Ventilator koeling slaat niet aan

spcmst3

Rookie
18 apr 2013
13
0
Bocholtz
Hoi,

Vandaag met 34 graden had ik problemen in de stad met de temp. van mijn motor. Hij ging tot 113 graden zonder dat de fan aansloeg. Normaal gesproken zou die bij 104 graden in moeten schakelen.
ff alles nagekeken, zekering ok, relais ok, ventilator draait bij direkte plus van de akku.
Vermoedelijk krijgt het ventilator relais geen stuurspanning van de ecu, zwarte stekker, pin 20.
Mijn vraag: Heeft de koelvloeistofsensor er misschien ook mee te maken? Die heeft drie contacten; Heeft deze twee taken enwel enerzijds de temp. in de teller (die het overigens wel goed doet), anderzijds een switch voor de fan die via de ecu het ventilatorrelais aanstuurt?
Wie kan me meer duidelijkheid geven?

gr. Michel
 
Laatst bewerkt:
OK, die kabel die van de temp.voeler naar de ecu gaat staat 5V op.

dit is ok volgens manual 03-04.

meeste tests maken gebruik van een speciale verbindingskabel die je tussen de ECM moet steken en waarop dan metingen kan doen, maar deze kan je ook doen zonder :

* weerstand tussen pen Pink (+) en groen/oranje (-) op ECT sensor moet tussen 2.3 en 2.6 ohm zijn bij 20°C
* uitmeten draden : controleren op continuiteit tussen ECM stekker 32P (licht grijs) : B17 en pink, B27 en groen/oranje

kleuren van de stekker draden op schema 03-04 :
*P wordt P/W na stekker, en gaat naar B17 zoals hierboven gezegd
* G/O blijft G/O tot aan ECM en gaat ook naar alle andere sensoren. zal gewoon de massadraad zijn voor het 5V circuit van de sensoren
* G/Bl gaat naar de temp meter in het dashboard.

vermits je een specifieke weerstand moet hebben bij 20°C tussen + en - , vermoed ik dat het geen "switch" is in de ECT sensor, maar geeft die ook afhankelijk van de temperatuur en bepaalde weerstandswaarde door aan de ECM, en de ECM zal bij een bepaalde waarde de ventilator inschakelen. is ergens logisch, want de ECM moet toch weten hoe warm de motor is om aan de hand daarvan het juiste mengsel te bepalen.

zoals ik het zie zijn dit de mogelijkheden :
- de kontakten in het relais zijn niet goed meer, waardoor deze soms wel/soms niet door geeft, maar als jij zeker bent dat er geen + signaal toekomt kan dit eigenlijk niet. dan blijven er 2 over :
- de ECT sensor werkt niet goed meer
- de ECM werkt niet goed meer

of je hebt ergens een kabelbreuk die soms optreed.
 
Dat klopt helemaal. Tijdens het meten had ik een grote weerstand in koude toestand, en die weerstand werd kleiner naarmate de voeler warmer werd. Maar onder 30 ohm kwam die toch niet. Ik denk dat hij hier toch al schakelt. Jammer genoeg is dit schakelmoment veel te laat, waardoor de motor te warm wordt. De voeler is dus niet meer voor 100% in orde.
En dat ie schakelt als de voeler ernaast ligt zal wel een noodloopfunktie zijn...
Zou alleen fijn zijn als ik wist wat wel de goede weerstanden zouden moeten zijn van de switch, heb ik nergens kunnen vinden.
Als de weerstand op of afloopt is het dus geen switch. Bij een switch heb je een punt waar hij van 0 ohm naar oneindig spring (of v.v.).
 
@janbros,
Bedankt voor je uitvoerige test uitleg. Hierdoor gegrijpt men beter hoe alles werkt, ben ik toch altijd nieuwsgierig naar. Relais en kabels had ik uiteraard als allereerste gecontroleerd.
@IceMan78,
Het is misschien geen switch, maar die twee contacten naast het thermocontact hebben te maken met het inschakelmoment van de fan. Hij schakelt weliswaar niet zelf de fan aan of uit, maar de weerstand veranderd, en de electronica in de ecu verwerkt deze waardes en schakelt op zijn beurt de fan aan of uit.


Backfeed eindresultaat:
Ik heb nog wat geexperimenteerd. Contacten allemaal schoongemaakt (waren ietswat geoxydeerd-maar niet veel),Temp.voeler aangesloten in uitgebouwde toestand en vervolgens een paar keer met de fohn verwarmd. De fan werd nu elke keer aangestuurd, alleen wist ik niet de exacte temperatuur.
Ik heb daarop alles weer in elkaar gezet, koelsysteem gevuld en ontlucht en opnieuw getest.
De fan schakelt nu wel netjes elke keer bij 103 graden in, de motortemp. loopt daarna nog eventjes op tot 106-107 graden, en de fan blijft lopen tot de motortemp. weer gedaald is tot 99 graden en gaat weer uit.
Uiteindelijk is alles weer zoals het hoort. Misschien waren het de contacten, of een luchtbel in het koelsysteem of ik heb de temp.voeler een opdonder gegeven met al dat verwarmen; wie zal het zeggen.....

Bedankt voor alle tips!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan