Velorex 700 span project

VerteX

MF veteraan
23 jan 2007
1.433
0
Zuid - Holland
Hoi allemaal, sinds vorige week ben ik eigenaar geworden van een losse zijspan.
Na 5 jaar motorrijden is het dan eindelijk tijd geworden om het span rijden te proeven.
Het is een Velorex 700 geworden die ik voor een mooi bedrag kon overnemen, de bedoeling is om een motor erbij te kopen en zo de combinatie compleet te maken.

Het doel is om met de zijspan naar treffen te gaan in de winter, voornamelijk het AET bij de Nürburgring. Voor het normale woon werk verkeer zal ik de motor gebruiken, want de motor + zijspan past niet in de tuin.

In dit topic zal ik de voortgang bijhouden van het project, zodat jullie kunnen zien hoe mijn span tot leven komt. Vragen, verbeteringen en tips zijn natuurlijk welkom !

To do list :

Fase 1

- Elektra controleren Velorex, knipperlicht voorkant doorverbinden naar achterkant kabelboom
- Motor gekocht, Yamaha SR 250

Fase 2

- Opmeten maten bak
- Opmeten maten SR 250
- 3D model maken van al het moois
- Frame maken ter versteviging ( SR 250 )
- Motor bevestigingen maken ( 4x )
- Beugels aflassen
- Rem van de bak bevestigen aan SR 250

Fase 3

- Buizen onderframe vastmaken aan Yamaha
- Uitlijnen toesporing en vlucht
- Elektra doorverbinden ( motorfiets en bak )
- Testrijden en de Velorex opnieuw afgesteld
- Het plastic windscherm is gescheurd, gemaakt met RVS strip
- Alle punten nalopen en wat extra aandacht besteden
- Keuring RDW ( 21-3-2014 )

Fase 4 - Accessoires maken voor het kamperen

- Navigatiesteun
- Parasolhouder ( bevestigd op de achterste schoorstang )
- Plank om spullen op te leggen ( buddyzit passagier )
- De Velorex 700 blauw spuiten
- Voorvork stabilisator maken

Datum : 16-10-2013

1isx.jpg

zeot.jpg

qlhi.jpg

ncox.jpg

5fnz.jpg


Resultaat van de dag

7lb5.jpg

qdzp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welkom!
Leuke bak voor weinig geld, we hadden hem al gespot ( zie het aankoop tip van de week topic)
Het is maar en licht bakje dus je moet er een niet al te zware fiets naast zetten anders is het geen evenwichtige combi.
Of je moet het bakje verzwaren natuurlijk.
De originele as van de Velorexjes is trouwens wat dun uitgevoerd heb ik begrepen.
 
Welkom !

Projectjes, altijd leuk !

Je hebt iig lekker de ruimte, en een heftruck tot je beschikking :P



PS; wat wordt daar gefabriekt ?
 
Laatst bewerkt:
Het is een hal waar ze grondstoffen opslaan / bewerken voor technisch keramiek, het is er een zooitje. Maar ach ik kan droog knutselen :)
Die heftruck is ideaal, ook ben ik weg van de pallet. De span past er perfect op.

De nadelen van mijn Velorex 700 voor zover ik weet :

- zwakke originele wielas.
- zwakke originele veer
- frame kan scheuren ( upgrade is 2 buizen in V vorm ertussen lassen )
- plastic spatbord scheurt snel ( stalen versie zit er nu op )
- plastic windscherm verweert en is poreus.

Het lijkt mij dat als je de bak niet overbelaad, niet op 2 wielen rijdt en normaal
drempels neemt. De as het wel uithoud, of zit ik er naast ?
 
Laatst bewerkt:
Het is een hal waar ze grondstoffen opslaan / bewerken voor technisch keramiek, het is er een zooitje. Maar ach ik kan droog knutselen :)
Die heftruck is ideaal, ook ben ik weg van de pallet. De span past er perfect op.

De nadelen van mijn Velorex 700 voor zover ik weet :

- zwakke originele wielas.
- zwakke originele veer
- frame kan scheuren ( upgrade is 2 buizen in V vorm ertussen lassen )
- plastic spatbord scheurt snel ( stalen versie is beter )
- plastic windscherm verweert en is poreus.

Het lijkt mij dat als je de bak niet overbelaad, niet op 2 wielen rijdt en normaal
drempels neemt. De as het wel uithoud, of zit ik er naast ?

welkom hier
Je zijspan ziet er wel netjes uit en staat nog mooi in de lak .

Ik heb nog een ijzeren orgineel velorex spatbord liggen als je intresse hebt moet je maar effe een prive bericht sturen
 
welkom hier
Je zijspan ziet er wel netjes uit en staat nog mooi in de lak .

Ik heb nog een ijzeren orgineel velorex spatbord liggen als je intresse hebt moet je maar effe een prive bericht sturen

Foutje van mij in de tekst, de stalen versie zat er bij mij al op. :)
 
Hoi Welkom :W
Mooi bak, voor een mooie prijs. Hellraiser heeft gelijk wat de as betreft. Het probleem zit niet in de kuilen en drempels, maar in rechterbochten. Dan leunt je hele combinatie op het wieltje en wil er overheen drukken.
Daarom ook een bijpassende motor zoeken. Een Goldwing vouwt dat asje zo om. Ik ben een groot voorstander van afslijpen en een VW naaf er op lassen.
Als trekker zou ik op zoek gaan naar een CX500, of een CB400N. De andere Japanners hebben vast een leuk equivalent, maar blijf wel onder de 200kg, en in de buurt van de 50pk.
 
Laatst bewerkt:
Of een VW naaf er op knuppen en een toffe 600 cc zoeken :P voor een beetje meer power
 
Nu stond er 2 jaar terug in Genemuiden een span waarvan het wiel er ook heel vrremd uitzag. Reed prima volgens de eigenaar maar het zag er heel vreemd uit, ook scheef en krom.
 
wij hebben er hier eentje bollen met bandit 1200 er aan wel met auto wiel
dus het kan best met een dikke er aan :)
 
Ik zou voor iets moderners gaan. Deze bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Onverslijtbaar, licht, zuinig in gebruik en sterk zat (58pk) en aangezien iedere rijschool ze als lesfiets heeft gehad kosten de onderdelen ook niks. Daarnaast is het ern mooi ouderwets frame (lekker makkelijk aanbouwen) en een redelijk modern blok (halve fireblade!).


Ik persoonlijk zou voor dit gaan , is niet duur , is goed en heeft 50 pk :Y :Y :Y
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 
wij hebben er hier eentje bollen met bandit 1200 er aan wel met auto wiel
dus het kan best met een dikke er aan :)

Misschien dan wel de spoorbreedte een beetje groter maken. Mijn Beemer ligt een stuk vaster op de weg dan mijn vorige Velorex/Fazer span.
 
Nu stond er 2 jaar terug in Genemuiden een span waarvan het wiel er ook heel vrremd uitzag. Reed prima volgens de eigenaar maar het zag er heel vreemd uit, ook scheef en krom.

dat was een R60 (6 of 7) met een jupiter bak eraaan.
Volgens mij had de eigenaar gewoon geen zin om er iets aan te doen.
 
ik heb ook gewoon een velorex naast mijn goldwing staan, welliswaar met een 20 mm wiel as en een behoorlijk brede spoorbreedte van de combinatie en een eigenbouw zijspanframe voor ietsje meer gewicht en een LPG tank in de bak als balansgewicht, maar dat houdt de combinatie nog steeds in zijn totaal behoorlijk licht, dus komt het ook nog enigszins vooruit.

dus om je nog iets meer te laten twijfelen; het maakt niet uit wat je er naast knupt als je maar zorgt dat de combi uiteindelijk in balans is :)
 
Hoi Welkom :W
Mooi bak, voor een mooie prijs. Hellraiser heeft gelijk wat de as betreft. Het probleem zit niet in de kuilen en drempels, maar in rechterbochten. Dan leunt je hele combinatie op het wieltje en wil er overheen drukken.
Daarom ook een bijpassende motor zoeken. Een Goldwing vouwt dat asje zo om. Ik ben een groot voorstander van afslijpen en een VW naaf er op lassen.
Als trekker zou ik op zoek gaan naar een CX500, of een CB400N. De andere Japanners hebben vast een leuk equivalent, maar blijf wel onder de 200kg, en in de buurt van de 50pk.

Ik was al op de jawa 350 en de gsx 400 aan het sniperen, maar de cx 500 en cb 400 N ga ik nu meenemen in mijn klopjacht. Danku :Y

Ter 'inspiratie' :X

[afbeelding]
@Handewasser

Jeetje, dat ziet er niet echt smakelijk uit :/ Gelukkig kan ik bevestigen dat mijn as ( nog ) wel recht is. Maar een dikkere as heeft ook mijn voorkeur. Voor mij is het nu prioriteit om een motor te kopen, zodat de span vóór 12 februari 2014 klaar is.
A.s zondag staat de reparatie van de knipperlicht kabel in de planning samen met het plaatsen van de ringen.
 
Ik heb een velorexje naast een K100 hangen, maar alleen de bak is origineel velorex, rest is eigenbouw, (zwaar uitgevoerd) en een opel naaf en wiel.
dus eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal,

Maar ook aan velorexframe is redelijk makkelijk een autonaaf te lassen (of zelfs schroeven)
 
Heb nog een gpz 550 project, zit andere tank op en kontje van z 650

Hyperpro vering, let op wel project

Staat op mp, wilde er zelf ook span aan bouwen
 
Terug
Bovenaan Onderaan