Velleman transistor ontsteking met led op cb750

Het jammere van deze techniek vind ik dat je nog steeds zit met je mechanische vervroeger, dan kun je net zo goed voor 30 euro 2 velleman kitjes gebruiken.
 
Maar een mythbuster achtig iets :) Lijkt me top!

Laten we hier ´s een project van gaan maken Erwin, hangen we de scoop eens een keer aan mijn motor! Kunnen we eens kijken wat er precies gebeurt, al moet ik wel zeggen dat ik niet echt schokkende uitslagen verwacht wbt het vernielen van je bobines. De werking van de velleman set is niet zodanig anders dat deze de contactpunten kan vernielen lijkt mij.
 
Laten we hier ´s een project van gaan maken Erwin, hangen we de scoop eens een keer aan mijn motor! Kunnen we eens kijken wat er precies gebeurt, al moet ik wel zeggen dat ik niet echt schokkende uitslagen verwacht wbt het vernielen van je bobines. De werking van de velleman set is niet zodanig anders dat deze de contactpunten kan vernielen lijkt mij.
Doen we! Volgende keer met een bakkie erbij, hangen we ff de scoop eraan en maken we er wat plaatjes van :)
 
goeiedag, ik las in dit forum over de onderhoudsvrije ontsteking van " Tonverh", nu heb ik een cb waar al een electronische ontsteking inzit maar daar heb ik geen probleem mee.
ik heb wel een guzzi staan waar ik wel een ontstekings probleem mee heb is zo'n set ook voor een guzzi te koop, had al ff gezocht maar kon nix vinden.
lijkt mne een goede oplossing.
 
Beste mensen,

als electronica technicus heb ik wel wat kanttekeningen bij het gebruik van electronische ontstekinegen enzo.

Er zijn componenten die gespecificeerd zijn voor een temperatuurbereik vanaf 0 graden, dit betekent dat beneden die temeperatuur de werking niet meer gegarandeerd is, Let hierop! (al denk ik dat het simpele velleman schakelingetje daar niet zoveel last van heeft).
optocouplers en IC's zijn hier wel gevoelig voor!

Vocht is ook een groot gevaar en daarom wordt bij professionele toepassingen de printen flink in de lak gezet of ingegoten in een polyesterachtige substantie of zoiets, bij aftermarket spul is dit vaak niet het geval en dan is het binnen notime stuk.

Mijn advies is dus om dergelijke schakelingen goed in de lak te zetten zodat het vochtvirus niet kan toeslaan.
 
Laten we hier ´s een project van gaan maken Erwin, hangen we de scoop eens een keer aan mijn motor! Kunnen we eens kijken wat er precies gebeurt, al moet ik wel zeggen dat ik niet echt schokkende uitslagen verwacht wbt het vernielen van je bobines. De werking van de velleman set is niet zodanig anders dat deze de contactpunten kan vernielen lijkt mij.
En? Is hier nog wat uit gekomen? Ik zit eea na te zoeken over die Velleman kitjes, en ik ben erg benieuwd.
 
En? Is hier nog wat uit gekomen? Ik zit eea na te zoeken over die Velleman kitjes, en ik ben erg benieuwd.

Om eerlijk te zijn hebben we er nooit meer aan gedacht, was eigenlijk dit hele topic al weer vergeten. Maar ik heb al enkele jaren de velleman setjes, waterdicht ingebouwd, in gebruik en ze bevallen nog steeds prima. Ik kan ze echt aanraden!
Tijdens de vorst van een aantal week terug was het nog steeds starten lopen met mijn oude GS.
 
Wat Velleman betreft, kijk ook ff bij reviseren van een Shovelhead (Harley Davidson)-
Gewoon een perfect kitje voor weinig geld.
 
Hallo,

mijn kennis van electronica beperkt zich tot wat theorie bij een procestechniek cursus, maar als ik het goed lees zijn de Velleman sets ontworpen voor 12 volt en gaan deze dus met 6 volt niet werken ?. Optie om hem werkend te krijgen is dan in de originele ontsteking een 12 volt spoel te monteren mits die al past, of is er een andere mogelijkheid om de set met 6 volt te laten werken ?.

Mijn dank is groot !
Eric
 
Velleman zegt heel terecht dat je de originele condensator moet verwijderen. De combinatie contactpunten-condensator zorgt nl. voor een veel hogere spanning dan 12V aan de primaire kant van de bobine. Zou je deze hoge spanning in de ingang van de velleman kit aanbieden dan is de kans groot dat je kit gelijk naar de haaien is. Die transistor kan die hogere spanning nl. niet verdragen aan zijn ingang.

Ben benieuwd of er ook kitjes zijn die gestuurd worden door pick-up spoelen ipv contactpunten.
 
Velleman zegt heel terecht dat je de originele condensator moet verwijderen. De combinatie contactpunten-condensator zorgt nl. voor een veel hogere spanning dan 12V aan de primaire kant van de bobine. Zou je deze hoge spanning in de ingang van de velleman kit aanbieden dan is de kans groot dat je kit gelijk naar de haaien is. Die transistor kan die hogere spanning nl. niet verdragen aan zijn ingang.

Ben benieuwd of er ook kitjes zijn die gestuurd worden door pick-up spoelen ipv contactpunten.
Ik denk dat die kitjes er vast wel zijn, al moet je dan ook magneetjes aanbrengen voor de pickup-spoel.
 
dan zou het in theorie moeten werken, maar vaak zit er in je cdi ook een electronische vervroeger en ik denk dat die niet in het velleman kitje zit, dus ik weet niet hoe dat uitpakt op je motor

Yep, in de velleman kit is geen vervroeger aanwezig. Ze zijn er bij velleman van uit gegaan dat de originele mechanische vervroeger blijft zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan