Velorex 700 aan Pan-European

BigAp

Rookie
16 mrt 2004
12
0
Empel
Heb kort geleden een Velorexje 700 op de kop weten te tikken en wil die nu aan mijn Pan hangen, schroeven, lassen enz.
Waarom: Ik wil zo nu en dan eens met een bakkie rijden (wel eens handig als je niet alleen de kroeg uit komt) maar de rest van de tijd solo rijden.
Zoek dus rijdens met ervaring met een velorexje aan een Pan. Zo ook met rijdens die dat bakkie er zelf aan hebben gezet of eventueel aan kunnen geven hoe de Handelaar die bak eraan heeft gezet.

Wie kan mij helpen???
 
Volgens mij is zo'n Velorex veel te licht om aan je Pan te hangen :?
 
Volgens de importeur "geen enkel probleem" (Verstegen uit Schaijk)

Aanbouwkosten daar: 850 Euries. Dus enkel de aanbouw, geen aanpassingen aan de motor, voorvork ed.

Wat voor problemen moet ik verwachten als die aanbouw doorgaat, begin nl. a;l wat te twijfelen...... :]
 
Aanbouwen op zich is geen probleem. Maar zo'n licht bakkie aan een zware Pan rijdt niet lekker (zeggen de experts). Bakkie gaat te snel van de grond af etc.
 
Eventueel het bakkie verzwaren???

Kan het een probleem zijn of worden als de voorvork in originele staat blijft, is nl. handig tijdens het solo rijden.
 
Volgens de importeur "geen enkel probleem" (Verstegen uit Schaijk)

Aanbouwkosten daar: 850 Euries. Dus enkel de aanbouw, geen aanpassingen aan de motor, voorvork ed.

Wat voor problemen moet ik verwachten als die aanbouw doorgaat, begin nl. a;l wat te twijfelen...... :]

dat Bakkie is gewoon te licht,als je met zo een licht Bak aan een Pan gaat rijden
hangt in elke rechtse Bocht je Bak in de Lucht.
Ik heb het vermoeden dat je er Spijt van krijgt!!
 
Eventueel het bakkie verzwaren???

Kan het een probleem zijn of worden als de voorvork in originele staat blijft, is nl. handig tijdens het solo rijden.

de constructie van zo'n bakkie is veel te licht om de enorme krachten in linker bochten te weerstaan (op den duur), kies een bak die voor zo'n zware motor gebouwd is, voor je eigen veiligheid
 
begin al aardig overtuigd te raken. Baal er overigens wel van dat me dit niet door de (betrouwbare) handelaar verteld is.

Kwil de Pan graag houden dus zal een kleiner fietsje voor het bakkie moeten zoeken.

zijn er specifieke dingen waar ik dan nog op moet letten?

:(
 
begin al aardig overtuigd te raken. Baal er overigens wel van dat me dit niet door de (betrouwbare) handelaar verteld is.

Kwil de Pan graag houden dus zal een kleiner fietsje voor het bakkie moeten zoeken.

zijn er specifieke dingen waar ik dan nog op moet letten?

:(

Betrouwbare Handelaaren?? Bestaan die dan??
Dat is bij de meeste Daelers al een Probleem!!
Als je een kleinere Motor aanschaft zorg er dan wel voor dat die Cardan heefd
en dat je geen Hulpframe nodig hebt, dat spaart een Bult Geld.
 
begin al aardig overtuigd te raken. Baal er overigens wel van dat me dit niet door de (betrouwbare) handelaar verteld is.

Kwil de Pan graag houden dus zal een kleiner fietsje voor het bakkie moeten zoeken.

zijn er specifieke dingen waar ik dan nog op moet letten?

:(
Er staat zelfs een opmerking ergens op dit forum over het feit dat Verstegen regelmatig velorexjes aan 'te' zware motoren hangt. Ik geloof in een topic van uralrijder. En da's er eentje met behoorlijk wat ervaring en connecties op motor & zijspan gebied. ;)


Ik zal het topic eens terug zoeken... -> was topic van Moturist met verwijzing naar deze post van uraltijder:

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/24906/singlepost/620800
 
Laatst bewerkt:
Ben op het net al aan het neuzen geweest voor een cx-je.

Toch leuk om eens een jaartje te proberen!!

(Heb die zijspanboer trouwens nog gesproken,zijn reactie als volgt:
'( :( :? :(
 
In de USA en Duitsland versterken ze de Velorex frames/wielassen. Als je dan ook nog een steviger wiel inzet en het zwaarder maakt kan het misschien wel aan een Pan maar dan heb je m.i. al bijna een "nieuw span" gemaakt.
http://www.sidecon.de/velorex.htm

De CX mist dacht ik de voorste framebuis/buizen voor het motorblok langs. Dan is er wel een hulpframe nodig om de voorste zijspanbevestigingen goed te kunnen bevestigen.

full
 
Ben op het net al aan het neuzen geweest voor een cx-je.

Toch leuk om eens een jaartje te proberen!!

(Heb die zijspanboer trouwens nog gesproken,zijn reactie als volgt:
'( :( :? :(
Ik lees toevallig net dat er eentje z'n cx de deur uit wil doen in 't prutspruttel-topic -> pruts&pruttel meeting 1 (ceebee/brabant editie


Die reactie van '( :( :? :( lijkt me logisch. Hij zal zelf een andere mening hebben en dat mag. ;) Zelf lijkt 't me toch vrij logisch om een span van 70kg niet aan een motor van 250+ kiloos te hangen, maar echt weten doe ik 't iig niet. O-)
 
Ap, het doet me zeer maar ik moet die andere gasten toch gelijk geven. Die Velorex-bakkies zijn leuke dingen, maar wel licht. En da's iets wat je van zo'n Pan niet kan zeggen (dat licht dus), de combinatie is gewoon uit balans. Het is natuurlijk mogelijk om het chassis van die bak te verzwaren, maar volgens mij kom je dan qua kosten niet meer zo gunstig uit. De lichtere fiets lijkt me dan ook de beste oplossing.

Als je een lichte fiets zoekt en aangezien je het nog wilt proberen - neem ik aan - niet teveel geld wilt uitgeven kan ik je het volgende aanraden. Velorex is van Tsjechische makelij en heeft zijn bakkies dan ook min of meer ontworpen voor fietsen die daar ook vandaan komen. Jawa dus. :} Geen krachtpatsers, maar met een kleiner voortandwiel t.w.v. enkele tientjes komt zo'n combinatie prima van z'n plaats, de techniek is eenvoudig en ook de aanbouw is tamelijk simpel. Nu alleen nog een stuurdempertje en voor weinig (zo'n fietsie heb je tweedehands vanaf 'n paar honderd Euri) mag je jezelf zijspanner noemen.
 
Ab
Heb zo'n Velorex aan een HD elektra glide gehangen. Ging volgens Verstegen prima
Had echter 2 problemen
Rechterbocht-was direct weer een motorfiets zonder bak met puist aan de zij
Linkerbocht-bij te snelrijden was het gevoel: bakwiel komt onder de fiets door zetten.
Heb motor maar weer solo gemaakt en bak verkocht.
toe op markt plaats een gl1100 met eml bak gevonden voor de prijs van nog geen nieuwe bak. Rijd veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter en veiliger
dus Velorex bak aan een Pan?????????????? niet doen. Voorkomt nieuw motor pak kopen.
 
Dag wezens,
ik ben nieuw op dit forum maar heb daarintegen enige ervaring met zijspannen.
de laatste 12 jaar heb ik verschillende soorten meuk samengesteld en gereden.
op het forum lees ik steeds weer vragen in de strekking van: "kan ik een velorexje aan mijn GL1600 hangen".
het enige juiste antwoord is, ja dat kan, net zo goed als aan een poffertjeskraam of aan een solex.
Wijs is dit echter niet omdat dit bakje daar te licht voor is.
De vuistregel is dat je bakje iets meer als de helft van het gewicht van je motor moet zijn.
Bij een goldwing zal je dus zo'n 200 kilogram van je motor af moeten zien te halen.
Het alternatief is 200 kilo zand in de velorex storten.
Verstegen in schaik verkoopt lichte bakjes en zal je dus in zijn eigen belang op andere gedachten proberen te brengen maar hou je aan de gewichtsregel en bouw een combinatie die bij elkaar past.
 
De vuistregel is dat je bakje iets meer als de helft van het gewicht van je motor moet zijn.
Bij een goldwing zal je dus zo'n 200 kilogram van je motor af moeten zien te halen.
Het alternatief is 200 kilo zand in de velorex storten.
Is dat allemaal ledig gewicht of juist inclusief in/op-zittende(n)???
 
Ik ben wel vaker Velorex bakken tegengekomen die aan een zwaardere motor hangen, altijd problemen met die wiel as, ik ben zelf bezig met een eigen frame en pas daar een as toe van een VW Golf. deze as is gemakkelijk te monteren met 4 boutjes en dan neem je de remmen en wiel ook mee in de constroctie.

Maak van de bevestiging aan de motor een 4 punts systeem en versterk het frame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan