Velleman transistor ontsteking met led op cb750

Djurre

MF'er
19 sep 2003
121
1
Hoorn
Vandaag maar weer is aan het knutselen geweest aan de cb750.
Het blok heeft nog echt de oude contactpuntjes en dat mag wel is een update gebruiken. Ik heb al is zitten denken om deze om te bouwen naar elektronische ontsteking maar dat kost 160 euro bij Roukama (wereldzaak trouwens, als echte hobbybob dacht ik "dat kan goedkoper". Nu liep ik tegen een grappig zelfbouwsetje aan van Velleman (k2543)
Wat doet het.... normaal gesproken gaat de stroom door de contactpunten naar de bobines als deze open en dicht gaan met als gevolg vonkjes en inbranding van de punten waardoor deze slijten en telkens weer opnieuw afgesteld moeten worden. Het Vellemankitje is een transistorontsteking (transistor is een soort elektronisch relais), met een hele kleine stuurstroom kan je dus een grote stroom schakelen. De contactpunten blijven wel zitten maar worden alleen gebruikt om de transistor te schakelen.
Voordelen, sterkere vonk en geen inbranding van contactpunten.
Gister de bouwpakketjes inelkaar gesoldeerd ik ga ze binnenkort aansluiten op de motor.

Nog een handige aanpassing die elke debiel kan doen.
Als je de punten gaat stellen wil je dat deze exact op het "f-teken" opgaan. Je kan afstellen met een stroboscoop, buzzer, multimeter of de truuk met het lampje.
Je duwt een bijvoorbeeld knipperlichtlampje tegen de aarde en de schroef van het contactpuntje waar de condensator naar toe gaat. Op het moment dat de punten opengaan gaat het lampje branden. Dit is een hele handige manier om af te stellen alleen kom je 4 handen tekort want je moet het lampje vasthouden, schroevendraaier etc.
Oplossing de naar de elektroboer en voor 0,30 euro cent 2 ledjes met een weerstand van 680 ohm gehaald. Het weerstandje aan het ledje gesoldeerd en het ledje aan de grondplaats van de ontsteking gesoldeerd. Afstellen is nu een eitje, gewoon contact aan, krukas op het "F-teken" en grondplaat draaien totdat het lampje gaat branden. Een ledje gebruikt iets van 30 mA dus verwaarloosbaar. Is ook een geweldig gezicht als de motor stationair loopt zonder ontstekingsdeksel, je kan gewoon de ontstekingen tellen.

Als alles werkt wil ik ooit nog is de contactpunten vervangen door opnemers van een sloopmotor of zelf iets bouwen met een hallsensor o.i.d.

(komt nog een filmpje waar de motor loop met ledjes)
 
Vandaag maar weer is aan het knutselen geweest aan de cb750.
Het blok heeft nog echt de oude contactpuntjes en dat mag wel is een update gebruiken. Ik heb al is zitten denken om deze om te bouwen naar elektronische ontsteking maar dat kost 160 euro bij Roukama (wereldzaak trouwens, als echte hobbybob dacht ik "dat kan goedkoper". Nu liep ik tegen een grappig zelfbouwsetje aan van Velleman (k2543)
Wat doet het.... normaal gesproken gaat de stroom door de contactpunten naar de bobines als deze open en dicht gaan met als gevolg vonkjes en inbranding van de punten waardoor deze slijten en telkens weer opnieuw afgesteld moeten worden. Het Vellemankitje is een transistorontsteking (transistor is een soort elektronisch relais), met een hele kleine stuurstroom kan je dus een grote stroom schakelen. De contactpunten blijven wel zitten maar worden alleen gebruikt om de transistor te schakelen.
Voordelen, sterkere vonk en geen inbranding van contactpunten.
Gister de bouwpakketjes inelkaar gesoldeerd ik ga ze binnenkort aansluiten op de motor.

Nog een handige aanpassing die elke debiel kan doen.
Als je de punten gaat stellen wil je dat deze exact op het "f-teken" opgaan. Je kan afstellen met een stroboscoop, buzzer, multimeter of de truuk met het lampje.
Je duwt een bijvoorbeeld knipperlichtlampje tegen de aarde en de schroef van het contactpuntje waar de condensator naar toe gaat. Op het moment dat de punten opengaan gaat het lampje branden. Dit is een hele handige manier om af te stellen alleen kom je 4 handen tekort want je moet het lampje vasthouden, schroevendraaier etc.
Oplossing de naar de elektroboer en voor 0,30 euro cent 2 ledjes met een weerstand van 680 ohm gehaald. Het weerstandje aan het ledje gesoldeerd en het ledje aan de grondplaats van de ontsteking gesoldeerd. Afstellen is nu een eitje, gewoon contact aan, krukas op het "F-teken" en grondplaat draaien totdat het lampje gaat branden. Een ledje gebruikt iets van 30 mA dus verwaarloosbaar. Is ook een geweldig gezicht als de motor stationair loopt zonder ontstekingsdeksel, je kan gewoon de ontstekingen tellen.

Als alles werkt wil ik ooit nog is de contactpunten vervangen door opnemers van een sloopmotor of zelf iets bouwen met een hallsensor o.i.d.

(komt nog een filmpje waar de motor loop met ledjes)
hoezo debiel :+ ben benieuwd of het straks allemaal goed werkt.
succes.
 
Hier is het ploatie. Het setje kost trouwens 15 euro per stuk en je hebt er twee nodig.

Op deze site http://suzuki88.webcindario.com/fm17.htm staat wat plaatjes en schema's van de ontsteking.

full
 
Geinig project, maar reken maar dat je punten moet blijven stellen. Alleen het inbranden is niet de reden waarom ze gesteld moeten worden.... Opname nokje slijt ook... bovendien hebben ze door mechanische belasting (het bewegen :P ) gewoon slijtage...
 
Ja dat slijt natuurlijk ook maar ik denk dat dat allemaal wel meevalt. En het prutsen is ook leuk natuurlijk. Het schijnt dat de motor gewoon mooier moet lopen en het voordeel is dat alles al is voorbereid voor elektronische opnemers.
Misschien dat ik de opnemers met grondplaat van een boldor kan gebruiken en aanpassen?
 
die kitjes bestaan alwel 20jaar van velleman dus dat zit wel snor
de eindtor [tip162] is zo goed in onderbreken :9 dat je originele bobines het ongeveer een halfjaar uithouden :(
zou je kunnen vervangen door die types met losse kabels bv van een boldor
die houden het wel vol
maar spul verloopt nog steeds :?
 
Ja dat slijt natuurlijk ook maar ik denk dat dat allemaal wel meevalt. En het prutsen is ook leuk natuurlijk. Het schijnt dat de motor gewoon mooier moet lopen en het voordeel is dat alles al is voorbereid voor elektronische opnemers.
Misschien dat ik de opnemers met grondplaat van een boldor kan gebruiken en aanpassen?
Is eignlijk ook ideaal voor lange ritten, mocht velleman het begeven, eenvoudig er tussen uit slopen en verder met je contactpunten rijden.
 
Ik heb trouwens een kit liggen waarbij de contactpunten zijn vervangen door ledjes, hoe noemen ze het zo'n lichtbrug schakeleaar of zo. zelfde als in een muis zit. Daar moet dan alleen een stukje elektronica om weer naar 12 volt puls te gaan voor je velleman kit.
 
Ja zoiets was ik ook van plan om te gebruiken, het heet optocoupler.
een led geeft een lichtsignaal naar een ontvanger als er een schijf tussendoor gaat wordt het licht onderbroken en geeft de optocoupler een signaal af. Met dat signaal kan je dan weer de tor schakelen ( die weer je bobine onderbreekt).

trouwens hoe kan je bobine door dit systeem uitfikken? enige dat het kastje doet is de 12 volt die het systeem aangevoerd krijg onderbreken. Opgenomen vermogen wordt volgens mij weer bepaald door de weerstand van de spoelen.


full

optocoupler
 
Djurre, dan ga je dus een plaat maken met 2 vaste gaten? Bij die van mij zitten 2 optocouplers (hehe weer wat geleerd) op waarvan 1 vaste en 1 verstelbare. Vaste stel je met de grondplaat en de verstelbare om vervolgens de andere cilinder(s) op tijd te zetten.

Maar goed eigenlijk moet je zoiets hebben als een 123-ontsteking met voorgeprogrammeerde ontstekingscurve.
 
als je bobine een lage weerstand heeft bv 1ohm of nog minder als je er dan kontinu 12 volt op zet is het opgenomen vermogen te groot en verbrandt je bobine
het velleman kitje begrenst automatisch op een ampere of 5 [dacht ik]
een optocopler wordt ook wel lichtsluis genoemt
 
Goed idee!
Als je het systeem helemaal elektronisch wil maken kun je van een oude Ford de Hall-gever afslopen. Ik heb t geprobeerd op mn Yamaha RD maar kwam erachter dat ik niet genoeg ruimte (er moet een rotor/scherm met een diameter van zo'n 5cm gemonteerd worden op t asje) had om t zaakje te monteren.
Interesse?
 
Ik heb is even zitten kijken naar de contact punten, deze staan iets van 180 graden open en 180 graden dicht. als de punten dicht staan loopt er pas een stroom door de bobine. Als ik nu een hele korte puls geef van (stel 5 graden) wordt de bobine de rest van de tijd opgeladen en wordt dus bijna 2 keer zo zwaar belast. ff op letten dus. Onstekingscurve is eigenlijk helemaal niet nodig, de signaalgever komt gewoon op de mechanische vervroeger. ( eigenlijk hetzelfde systeem als de goed oude bol d'ors, hall sensor met mechanische vervroeger en transistorontsteking).

Optocouplers kan ik trouwens uit een muis slopen, zit hetzelfde systeem in.
 
Moet er trouwens bij het velleman kitje de originele condensator gebruikt worden? (Ik kon het niet helemaal opmaken uit die spaanse site wat de delco psies was nl, volgensmij was dat de bougie. Dus dan heb je je oude condensator niet nodig? (is 0.22uF dan genoeg?)
 
Gaan die ledjes niet stuk joh? er staat immers een hoge spanningspiek zodra de puntjes open gaan de led kan wel even zo`n piek hebben.
 
Originele condensator kan eruit gehaald worden, die 0,22 moet genoeg zijn.
Trouwens led is aan een weerstand gekoppeld en die spanningspieken vallen volgens mijn wel mee gewoon 12 v, 0 volt. Mochten ze er wel uit knallen (wat ze nog niet gedaan hebben) plaats ik er gewoon een diode voor.
 
Hou je wel rekening met hoge(!) inductiespanningen vanaf je bobines?in een bobine zit namelijk een spoel en deze heeft namelijk de nare eigenschap dat er een hoge spanning bij plotseling afschakelen gegenereerd wordt.
 
Dat is juist het hele id achter een bobine 8-)

Hmm dus maar een 0.22uf condensator :)
Deze week ff printje inmekaar flanzen... ff testen :)
 
die hoge spanningpiek aan de 12 v zijde kan wel oplopen tot 400 a 500 v
die velleman zitten 2zeners om het spul te beveilegen dacht 2x 150v in serie
 
klopt zitten idd twee zenerdiodes, ik snapte al niet waarom ze in serie zaten maar ik snap em nu. Je kan zelf bouwen maar een kitje kost 15 euro per stuk, daar kan je bijna niet zelf voor gaan etsen en onderdelen halen.

Ik heb het vellemankitje vanmiddag getest met een proefopstelling en dit werkt.
 
als je zelf die aansturing inelkaarfabriekt zonder punten met zo'n lichtsluis heb je een prima electroniesche ontsteking gemaakt :}

als het heel blijft :?
 
Vanmiddag maar is de vellemankitjes aangesloten.
Werkt perfect, de condensatoren weggehaald, zooitje ff aangesloten en rijden maar. Het zit nu nog in proefopstelling dus alles met tape.
Binnenkort ff een kastje kopen en een nette draadboom maken met hondakleurtjes en aansluitingen. Wat me opviel was dat de motor stationair ook erg mooi en regelmatig liep. Met de originele punten wou ie nog wel is een slag missen en sputteren. Ik heb de motor ook is ff doorgetrokken tot de 10.000 toeren, gaat lekker maar je merkt wel dat je dan toch echt aan de top van het blok zit kwa toeren. Het blijft een enkelnokker met tuimelaartjes en dat volgt het volgens mijn allemaal niet zo meer bij 10.000 toeren.
Gister bij de elektroshop ff optocouplers gekocht. Binnenkort maar is gaan knutselen en de punten vervangen.

full
 
Vanmiddag maar is de vellemankitjes aangesloten.
(Afbeelding)

Djurre,

Hoe heet worden die dikke koellichamen? Volgens mij zijn die wat "oversized". Als ze niet echt heel warm worden, en aarde is hetzelfde van die darlington, kan weelicht de accubak, of een ander plaat stalen deel van het frame als koellichaam gebruikt worden? De ruimte is nogal schaars nl. Waar ga jij ze plaatsen?


NB Ik heb vroeger wel eens gereden met alléén een Darlington en een weerstand in de basis. Als proefje ging dat prima. Levensduur niet echt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan