moet je voor het powdercoaten nu je lagers eruit halen (ivm hitten en stralen)? of kan je ook volstaan met het afdekken mbv een ring o.i.d.? en is het mogelijk om elke gewenste kleur te laten coaten of alleen RAL kleuren??

alvast bedankt voor evt raadgevingen

Patrick :}
 
Ja, alle lagers eruit en in de boutgaten oude boutjes draaien en de pasvlakken afplakken. Een goede coater kan buiten de RAL kleuren ook speciale kleuren (Glitter/fluor/ two-tone en dergelijke) leveren. Ik ben net bezig om wat onderdelen waaronder twee wielen matzwart te laten poedercoaten. (Met dank aan Gixxer Fighter!)
 
Mijn velgen komen uit mijn BMW Rockster. Die heeft op dit moment een kleine 5000 kilometer gedraaid, dus ook jong. Soms lukt het om de lagers er heel uit te krijgen, soms niet. In mijn geval kreeg ik de goedkope lagers er heel uit en de dure (>50€)niet.... In mijn bovenste kroonplaat zaten twee lagers van elk 62 euro per stuk. Je raadt het al : niet eruit te krijgen. Dus maar nieuwe besteld.
Tsja... Misschien heb jij wel geluk ! Denk niet te licht over het voorwerk: als je dat niet goed doet, heb je straks uren werk om de coating er weer af te krabben/schuren....!
 
Laatst bewerkt:
Mijn velgen komen uit mijn BMW Rockster. Die heeft op dit moment een kleine 5000 kilometer gedraaid, dus ook jong. SOms lukt het om de lagers er heel uit te krijgen, soms niet. In mijn geval kreeg ik de goedkope lagers er heel uit en de dure (>50€)niet.... In mijn bovenste kroonplaat zaten twee lagers van elk 62 euro per stuk. Je raadt het al : niet eruit te krijgen. Dus maar nieuwe besteld.
Tsja... Miscchien heb jij wel geluk ! Denk niet te licht over het voorwerk: als je dat niet goed doet, heb je straks uren werk om de coating er weer af te krabben/schuren....!


:^
 
Mijn velgen komen uit mijn BMW Rockster. Die heeft op dit moment een kleine 5000 kilometer gedraaid, dus ook jong. SOms lukt het om de lagers er heel uit te krijgen, soms niet. In mijn geval kreeg ik de goedkope lagers er heel uit en de dure (>50€)niet.... In mijn bovenste kroonplaat zaten twee lagers van elk 62 euro per stuk. Je raadt het al : niet eruit te krijgen. Dus maar nieuwe besteld.
Tsja... Miscchien heb jij wel geluk ! Denk niet te licht over het voorwerk: als je dat niet goed doet, heb je straks uren werk om de coating er weer af te krabben/schuren....!
Dat van dat afdekken wist ik wel...wel vaker spullen laten coaten...was alleen nieuwsgierig naar de wiellagers....ze worden onder het rijden ook warm (?) lijkt mij...alleen niet 160 graden natuurlijk...dus toch maar beter eruit halen...
 
Dat van dat afdekken wist ik wel...wel vaker spullen laten coaten...was alleen nieuwsgierig naar de wiellagers....ze worden onder het rijden ook warm (?) lijkt mij...alleen niet 160 graden natuurlijk...dus toch maar beter eruit halen...


Zoals ik al zei, ik heb ze bij een CBR400 gewoon laten zitten en dat ging perfect.

(ik zeg niet dat het goed is, heb alleen niks verkeerds gemerkt na het stralen en coaten)
 
Van horen zeggen:

Het vet in je lagers kan smelten en eruit lopen... Dat komt dan onder coating en komt de hechting niet echt ten goede zeg maar...
Dat lijkt mij ook, poedercoaten gebeurd bij een temperatuur van 200 graden, daar gaat je lagervet wel van vloeien.
Vloeit uit het lager = niet goed
Vloeit over het te coaten aluminium = niet goed

Je moet de velg met een gasbrandertje (waar je de waterleiding soldeert) rond het lager opwarmen (niet te warm) en met een pijp van de andere kant het lager eruit tikken.

Alles mooi afstoppen, en een haak eraan maken zodat de coater de velg op kan hangen (ze willen hem anders wel eens aan het gat van het ventiel hangen, waardoor je een streepje kan krijgen).

En brandschoon stralen, er mag geen enkel lakdeeltje meer opzitten, omdat de lak zou kunnen verbranden / brobbelen tijdens het afbakproces. Dit zie je bij lichte kleuren.
 
Van horen zeggen:

Het vet in je lagers kan smelten en eruit lopen... Dat komt dan onder coating en komt de hechting niet echt ten goede zeg maar...

Dit heb ik zelf ervaren, heb mijn achterbrug laten poedercoaten en gevraagd of de lagers eruit moesten. Dit hoefde niet als ik er maar een passend plaatje metaal over zou zetten.

Het vet is dus uit de lagers gesmolten en heeft het hele coaten verpest. Waar het vet zat heeft de coating niet gehecht en viel het er zou weer af. Na veel gezeur en gezeik hebben ze het kosteloos overnieuw gedaan. Kostte me wel 80,- euro extra aan lagers.

Dus haal je lagers er even netjes uit en monteer ze dan correct weer na het coaten.
 
heb nu mijn velgen bij de coater liggen en hij wilde ze zonder lagers, maar wil er zelf dan ook het liefst nieuwe lagers in! stralen en coaten en lakken voor 25 euri per wiel lager waren 37,50 maar krijg wel standaart korting bij safe!
 
ik hoefde niets af te plakken en heb velgen al gezien zijn super strak! en dat voor 50 euri voor 2 wielen en ook nog lakken! en voor de lagers hoef je het echt niet te doen zijn er zo uit en ook zo weer in!~wel schijven eraf halen en vooral niet de papiertjes weggooien want die zorgen ervoor dat je schijven niet kromtrekken!
 
Ja, alle lagers eruit en in de boutgaten oude boutjes draaien en de pasvlakken afplakken. Een goede coater kan buiten de RAL kleuren ook speciale kleuren (Glitter/fluor/ two-tone en dergelijke) leveren. Ik ben net bezig om wat onderdelen waaronder twee wielen matzwart te laten poedercoaten. (Met dank aan Gixxer Fighter!)
Cool... mat zwart.. daarvan wil ik tzt wel foto's zien zeg :9
 
Hier vast een oudere foto, de wielen en de kop worden nu dus ook matzwart.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan