Ventilator blijft uit Yamaha XTZ750

MikeXTZ750

MF'er
21 mrt 2022
84
35
Hoi mede motormuizen,

Ik ga lekker met het berichten plaatsen op dit forum. Wil alles helemaal snor hebben voor mijn grote reis naar de sahara over een maandje, vandaar de zorg.
Het valt me op dat de ventilator van de XTZ750 nooit aan gaat. Ik heb gelezen dat dit bekend is bij deze beestjes omdat ze ontwikkeld zijn voor de woestijn.
Mijn temperatuurmetertje is 1x iets over de helft gegaan in de zomer bij file rijden. Dit is dan al uitzonderlijk hoog omdat hij normaalgesproken nooit boven 1/3de komt.
Nu ga ik over een maandje naar de woestijn met de oude rakker en maak me wel wat zorgen dat de ventilator schakelaar miss wel kapot is (ventilator werkt wel, keer met 12V spanningsbron getest).
Weet iemand bij welke stand van de temperatuurmeter de ventilator aan moet gaan? Is dit pas wanneer de meter bijna tegen het rood aan zit? Of rond 3/4de uit?
Ik overweeg om de motor na een lange rit 15 minuten stationair te laten lopen tot de meter het rood aan tikt en te kijken wat er gebeurd.
Ik kom van de 2 takt brommmer wereld af (Kreidler) en heb al enige ervaring met warmlopers, heb dus enige angst om op deze manier de werking van de ventilator te controleren.
Kan dit kwaad?

Ik overweeg misschien om een schakelaar tussen de accu en de ventilator te plaatsen zodat ik hem handmatig aan kan zetten.
 
Ventilator gaat bij veel motoren boven de 100 graden pas aan, dat is meestal als je lang stilstaat.

Zou de meter niet in het rode laten komen, als die vlak voor het rode niet aan is gegaan dan is waarschijnlijk je thermoschakelaar kapot.

Als je graag wil dat je ventilator eerder aangaat, dan kan je er ook een tehermoschakelaar in zeten met een lagere temperatuur, dat die bijvoorbeeld op 90 graden al gaat draaien.
 
Kun je niet de stekker van de temperatuurschakelaar overbruggen? De ventilator hoeft alleen te 'denken' dat het warm is, als je begrijpt wat ik bedoel. Geen risico, wel uitsluitsel. Ik heb het bij een Seat wel eens gedaan met een paperclip, zou met een motorfiets ook wel moeten kunnen lijkt me.

edit: ik vond op google een kerel die met een XTZ660 de temp. switch overbrugd heeft, om de fan te testen. Dus lijkt me dat dat met jouw 750 ook wel kan. Zijn schakeltemperatuur van de fan is overigens pas bij 105 graden C, volgens het topic. Staat helaas niet in hoe je het moet overbruggen, anders had ik het wel gelinkt voor je. Hoedanook, het kan niet heel ingewikkeld zijn, de stekker heeft ws maar 3 draden.

Edit 2: deze man doet het bij een auto, principe blijft hetzelfde. Actie vanaf 2:00 Youtube link

Edit 3: ik zie dat je weet dat de fan goed is. Als je wilt weten of je temperatuurschakelaar goed is, kun je m lossleutelen, en de schakelaar 105 graden maken, en dan meten of de weerstand tussen de contacten omlaag gaat. Kijk uit met hitte :'). Bijvoorbeeld zo dus.
 
Laatst bewerkt:
Mij is het al een aantal keren gelukt om de ventilator aan te krijgen.
Daarvoor moet je hem wel flink op z`n klote geven.:]

De fan slaat pas aan bij 105 graden en slaat weer uit bij 98 graden.
Korte uitleg:
Links op de foto zie je de voeler van de temperatuurmeter die staat geheel los van de werking van de fan.
Hier zit 1 stekkertje op die naar je temp meter gaat.

Rechts zie je de fanschakelaar, hier zitten 2 stekkertjes op, bij 105 graden verbindt hij het ene draadje door met de andere zodat je fan stroom krijgt.
Er zit ook nog een zekering tussen die zit onder je tank in de kabelboom.
Maar ik las al dat de fan het doet dus die zal ok zijn.
Wat je kan doen is de stekkertjes die op de fanschakelaar zitten op een aan/uit knopje zetten.
(Je kan ze ook even tegen elkaar houden want dat gaat je fan aan)
Maar dan moet je wel continu de temp in de gaten houden.
En juist als die oploopt ben je druk met rijden bezig dus ik zou het lekker zo laten zoals het is.

Het is een ténéré vernoemd naar de Ténéré woestijn daar waar de temperaturen behoorlijk op kunnen lopen.
IMG_7571 2.jpeg

Maar nu ben ik natuurlijk wel benieuwd in welke woestijn jij je suup uit gaat laten?:9~
 
Maak je geen zorgen Mike, dat die fan niet aanslaat is normaal bij de XTZ 750, als je een keer bij 40 graden 5 minuten voor een stoplicht staat dan slaat ie weleens aan, het blok blijft gewoon heel mooi op een stabiele temperatuur, omdat ie een dry sump - sump olie smeer systeem heeft, dus vrij veel olie voor het vermogen, carburatie vrij rijk staat heeft flink koeling van de benzine, dus neem een bougietje extra mee! bij vet slaan, en het blok een vrij grote massa heeft plus/minus 85 kg, dus de cylinderkop warmte wordt goed afgevoerd door het blok naar t frame.
Vergeet die schakelaar, je zou wel eventueel bobine met bougie kabels kunnen vervangen, die drogen uit in in de hitte gaan ze lekken, dat was enigste wat mij stuk gegaan is tijdens m'n Sahara doorkruizing, succses ermee!
En geniet van de goedkope benzine in Afrika man.
 
Laatst bewerkt:
Makkelijkste manier om te testen of het hele systeem werkt is je radiateur (deels) af te plakken. Als 'ie minder kan koelen, loopt de temperatuur sneller op en als dan de temperatuur boven de 105 graden stijgt, lekker even stil gaan staan om te horen of de fan aanslaat en de tape eraf te trekken. Beste dus om dit op een rustige weg uit te proberen.
 
Hoihoi, bedankt voor de reacties!
Heb paar dagen terug de motor na stuk rijden een minuut of 3 stationair laten lopen en de ventilator ging tot mijn vreugd aan, was alleen wat lastig te zien. |( Ook bedankt voor de tip over de bobine met kabel, ga dit aan mijn lijstje toevoegen.
Iemand nog meer tips wat ik als reserve onderdelen mee kan nemen?
Kijk flink naar de reis uit, deze week nog paar tentames afronden van school en dan gassen maar.
Ik zal na de reis wel wat foto's op dit forum zetten:)*O*
 
Een plak/proppensetje is nooit verkeerd en misschien zo'n klein 12V compressortje. Wel ff een aansluiting op de motor bouwen dan. Om ruimte te besparen, kun je natuurlijk ook patronen met lucht oid nemen om je band mee vol te krijgen.
 
Bizar eigenlijk, heb met de kreidler afgelopen zomer reis gemaakt naar noordkaap. Bracht toen zelfs een reserve cilinder mee en god weet wat nog meer voor reserve onderdelen. Uiteindelijk alsnog 2x gestrand geraakt 1x in midden zweden en 1x in polen.
Wel rustgevend idee dat je met een motor enkel een reserve bobine en een bandenplak setje mee hoeft te nemen. Heerlijk!
 
Hoihoi, bedankt voor de reacties!
Heb paar dagen terug de motor na stuk rijden een minuut of 3 stationair laten lopen en de ventilator ging tot mijn vreugd aan, was alleen wat lastig te zien. |( Ook bedankt voor de tip over de bobine met kabel, ga dit aan mijn lijstje toevoegen.
Iemand nog meer tips wat ik als reserve onderdelen mee kan nemen?
Kijk flink naar de reis uit, deze week nog paar tentames afronden van school en dan gassen maar.
Ik zal na de reis wel wat foto's op dit forum zetten:)*O*

ging die ook weer uit, na een tijdje ventilatoren?
 
Bizar eigenlijk, heb met de kreidler afgelopen zomer reis gemaakt naar noordkaap. Bracht toen zelfs een reserve cilinder mee en god weet wat nog meer voor reserve onderdelen. Uiteindelijk alsnog 2x gestrand geraakt 1x in midden zweden en 1x in polen.
Wel rustgevend idee dat je met een motor enkel een reserve bobine en een bandenplak setje mee hoeft te nemen. Heerlijk!

Noordkaap op de Kreidler?
Prachtig man!
Dan was het wel een hele snelle als je zoveel warmlopers gehad hebt zeker?
Zou normaal toch heel moeten blijven.
 
Bizar eigenlijk, heb met de kreidler afgelopen zomer reis gemaakt naar noordkaap. Bracht toen zelfs een reserve cilinder mee en god weet wat nog meer voor reserve onderdelen. Uiteindelijk alsnog 2x gestrand geraakt 1x in midden zweden en 1x in polen.
Wel rustgevend idee dat je met een motor enkel een reserve bobine en een bandenplak setje mee hoeft te nemen. Heerlijk!

Check ook even transmissie dempers in je achterwiel, de rubbers die drogen ook uit na 30 jaar en dan gaat het ketting tandwiel scheef lopen, kun je gewoon bij kedo bestellen, en zijn niet al te duur, bobine met kabels beste orgineel halen maar gaan dan ook wel lang mee👍👍
 
Ja ach, je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Het is een beetje de vraag hoeveel ruimte en gewicht je mee wil zeulen. Kleine dingen als bougies, remblokken/vloeistof...
Wellicht is een extra tussenschakel voor je ketting ook nog een idee?
 
Bedankt voor de tips!
De kreidler was idd niet orgineel. Na die reis meteen weer teruggebouwd naar orgineel zodat het wel lekker lang probleemloos mee gaat.
Eigenlijk is alles van de XTZ750 wel zo goed als vervangen of nagelopen. Denk dat ik wel met een gerust hart op vakantie kan gaan.
Merkte vandaag wel op dat het stuur en de tank hoog frequent vibreert boven de 4k toeren. (vooral op de snelweg beetje irritant).

Weet niet of dit altijd al het geval is geweest heb het idee dat het erger is geworden nadat ik de choke plungers heb vervangen.
Morgen maar eens de benzine schroeven goed afstellen en de carburateurs nogmaals synchroniseren. Hopen dat dit de vibratie doet verminderen.
Enkel de tank en het stuur lijken te vibreren. Frame en motorblok niet.

Mvg,
Mike
 
Bedankt voor de tips!
De kreidler was idd niet orgineel. Na die reis meteen weer teruggebouwd naar orgineel zodat het wel lekker lang probleemloos mee gaat.
Eigenlijk is alles van de XTZ750 wel zo goed als vervangen of nagelopen. Denk dat ik wel met een gerust hart op vakantie kan gaan.
Merkte vandaag wel op dat het stuur en de tank hoog frequent vibreert boven de 4k toeren. (vooral op de snelweg beetje irritant).

Weet niet of dit altijd al het geval is geweest heb het idee dat het erger is geworden nadat ik de choke plungers heb vervangen.
Morgen maar eens de benzine schroeven goed afstellen en de carburateurs nogmaals synchroniseren. Hopen dat dit de vibratie doet verminderen.
Enkel de tank en het stuur lijken te vibreren. Frame en motorblok niet.

Mvg,
Mike

Dat is niet normaal, tenzij je de lichte vibratie voelt bij ca 110 km/h , dat hebben alle Super Tenere's met standaard uitlaatsysteem, maar is slechts licht in het stuur voelbaar, met motor handschoenen aan voel je het al niet meer.
Maar ik heb dan ook jaren een ktm 600 als woon werk fiets gereden, dus m'n vingers zijn trilvast😅
 
Hoort de fiets dan totaal niet te vibreren? Wanneer ik bijvoorbeeld de tank vastpak (wanneer hij stationair loopt) voel ik de tank wel wat vibreren, is zoiets normaal?
Het gekke is dat sinds ik de choke plungers en de diaphragm heb vervangen (zie foto's) en de crashbars heb gemonteerd doet dit probleem zich voor.
Voel lichte vibratie in het stuur, de tank en de voetsteunen. Frame en motorblok trilt niet. Baart me nogal zorgen, nog maar 3 weken voordat we naar marokko vertrekken. 8)7

Levert tot nu toe meer stress op als plezier die motor -O-
 

Bijlagen

  • choke plungers.PNG
    choke plungers.PNG
    23,6 KB · Weergaven: 4
  • Diaphragm.PNG
    Diaphragm.PNG
    44,7 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan