Veranderen afstelling achtervering

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
Aangezien alle oude topics leeg zijn, vul ik deze opnieuw.

Ben nog steeds op zoek naar iemand die mij kan vertellen hoe ik de afstelling van de achtervering kan veranderen.

Martinweb.nl zou nog een piccie plaatsen heb hem helaas nog niet gezien...

Wie kan mij verder helpen.. :?
 

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
16.840
670
omg.Eindhoven
Bij mijn achtervering (koni's) zit bovenaan een rubber randje. Als je dat op-lift zie je een draai-schijfje met nummers. Bij mij is 't:
1 te sportief
2 sportief of met pasagier
3 comfie
4 te comfie

Dat is voor de demping.

Daarnaast zit bovenaan de veer een ring die op twee palletjes rust. Door die ring te draaien (met speciale haak) komt de ring hoger of lager te liggen. Bij mij 4 standen.

1 te strak
2 met passagier
3 solo
4 te slap
 

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
In het Haynes werkplaatshandboek heb ik gelezen dat de zzr 3 standen heeft voor de afstelling.

Alleen kan ik niet zien waar dat moet worden afgesteld. Er staat in het Haynesboekje ook geen duidelijke beschrijving voor.
 

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
volgens mij demping, in het haynesboek stond dat e.e.a. te maken had met lichaamsgewicht.

Ik vindt zelf dat ik vrij weinig grondspeling heb (Zeker als er een passagier meegaat). Ik wil de vering dus stugger zetten zodat ie minder inveert.

Ik wilde beginnen bij de achtervering dat leek mij het handigst...
 

[email protected]

MF veteraan
14 feb 2002
2.982
0
Aangezien alle oude topics leeg zijn, vul ik deze opnieuw.

Ben nog steeds op zoek naar iemand die mij kan vertellen hoe ik de afstelling van de achtervering kan veranderen.

Martinweb.nl zou nog een piccie plaatsen heb hem helaas nog niet gezien...

Wie kan mij verder helpen.. :?
Komt eraan...
 

[email protected]

MF veteraan
14 feb 2002
2.982
0
Zeg Martinweb.nl, hoe komt het dat als ik naar http://www.martinweb.nl ga, ik iedere keer e.o.a. duffe site krijg, met de melding dat dit domain door een van hun klanten is geregistreerd :?

Dat je hem geregistreerd heb: Prima, maar dan wil ik je site ook zien, niet de domme administratie van vevida.com :j
Jah zeg, weet je hoeveel tijd het kost om op een idee van vormgeving te komen voor zo'n site... Nah ja, ben in ieder geval een klat... Ghe ghe.

Hier komen de foto's (ook van http://www.martinweb.nl/ :+ ):









Bij de eerste foto zie je een '2' staan (in het midden), als je deze in of uit draait krijg je een 1 of 3. De 1 is slapper dan de 3. Ik heb hem dus op twee staan. Ze geven het volgende op:
1= solo
2= solo met bepakking (of zware solo)
3= passagier
Bij 1 vind hem te slap en bij drie te veel stuiteren voor deze motor.

Bij de tweede en derde foto zie je die twee ringen, bovenste losdraaien, dan kun je de onderste verder indraaien, dan wordt de veervoorspanning strakker (ook stugger gevoel). Deze heb ik heel klein stukje (3 slagen ongeveer) ingedraait.

En bij foto vier zie je nog ff waar je moet wezen.

Zo beter?
 
Laatst bewerkt:

Painkiller

Rookie
2 aug 2001
12
0
Stomme vraag misschien, maar die onderste stelschroef, waarmee stel je die?

Is hier een aparte sleutel / gereedschap voor of zou dit gewoon met een steeksleutel moeten gaan? Dat ding zit echt vreselijk onhandig weggewerkt daar beneden.

Maar goed, ik moet bekennen dat ik ook nog niet echt fanatiek geprobeert heb de vering bij te stellen, dus misschien moet ik dat eerst maar eens doen...

Volgens Haynes moet je de vering eerst eruit slopen voordat je de voorspanning kunt aanpassen. Klopt dat? Lijkt mij dat als je een beetje bij die ringen kunt komen...

Tevens zegt Haynes dat de demping standaard op stand 1 staat; voor de gemiddelde berijder van 68 Kg. In Japan waarschijnlijk wel, ja, maar het verklaart wel waarom stand 1 voor een beetje gezonde Nederlander te slap is...

Massel,

Nico
 

[email protected]

MF veteraan
14 feb 2002
2.982
0
Stomme vraag misschien, maar die onderste stelschroef, waarmee stel je die?

Is hier een aparte sleutel / gereedschap voor of zou dit gewoon met een steeksleutel moeten gaan? Dat ding zit echt vreselijk onhandig weggewerkt daar beneden.

Maar goed, ik moet bekennen dat ik ook nog niet echt fanatiek geprobeert heb de vering bij te stellen, dus misschien moet ik dat eerst maar eens doen...

Volgens Haynes moet je de vering eerst eruit slopen voordat je de voorspanning kunt aanpassen. Klopt dat? Lijkt mij dat als je een beetje bij die ringen kunt komen...

Tevens zegt Haynes dat de demping standaard op stand 1 staat; voor de gemiddelde berijder van 68 Kg. In Japan waarschijnlijk wel, ja, maar het verklaart wel waarom stand 1 voor een beetje gezonde Nederlander te slap is...

Massel,

Nico
Die 'stelschroef' kun je gewoon met je vingers verdraaien, meer niet.

Als je het kontje (kuip) er afhaalt, kun je er redelijk bij voor de veervoorspanning. Zou hem er niet af halen, veel werk...

En ik weg net 60 kilo of zo, dus 1 zo voldoende moeten zijn, maar ik vind hem dan nogal beweegelijk, vandaar 2. Maar voor de zwaardere misschien 3?
 

Painkiller

Rookie
2 aug 2001
12
0
Inderdaad eenvoudig met de vingers in te stellen. Stand 2 is inderdaad het lekkerst om alleen te rijden.

Thanx voor de tips!

Nico
 

bertje-r1150r

Die hard MF'er
14 feb 2002
465
0
Moordrecht
Mijn ZZR600 uit '98 heeft ook niet zulk gereedschap in het gereedschapsetje. Niet echt handig van Kawasaki.. |(
Daardoor heb ik ook nog nooit de moeite genomen om met deze settings te gaan spelen. Daardoor rij ik misschien (=waarschijnlijk) met beroerd afgestelde vering...

Neem aan dat je dit gereedschap gewoon bij de dealer kan aanschaffen (misschien wel lenen)

martinweb.nl: dat zijn nog eens duidelijke foto's. Daar heb ik zelfs wat aan ;)
[me]BERTJE-ZZR600 is niet zo technisch[/me]

:}
 

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
Martinweb,

Ben ff op vakantie geweest dus nog niet kunnen proberen, ga het morgen doen als ik ook m'n nieuwe kilometertellerkabel erop ga zetten.

'K laat het je van het weekend weten... als het goed is heb ik het dan ook gelijk getest.

THX
 

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
Mijn ZZR600 uit '98 heeft ook niet zulk gereedschap in het gereedschapsetje. Niet echt handig van Kawasaki.. |(
Daardoor heb ik ook nog nooit de moeite genomen om met deze settings te gaan spelen. Daardoor rij ik misschien (=waarschijnlijk) met beroerd afgestelde vering...

IK OOK!!!

Neem aan dat je dit gereedschap gewoon bij de dealer kan aanschaffen (misschien wel lenen)

martinweb.nl: dat zijn nog eens duidelijke foto's. Daar heb ik zelfs wat aan ;)
[me]BERTJE-ZZR600 is niet zo technisch[/me]
yep, hier ben ik het helemaal mee eens
 

zzr6001992

MF'er
19 nov 2001
148
0
Hee Martinweb.nl,

Nou het is gelukt hoor, ik heb eerst de onderste schroef ff versteld. Kon alleen door al het vuil de cijfers niet meer lezen.

Ik heb hem helemaal linksom gezet nu, hij stond helemaal rechtsom.

Ik merkte alleen zo snel geen verandering, maar heb dan ook nog niet gereden.

We gaan het morgen ff uittesten...

In ieder geval bedankt voor de foto's en de hulp.

:}