Vandaag maar weer is aan het knutselen geweest aan de cb750.
Het blok heeft nog echt de oude contactpuntjes en dat mag wel is een update gebruiken. Ik heb al is zitten denken om deze om te bouwen naar elektronische ontsteking maar dat kost 160 euro bij Roukama (wereldzaak trouwens, als echte hobbybob dacht ik "dat kan goedkoper". Nu liep ik tegen een grappig zelfbouwsetje aan van Velleman (k2543)
Wat doet het.... normaal gesproken gaat de stroom door de contactpunten naar de bobines als deze open en dicht gaan met als gevolg vonkjes en inbranding van de punten waardoor deze slijten en telkens weer opnieuw afgesteld moeten worden. Het Vellemankitje is een transistorontsteking (transistor is een soort elektronisch relais), met een hele kleine stuurstroom kan je dus een grote stroom schakelen. De contactpunten blijven wel zitten maar worden alleen gebruikt om de transistor te schakelen.
Voordelen, sterkere vonk en geen inbranding van contactpunten.
Gister de bouwpakketjes inelkaar gesoldeerd ik ga ze binnenkort aansluiten op de motor.
Nog een handige aanpassing die elke debiel kan doen.
Als je de punten gaat stellen wil je dat deze exact op het "f-teken" opgaan. Je kan afstellen met een stroboscoop, buzzer, multimeter of de truuk met het lampje.
Je duwt een bijvoorbeeld knipperlichtlampje tegen de aarde en de schroef van het contactpuntje waar de condensator naar toe gaat. Op het moment dat de punten opengaan gaat het lampje branden. Dit is een hele handige manier om af te stellen alleen kom je 4 handen tekort want je moet het lampje vasthouden, schroevendraaier etc.
Oplossing de naar de elektroboer en voor 0,30 euro cent 2 ledjes met een weerstand van 680 ohm gehaald. Het weerstandje aan het ledje gesoldeerd en het ledje aan de grondplaats van de ontsteking gesoldeerd. Afstellen is nu een eitje, gewoon contact aan, krukas op het "F-teken" en grondplaat draaien totdat het lampje gaat branden. Een ledje gebruikt iets van 30 mA dus verwaarloosbaar. Is ook een geweldig gezicht als de motor stationair loopt zonder ontstekingsdeksel, je kan gewoon de ontstekingen tellen.
Als alles werkt wil ik ooit nog is de contactpunten vervangen door opnemers van een sloopmotor of zelf iets bouwen met een hallsensor o.i.d.
(komt nog een filmpje waar de motor loop met ledjes)
Het blok heeft nog echt de oude contactpuntjes en dat mag wel is een update gebruiken. Ik heb al is zitten denken om deze om te bouwen naar elektronische ontsteking maar dat kost 160 euro bij Roukama (wereldzaak trouwens, als echte hobbybob dacht ik "dat kan goedkoper". Nu liep ik tegen een grappig zelfbouwsetje aan van Velleman (k2543)
Wat doet het.... normaal gesproken gaat de stroom door de contactpunten naar de bobines als deze open en dicht gaan met als gevolg vonkjes en inbranding van de punten waardoor deze slijten en telkens weer opnieuw afgesteld moeten worden. Het Vellemankitje is een transistorontsteking (transistor is een soort elektronisch relais), met een hele kleine stuurstroom kan je dus een grote stroom schakelen. De contactpunten blijven wel zitten maar worden alleen gebruikt om de transistor te schakelen.
Voordelen, sterkere vonk en geen inbranding van contactpunten.
Gister de bouwpakketjes inelkaar gesoldeerd ik ga ze binnenkort aansluiten op de motor.
Nog een handige aanpassing die elke debiel kan doen.
Als je de punten gaat stellen wil je dat deze exact op het "f-teken" opgaan. Je kan afstellen met een stroboscoop, buzzer, multimeter of de truuk met het lampje.
Je duwt een bijvoorbeeld knipperlichtlampje tegen de aarde en de schroef van het contactpuntje waar de condensator naar toe gaat. Op het moment dat de punten opengaan gaat het lampje branden. Dit is een hele handige manier om af te stellen alleen kom je 4 handen tekort want je moet het lampje vasthouden, schroevendraaier etc.
Oplossing de naar de elektroboer en voor 0,30 euro cent 2 ledjes met een weerstand van 680 ohm gehaald. Het weerstandje aan het ledje gesoldeerd en het ledje aan de grondplaats van de ontsteking gesoldeerd. Afstellen is nu een eitje, gewoon contact aan, krukas op het "F-teken" en grondplaat draaien totdat het lampje gaat branden. Een ledje gebruikt iets van 30 mA dus verwaarloosbaar. Is ook een geweldig gezicht als de motor stationair loopt zonder ontstekingsdeksel, je kan gewoon de ontstekingen tellen.
Als alles werkt wil ik ooit nog is de contactpunten vervangen door opnemers van een sloopmotor of zelf iets bouwen met een hallsensor o.i.d.
(komt nog een filmpje waar de motor loop met ledjes)