Velgen spaken

rmk75

MF'er
12 nov 2002
193
8
Onder de rook van Rotterdam
Hallo,

Ik laat binnenkort de (aluminium) velgen van m'n XT660r poedercoaten en nu zoek ik eigenlijk iemand in de buurt van Rozenburg die mijn velgen opnieuw kan spaken.
Weet iemand een goed (en goedkoop) adresje...

grtz
 
Hallo,

Ik laat binnenkort de (aluminium) velgen van m'n XT660r poedercoaten en nu zoek ik eigenlijk iemand in de buurt van Rozenburg die mijn velgen opnieuw kan spaken.
Weet iemand een goed (en goedkoop) adresje...

grtz

In Rozenburg zou ik het niet weten, maar wat ik wel weet is dat de meeste (betere, nog echt ouderwetse) fietsenmakers dit ook kunnen. Even in de buurt rond vragen.

gr, Look.
 
of lekker zelf doen ,
dat is punt een niet moeilijk , en punt twee heb jij alle tijd om dat onder het genot van een pilsje te doen ,
Dan doe je het al snel beter als iemand die het in een paar uur af moet raffelen.
 
of lekker zelf doen ,
dat is punt een niet moeilijk , en punt twee heb jij alle tijd om dat onder het genot van een pilsje te doen ,
Dan doe je het al snel beter als iemand die het in een paar uur af moet raffelen.

Let wel op........spaken niet te strak en....niet te los , verder zorg dat je naaf in het midden van de inbouwmaat zit!
Ik zou ze zelf in elkaar zetten en dan laten spannen/richten door een bedrijf die weten wat ze doen ;)
 
Ik neem aan dat de spaken er in een bepaald patroon in moeten.
Kan ik dit ergens opvragen/zoeken of kan ik beter foto's van de oude velg maken en dit nadoen??
Wat is de moeilijkheidsgraad op een schaal van 1 tot 10. (ben nl. niet heel erg technisch ingesteld :$ )



Let wel op........spaken niet te strak en....niet te los , verder zorg dat je naaf in het midden van de inbouwmaat zit!
Ik zou ze zelf in elkaar zetten en dan laten spannen/richten door een bedrijf die weten wat ze doen ;)
 
Veel foto's maken van als de velgen nog in elkaar zitten? Ik zou het in ieder geval zelf proberen. Kom je er niet uit kan laten doen altijd nog. Er is volgens mij weinig te verneuken als je het met beleid doet.
 
Ik neem aan dat de spaken er in een bepaald patroon in moeten.
Kan ik dit ergens opvragen/zoeken of kan ik beter foto's van de oude velg maken en dit nadoen??
Wat is de moeilijkheidsgraad op een schaal van 1 tot 10. (ben nl. niet heel erg technisch ingesteld :$ )
De spaken staan richting de gaten van de velg gericht........dus ff een plakbandje oid aan de spaak komt naast het ventielgat, dan kan er weinig mis gaan bij het in elkaar zetten
 
Ik heb het achterwiel van mijn DT125 zelf omgespaakt, nadat er 2 spaken gebroken waren. De spaken heb ik echter per 2 gewisseld, zodat de velg gecentreerd blijft ten opzichte van de velg. Hierdoor heb ik de velg niet verder hoeven uit te lijnen.
Deze werkwijze kun jij niet hanteren omdat de velg niet meer met de naaf verbonden is.
Op deze site staan links hoe je het zelf zou moeten doen en links naar bedrijven die het voor jouw uitvoeren.
Even naar beneden scrollen
 
Ik heb even een vraag, ben nieuw met motor-forum, dus weet niet zo gauw waar ik het moet zetten.Maar hoe kan je erachter komen watvoor wiellagers er in je SM wielen zitten? Alleen door ze eruit te halen zeker? Wil ze nl van t weekend vervangen,maar heb mijn bike niet hier voor t weekend...
 
als je de spaken van je naaf en velg haald is het verstandig om het hart van de velg temeten tenopzichte van de naaf dan kun je hem weer hetzelfde terug monteren en komt het wiel niet teveel naar links of rechts in je achterbrug.
 
Ik heb even een vraag, ben nieuw met motor-forum, dus weet niet zo gauw waar ik het moet zetten.Maar hoe kan je erachter komen watvoor wiellagers er in je SM wielen zitten? Alleen door ze eruit te halen zeker? Wil ze nl van t weekend vervangen,maar heb mijn bike niet hier voor t weekend...

Normale kogellagers zijn gestandariseerd. Als je de binnendiameter, buitendiameter en breedte kunt meten, weet je al een heleboel. Verder kun je aan de buitenkant waarschijnlijk het type afdichting tussen binnen- en buitenring zien. (Geen, rubber of stalen afdichtingschijven). Daarbij staat in kleine lettertjes het type in de binnen of buitenring geslagen. (bv 6205-2RS). Pin me niet vast op de exacte code, want ik heb geen lagerdocumentatie bij de hand. 6205 geeft het type en in een lagerboek, bijv. van SKF, kun je het type terugvinden. 2RS heeft betrekking op de afdichtingen tussen binnen en buitenring.
 
oke thanx! Ik haal ze er denk ik gewoon uit en dan ga ik daarmee naar de winkel.Ik neem aan dat het dan wel goed komt.Dan duurt het maar wat langer, het is nu toch niet te rijden als er sneeuw ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan