Veranderen airbox Shadow vt1100

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo menzen. Ik ben mijn shadow 1100 uit 92 aan het verchoppen. Ik loop echter met een aantal ideeen tegen het onder het zadel geplaatste luchtfilterhuis aan.

Open filters plaatsen wil ik niet, want loopt kudt en ik vind het niet mooi. Nu zijn er nogal wat modellen van shadow met het filter(huis) aan de zijkant. Dit staat niet verkeerd. Dit zijn echter wel de lichtere types. Vnl 600/750.

Het huis kan ik makkelijk aanpassen/maken om zo wat meer volume te krijgen. Als dat al nodig is, geen idee. Verder zal er behoorlijk wat gekunsteld moeten worden maar ach we zijn nu toch bezig..

Iemand enig idee waarmee ik rekening moet houden ? Wat is hierbij belangerijk(er) ? Doorlaat naar carb, volume, oppervlakte filter ? Geen idee, wie het weet mag het zeggen.

Graag zelfs.. :Y
 
Zet er maar van die open filtertjes op, daar verneuk je de flow net zo erg mee als wat je nu van plan bent.
Airboxen en veranderen zijn woorden die niet in één zin moeten worden geschreven. Die box is uitgerekend voor die specifieke motor, en verander je er iets aan dan ga je de goden verzoeken....
Wervelingen, invloed van rijwind etc. Maar misschien kom je er wel mee weg? Soms heb je mazzel en loopt ie nog steeds goed.

Mijn Rebel loopt iig voor geen meter meer met die dingen erop.
 
Mijn Rebel loopt iig voor geen meter meer met die dingen erop.


Na het monteren van open filters moet je ook even de hoofdsproeiers vervangen door grotere.

Maar je hebt wel gelijk in de zin dat de motor er niet meer vermogen om zal krijgen.
Maar of je dat ooit merkt.......
 
Ik weet wel dat als je van die open sportdingen erop zet, wat ik liever niet doe, dat je ten alle tijde andere andere sproeiers moet plaatsen. Heb wel eens gelezen, ong twee maten groter.Maar hou me der niet aan vast.
Mis kun je dat eens proberen met je rebel ?
 
Die liggen al klaar.

Van 112 naar 130 even uit m'n hoofd gezegd. Ik heb er alleen voorlopig nog geen tijd voor.
En vermogen erbij? Mocht ie met de filters goed lopen, EN je schroeft er grotere sproeiers in dan zou ie meer vermogen af moeten geven. Ik zal eerst eens proberen om het ding fatsoenlijk aan het lopen te krijgen. Da's prio 1.
 
Vermogen interesseerd me ook niets eigenlijk. Vorm boven functie. Of ik moet ineens 15 pk inleveren, dan is het een ander verhaal.
En bij mij komen er ook open pijpen, dus je hoort toch niet hoe hard je optrekt.. ;)
 
Ik heb vanmiddag nog even zitten googelen, en het enigste wat ik kon vinden was de Big Sucker van de welbekende Arlen Ness. 1 big ass plat rond filter aan de zijkant, met een soort voorfiltersysteem. Ook voor de shadow 1100. Natuurlijk geen duidelijke foto's erbij van het "voorgedeelte"

Ook een paar superchargers, maar voor een shadow alleen voor cosmetische doeleinden.. :?

Toch maar eens de tank verwijderd, en dat gaat hem echt niet worden. De luchtinlaten van de carbs zitten zowat tegen de tank en gaan met een twee in een rubber het frame in. Die aansluiting is gok ik, ong85 tot 100 mm. Aansluiting onderkant buis naar filter, idem. En echt geen mogelijkheid om het anders te doen dan zoals het is.

Echter.. Als ik de airbox verwijder ontstaat daar ruimte zodat ik de accu en geneuzel in het midden van het frame kan plaatsen. Dat was begin af al de bedoeling, om de fiets smaller te laten ogen ic met ander plaatwerk uiteraard. Misschien onstaat er dan genoeg ruimte om vanuit onderkant frame buis weer een vertakking te maken. De aansluitingen op de carbs zijn 50 a 60 mm. 1 naar links en voren, andere rechtsom. Ronde platte filters, covertie draaien. Bam, klaar..

Ik zit dit eigenlijk te bedenken terwijl ik zit te typen, dus of het ergens op slaat qua ruimte en haalbaarheid ? Sla mij maar dood. Maar stel..? Iemand advies ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan