Ventilator slaat aan: probleem of niet?

LSDragon

Die hard MF'er
4 feb 2008
697
0
Tilburg
Ik ging gisteren middag in rondje doen in en nabij het centrum van Tilburg, na ong. 30-40 min. rijden voelde ik een warme lucht onder de zadel vandaan komen, kort daarna sloegen de ventilatoren aan. Ik meteen op de paneel kijken en zag dat de temp (koeling). Rond de 110+ zat.

Ik de motor op dat moment uitgezet en zo,n 20 min. Gewacht.
Daarna ben ik verder gaan rijden en na een poosje weer, toen ging ik iets harder (60-70 km) rijden en de temp. begon te dalen.

2,5 uurtjes later (inmiddels tegen de avond geworden) weer op pad gegaan, en ja hoor, weer na 30-40 (zelfde route) begon t weer. De ventilatoren begonnen zo hard te draaien dat we dachten dat de motor zich gereed aan het maken was om te gaan stijgen (hahaha) *D.
We dachten dat er misschien te weinig koeling in zat maar dat blekniet zo te zijn, deze zat op max.

Ik dacht misschien, Radiateur defect.
Thermostaat defect.
Koppakking.
Door te langzaam rijden (stadverkeer).
Verkeerde schakel momenten.
….hmmmmmmmmmmmmmmm……… tja.

Nou is ons de vraag, wat kan de oorzaak zijn?
Kunnen deze bovengenoemde verdenkingen van invloed zijn, zo ja welke, waarom en wat voor oplossing?

Alvast bedankt,.
 
Laatst bewerkt:
Waarom vliegt een vogel en loopt een koe? We zullen het wel nooit echt weten, maar je moet eens wat sneller gaan met die R1, dan komt het helemaal goed met je temp.
 
Ik ging gisteren middag in rondje doen in en nabij het centrum van Tilburg, na ong. 30-40 min. rijden voelde ik een warme lucht onder de zadel vandaan komen, kort daarna sloegen de ventilatoren aan. Ik meteen op de paneel kijken en zag dat de temp (koeling). Rond de 90+ zat.

Ik de motor op dat moment uitgezet en zo,n 20 min. Gewacht.
Daarna ben ik verder gaan rijden en na een poosje weer, toen ging ik iets harder (60-70 km) rijden en de temp. begon te dalen.

2,5 uurtjes later (inmiddels tegen de avond geworden) weer op pad gegaan, en ja hoor, weer na 30-40 (zelfde route) begon t weer. De ventilatoren begonnen zo hard te draaien dat we dachten dat de motor zich gereed aan het maken was om te gaan stijgen (hahaha) *D.
We dachten dat er misschien te weinig koeling in zat maar dat blekniet zo te zijn, deze zat op max.

Ik dacht misschien, Radiateur defect.
Thermostaat defect.
Koppakking.
Door te langzaam rijden (stadverkeer).
Verkeerde schakel momenten.
….hmmmmmmmmmmmmmmm……… tja.

Nou is ons de vraag, wat kan de oorzaak zijn?
Kunnen deze bovengenoemde verdenkingen van invloed zijn, zo ja welke, waarom en wat voor oplossing?

Alvast bedankt,.

:')

Volgende keer de vraag op vrijdagmiddag stellen :P
 
Wat een hoop jammere reakties zeg. Je ventilator slaat gewoon aan bij een bepaalde temperatuur van de radiator. Wanneer het buiten erg warm is of er door lage rijsnelheid niet voldoende koeling is aan de lucht. Niks aan de hand.

De ventilator van mijn vorige motor (Triumph Speed Triple) bleef zelfs enkele minuten lopen nadat het contact afgezet was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan