Veranderen fahrenheit naar celsius

RVF750R

MF veteraan
4 jan 2003
2.567
245
Nootdorp
wie kan mij helpen? ik heb van een kennis in Amerika een dashbord gekocht van een fireblade uit '98, de snelheid en de afgelegde km zijn gewoon in kilometers.
MAAR de temperatuur wordt in fahrenheit aangegeven (HIER had ik dus niet aangedacht )

mijn oude dashbord (fireblade uit 2000) begon aan te geven vanaf 35 celsius, maar het nieuwe dashbord begint bij 95 Fahrenheit,

nu is mijn vraag aan de techneuten onder ons, is dit simpel te verhelpen of moet het dashbord opnieuw geprogrameerd worden? en zo ja is dit mogelijk?

gr Rob

ps heeft iemand een adres van een bedrijf die "km problemen oplost" misschien kunnen zij mijn probleem ook oplossen

Bij het dashboard van mijn mille kan ik door een aantal knoppen tegelijkertijd in te drukken de temp veranderen van faherenheit naar celcius, en km/h naar mile/h, etc. misschien dat het bij jou ook instelbaar is? ff in de handleiding kijken, en anders, tsja boeien? ff onthouden wat 100 graden celcius in fahrenheit is. zolang hij daar onder blijft is het weinig aan het handje lijkt me...

"98 Blad ehad volgens mij nog geen digitaal dashboard, dus weinig knoppen denk ik.
Bij me huidige R1 kan je het idd ook instellen dmv een paar knoppen.
Bij me oude R1 kon je iets solderen op de print, en was die Fahrenheit of Celsius.
Idd zoeken op internet is de oplossing, vooral die Engelsen weten het vaak, en ook Amerika-Canada ivm verschillende uitvoeringen.

Ha, hier moesten wij op de lagere school, klas 5 van de 6 geloof ik, ons suf op rekenen met ook nog de thermometers van Réaumur en Kelvin ertegenaan.

Mooi dat ik het niet meer precies wist, dus opgezocht op Net. Heel veel sites met een rekenprogramma'tje maar ook die van "weerkamer" met uitleg, leuker toch.

zoek.metaseek.nl/nph-zoek.cgi?qry=celsius+fahrenheit&where=nl

weerkamer.nl/informatief/geleerd/?type=tempschaal

32 F = 0 C
212 F = 100 C

C = 5/9 (F-32)
F = 32 + (9/5 C)

Fahrenheit, Daniel Gabriel (Danzig 14 mei 1686 - Den Haag 16 sept. 1736), Duits natuurkundige en maker van o.a. meteorologische instrumenten. In 1717 vestigde hij zich te Amsterdam, waar hij, hoewel geen academicus, thuis college gaf in de statica en de optica. Als eerste maakte Fahrenheit een gemakkelijk afleesbare thermometer, eerst met alcohol, daarna met kwik gevuld (1714). Hij voerde een temperatuurschaal in waarbij hij als nulpunt de laagste temperatuur koos, die toen bereikbaar was (met een mengsel van ijs, water en keukenzout) en waarbij hij als tweede vaste punt de lichaamstemperatuur koos, die hij aanvankelijk op 12F stelde (ca. 1710), later op 96F (1717), zodat het vriespunt van water bij 32F kwam en het kookpunt 180F hoger bij 212F. Zijn schaal is lange tijd gangbaar geweest. In 1724 werd Fahrenheit lid van de Royal Society te Londen.
WERK: Abhandlungen über Thermometrie von Fahrenheit, Réaumur und Celsius, in: Ostwald's Klassiker der exakten Wissenschaften, dl. 57 (1894).

"Fahrenheit, Daniel Gabriel," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden.

als je in google je temp intikt met daarachter fahrenheit geeft google met vette letters de temperatuur in celcius!
dat doet google ook met mijlen in kilometers en nog veel meer.
even de google howto's lezen! :X

sterkte

Terug
Bovenaan Onderaan