Velgenvraag...

Duncan72

Rookie
29 jan 2021
5
0
Hallo...

Al eerder gebruik gemaakt van het forum in de meelees modus, maar nu lid geworden omdat ik er niet uit kom en hulp nodig heb.

De aanloop:
Ik heb een Intrudertje omgebouwd naar een Bobber. Leuk om te doen. Ik begin over het algemeen ergens aan en dan zie ik wel.Werkt over het algemeen prima.
Nu ben ik een ander project begonnen: een Yamaha XJ900 ombouwen naar een Bobber. I know, meestal word dat een caferacer, maar ik wilde eens iets anders.

Het probleem:
De XJ heeft een relatief smal achterbandje en die moet dus dikker worden. Nu weet ik dat er op deze velg geen bredere band kan... Dus ik dacht: andere velg er in en tadaa... Dat kan dus blijkbaar niet... Nu kwam ik ergens op het internet een oplossing tegen van iemand. Die gaf aan dat hij een donor motor had gevonden en dat het achterwiel van een Kawasaki Z650 1-op-1 over was te zetten. So far so good, want daar heb ik er 1 van gevonden. Maar niet zo heel goedkoop, dus ik wilde wat dingen uitsluiten. Dan nu (eindelijk) de concrete vraag.

De vraag dus:
Is er een site waarop ik de betekenis van de velg op een motorfiets kan vinden? Ik vind alles voor auto's, maar dat is toch anders.
De velg op de XJ zegt: J18 x MT 2.75 DOT
De velg op de Z650 (van foto) zegt: J17 M/C x MT 4.50

Ik heb begrepen dat het met name om de naaf gaat, die moet eigenlijk 1-op-1 passen, ik ga niets uitboren en dat soort toeren uithalen.

Dus als iemand mij er iets meer duidelijkheid over kan geven hoor ik het graag!
Duncan.
 
Die aanduidingen betekenen dat het om een 18inch velg met een breedte van 2,75 inch gaat in het ene geval.
De andere velg is 17inch met een breedte van 4,5inch.
Die aanduidingen zeggen verder niets over of het wel of niet past.

Een xj900 heeft cardanaandrijving waar de Kawasaki ketting aandrijving heeft. 1 op 1 passen doet het zeker niet.
 
Hmz... Okay. Nee, gaat om een gegoten velg.
Ik wist niet of de aandrijving iets te maken had met de naaf. Hoewel het wel heel erg logisch klinkt.

Ik begrijp de maten. Ik ga verder zoeken naar de mogelijkheid voor een bredere band op de XJ.
Dank jullie wel tot zover...
 
Welke succesvolle ombouw bedoel je precies RR? Ik neem aan van de Intruder. Dat waren allemaal optische zaken, daar heb ik technisch gezien niets aan hoeven veranderen...
 
Welke succesvolle ombouw bedoel je precies RR? Ik neem aan van de Intruder. Dat waren allemaal optische zaken, daar heb ik technisch gezien niets aan hoeven veranderen...
Nee, ik bedoel de XJ900. Dat is dusdanig ingewikkeld dat, als je dit zou kunnen, het topic niet zou beginnen met een vraag, maar met een uitleg hoe je dit zou gaan aanpakken.
 
Omdat het hier om een gegoten wiel gaat kan je niet enkel de velg vervangen maar heb je en ander wiel nodig. Omdat het een cardan aandrijving is zal het niet meevallen een passend wiel te vinden met een bredere velg. hoeveel ruimte heb je voor je band bij de cardanas?
 
Kan er geen bredere band op je originele velg? Geen ruimte langs cardanas?
Bij mijn V-Max zat origineel een 150 mm band op. Nu zit er een Avon 170 mm op. Moest alleen een 3 mm ring naar de cardanzijde zetten voor vrijloop van band.
 

Bijlagen

  • 67679484-9D1F-4F3C-9FFE-69E4BBF8680B.jpeg
    67679484-9D1F-4F3C-9FFE-69E4BBF8680B.jpeg
    187 KB · Weergaven: 6
Kan er geen bredere band op je originele velg? Geen ruimte langs cardanas?
Bij mijn V-Max zat origineel een 150 mm band op. Nu zit er een Avon 170 mm op. Moest alleen een 3 mm ring naar de cardanzijde zetten voor vrijloop van band.
Opeen 2,75 velg is een 120 band al breed. Op een 4,5 velg past max een 160
 
Wat dacht je van de opvolger van de XJ900, de XJ900 Diversion. Ook een cardan, en het zou me niet verbazen als die hetzelfde is gebleven qua opnemer. De Diversion staat op 17" wielen voor en achter. Het achterwiel is 4.00" breed met een 150/70-17 band. Dat zal al een stuk breder zijn.

Blijkbaar is de opnemer van een XV750 (Virago) hetzelfde als van een Diversion. Als je een spaaknaaf van een Virago neemt, dan heb je wel een trommelrem i.p.v. een schijfrem, maar ook de mogelijkheid tot een velg naar eigen keuze! Foutje, blijkbaar zijn alle Virago's ook voorzien van gietwielen :$
 
alles kan, als je wilt...
je kan een passtuk laten maken zodat je spaakvelg op je cardan past,
of je moet mazzel hebben (zoals ik) dat je de velg (eigenlijk de naaf) kan ombouwen naar spaak..

niets is onmogelijk...
 
Terug
Bovenaan Onderaan