Ventilator slaat aan: probleem of niet?

LSDragon

Die hard MF'er
4 feb 2008
697
0
Tilburg
Ik ging gisteren middag in rondje doen in en nabij het centrum van Tilburg, na ong. 30-40 min. rijden voelde ik een warme lucht onder de zadel vandaan komen, kort daarna sloegen de ventilatoren aan. Ik meteen op de paneel kijken en zag dat de temp (koeling). Rond de 110+ zat.

Ik de motor op dat moment uitgezet en zo,n 20 min. Gewacht.
Daarna ben ik verder gaan rijden en na een poosje weer, toen ging ik iets harder (60-70 km) rijden en de temp. begon te dalen.

2,5 uurtjes later (inmiddels tegen de avond geworden) weer op pad gegaan, en ja hoor, weer na 30-40 (zelfde route) begon t weer. De ventilatoren begonnen zo hard te draaien dat we dachten dat de motor zich gereed aan het maken was om te gaan stijgen (hahaha) *D.
We dachten dat er misschien te weinig koeling in zat maar dat blekniet zo te zijn, deze zat op max.

Ik dacht misschien, Radiateur defect.
Thermostaat defect.
Koppakking.
Door te langzaam rijden (stadverkeer).
Verkeerde schakel momenten.
….hmmmmmmmmmmmmmmm……… tja.

Nou is ons de vraag, wat kan de oorzaak zijn?
Kunnen deze bovengenoemde verdenkingen van invloed zijn, zo ja welke, waarom en wat voor oplossing?

Alvast bedankt,.
 
Laatst bewerkt:
@ TS:

Niks ernstigs, Tenzij die temp. meter, waardes aan gaat geven van 140 graden, en de vlammen onder je reet vandaan slaan. Dan zou ik me pas serieus zorgen maken.

Je had me oude ZXR750 uit 1993 moeten horen. Die kon pas blazen man, zelfs met het contact uit stond die op warme zomerdagen nog na te blazen. Ik vond het wel wijs staan eigenlijk. Als mensen dan vroegen waarom die zo hard aan het blazen was, zei ik dat die druk aan het opbouwen was voor de ingebouwde turbo. Je had hun gezichten moeten zien.

:+
 
Ik vond het vreemd mede omdat ik dit met mijn oudere R1 nooit gehad heb. Misschien ben ik nog te zuinig met deze



Bedankt voor de “serieuze “ en de serieuze reacties.
Ik zal over de vrijdag topic denken en wie weet,…!!!!
 
Ik vond het vreemd mede omdat ik dit met mijn oudere R1 nooit gehad heb. Misschien ben ik nog te zuinig met deze



Bedankt voor de “serieuze “ en de serieuze reacties.
Ik zal over de vrijdag topic denken en wie weet,…!!!!
zoals gezegd, pas bij 130 en hoger zou ik me zorgen gaan maken.
De nieuwe SS's bergen zoveel pk's en genereren enorm veel warmte.
Oudere motoren ook, maar er zijn verschillende factoren die meehelpen.
10 min stadsverkeer en hij slaat om de haverklap aan (is bij 105)
Daarna zakt die netjes naar 90 en herhaald zich dat telkens.
Op de snelweg blijft die constant 76/78 dus zou me nergens zonde om maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan